• inkan70

Äggdonation i Sverige

Hej tjejer,

Tänkte om ni som gör äggdonation i Sverige har lust att dela med er era erfarenheter hur det fungerar på era respektive sjukhus.

Alltså i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Örebro och i Umeå.

Efter att varit aktiv här i drygt ett år så har jag märkt att det är stora skillnader på alla sjukhus.

Berätta gärna hur länge ni fick vänta på att få hjälp, om ni vet hur många donantioner som görs per "säsong", vilken information ni får osv osv.
    Kanke hur ni nedregeleras och vilka medeciner som ni använder, ja vad ni än kommer på som kan vara intressant och som kan eventuellt hjälpa andra.

Själv går jag på RMC i Malmö och är förvånad över hur dålig kommunikation och få donatorer som finns där. Är det lika illa på andra sjukhus?

Har även försökt få tag på statistik hur många donationer som görs och hur många graviditeter det blir, tyvärr verkar det inte finnas någon sådan i Malmö det borde det ju...?
    Vad har ni fått veta?

• Svar på tråden Äggdonation i Sverige
  • Caspianne

Jag har dåliga erfarenheter av IVF & ÄD i Sverige, i Örebro.
    Dålig kommunikation och dålig information.

Har gjort 4-5 IVF:er varav några aldrig gick så lång som till äggplock.

Vid första ÄP plockades endast 3 ägg varav ett befruktades.
    Vid samtal senare framkom att man nog inte ens borde ha gått till ÄP eftersom äggblåsornas storlek var så varierade.
    När jag ifrågasatte detta så ströks detta försök (ÖLL bekostar 3 försök).

Vid två tillfällen återfördes 2 ägg.
    Två olika läkare var då ovilliga att 'klassa' äggen, först efter att jag 'pressat' dem framkom det att det var fragmenterade celler & sämre kvalitet,
    vilket är logiskt eftersom man i Sverige är mycket restriktiv med att återföra två ägg.

Vid vårt ÄD var vi mottagarpar 2. Vi fick 4-5 ägg och återigen återinsattes två ägg, kvaliten visade sig vara lika dålig på dessa embryon som de jag själv
    producerats. Detta försök gjordes i maj i år, efter ca 7-8 mån väntetid.
    Jag har fortfarande ej fått info om när nästa försök kan ske. Svaret är bara att de ej har några donatorer.

• NKmamma

"I Malmö delar man lika med ett annat par och nu tydligen skall det blandas in ett par till?.."

Kan ju vara för att dom vill försöka hjälpa så många som möjligt eftersom det verkar vara en stor brist på donatorer där.

Har ingen aning om hur det funkar på andra stöllen.

Caspianne skrev 2010-10-26 14:32:19 följande:
    Jag har dåliga erfarenheter av IVF & ÄD i Sverige, i Örebro.
    Dålig kommunikation och dålig information.

Har gjort 4-5 IVF:er varav några aldrig gick så lång som till äggplock.

Vid första ÄP plockades endast 3 ägg varav ett befruktades.
    Vid samtal senare framkom att man nog inte ens borde ha gått till ÄP eftersom äggblåsornas storlek var så varierade.
    När jag ifrågasatte detta så ströks detta försök (ÖLL bekostar 3 försök).

Vid två tillfällen återfördes 2 ägg.
    Två olika läkare var då ovilliga att 'klassa' äggen, först efter att jag 'pressat' dem framkom det att det var fragmenterade celler & sämre kvalitet,
    vilket är logiskt eftersom man i Sverige är mycket restriktiv med att återföra två ägg.

Vid vårt ÄD var vi mottagarpar 2. Vi fick 4-5 ägg och återigen återinsattes två ägg, kvaliten visade sig vara lika dålig på dessa embryon som de jag själv
    producerats. Detta försök gjordes i maj i år, efter ca 7-8 mån väntetid.
    Jag har fortfarande ej fått info om när nästa försök kan ske. Svaret är bara att de ej har några donatorer.
    Vilken otur du har haft.
  • diamantina

Drar mitt strå till stacken och donerar igen. Jag är jättenöjd med mottagandet nu och förra gången jag var där. Underbara och kunniga människor.

• Bette
    NKmamma skrev 2010-10-26 20:13:12 följande:
    "I Malmö delar man lika med ett annat par och nu tydligen skall det blandas in ett par till?.."

Kan ju vara för att dom vill försöka hjälpa så många som möjligt eftersom det verkar vara en stor brist på donatorer där.

Har ingen aning om hur det funkar på andra stöllen.Vilken otur du har haft.
    Fast det där förstår jag inte, jag menar det faller ju bort embryon längs med vägen om man då bara får sex ägg så är sannolikheten stor att det inte finns något embryo eller bara ett för återföring.

Bette
  • NKmamma
    Bette skrev 2010-11-18 22:35:30 följande:
    Fast det där förstår jag inte, jag menar det faller ju bort embryon längs med vägen om man då bara får sex ägg så är sannolikheten stor att det inte finns något embryo eller bara ett för återföring.

Bette
    Det kanske du har rätt i.
  • inkan70

Diamantina härligt att höra att du ställer upp och donerar, vilket sjukhus tycker du är så proffsigt?
    Tycker du som donator att det känns ok att äggen räcker eventuellt till 3 mottagar par?

Miss Maple självklart är det bra att dom vill hjälpa så många som möjligt men som Bette säger sannolikheten är ju väldigt liten att det blir något ägg över. Så varför ge ytterligare ett par förhoppningar..

Vi har docj tackat ja till 3 mottagar par men påpekat att min mans sperma kvaliet är väldigt dålig, men tyvärr verkar dom inte bry sig..

Då jag inte räknar med att det blir ägg över  så har jag beslutat mig för att det blir embryoadoption i januari.
    Så lite tror jag på min mans spermier... 

• NKmamma
    inkan70 skrev 2010-11-19 08:02:45 följande:
    Diamantina härligt att höra att du ställer upp och donerar, vilket sjukhus tycker du är så proffsigt?
    Tycker du som donator att det känns ok att äggen räcker eventuellt till 3 mottagar par?

Miss Maple självklart är det bra att dom vill hjälpa så många som möjligt men som Bette säger sannolikheten är ju väldigt liten att det blir något ägg över. Så varför ge ytterligare ett par förhoppningar..

Vi har docj tackat ja till 3 mottagar par men påpekat att min mans sperma kvaliet är väldigt dålig, men tyvärr verkar dom inte bry sig..

Då jag inte räknar med att det blir ägg över  så har jag beslutat mig för att det blir embryoadoption i januari.
    Så lite tror jag på min mans spermier... 
    Var bara en teori. Det räcker med 2 mottagarpar absolut. Trist att dom inte bryr sig om vad du säger till dom.
    Håller tummarna för att det går vägen för er.
  • kexan

Huddinge har jag gjort minna äd och fick en dotter 07 och väntar med spänning att få träffa nummer två som kommer i februari . tycker att det vart bra har tagit progynon och vagiatorer.

• NKmamma
    kexan skrev 2010-11-19 16:39:22 följande:
    Huddinge har jag gjort minna äd och fick en dotter 07 och väntar med spänning att få träffa nummer två som kommer i februari . tycker att det vart bra har tagit progynon och vagiatorer.
    Men vad roligt att höra att du är gravid. GRATTIS!
Svar på tråden Äggdonation i Sverige