• Indian29

är jag köpt eller inte.....

välkommen in att debattera frågan....

• Svar på tråden är jag köpt eller inte.....
  • en glad
    Sally skrev 2010-10-11 10:06:44 följande:
    Ö, nej, du är inte köpt.  Vari ligger debatten direkt? Jag förstår inte heller syftet...  Du är adopterad, inte köpt.  Det är inte heller en svår fråga.  Om någon säger så, demonstrerar den sin okunskap, helt enkelt.
    Det är klart att det historiskt har förekommit ekonomiska oegentligheter i samband med adoptioner .... helt säkert även till Sverige!
  • Brasset
    en glad skrev 2010-10-11 19:17:58 följande:
    Det är klart att det historiskt har förekommit ekonomiska oegentligheter i samband med adoptioner .... helt säkert även till Sverige!
    Oavsett så skulle jag aldrig vilja att någon kallade mig köpt. Adotion är adoption.
    Då skulle man ju kalla provrörsbarn för köpta för det kostar ju också pengar.
  • en glad
    Brasset skrev 2010-10-11 19:22:40 följande:
    Oavsett så skulle jag aldrig vilja att någon kallade mig köpt. Adotion är adoption.
    Då skulle man ju kalla provrörsbarn för köpta för det kostar ju också pengar.
    Ägg är ju inte "barn" däremot tangerar väl de ekonomiskt/etiska aspekterna av surrogatfenomenet "köpta barn" ....
  • VNmamma
    en glad skrev 2010-10-11 19:28:36 följande:
    Ägg är ju inte "barn" däremot tangerar väl de ekonomiskt/etiska aspekterna av surrogatfenomenet "köpta barn" ....
    Fast Brasset menar väl att det (ofta) kostar pengar att bli förälder genom provrörsbefruktning.
    Precis som det kostar pengar att bli förälder genom adoption.
  • Sally
    en glad skrev 2010-10-11 19:17:58 följande:
    TS hade skrivit så här: "jag är hundra procent  trygg vid att adoption har utförts på rätt sätt...."

Det kanske du inte hann läsa.  Annars förstår inte syftet med ditt inlägg.  Han frågade inte om det kan finnas något barn i sverige som köptes, utan han frågade om han är köpt...  Fattar noll...
  • en glad
    Sally skrev 2010-10-11 21:39:21 följande:
    TS hade skrivit så här: "jag är hundra procent  trygg vid att adoption har utförts på rätt sätt...."

Det kanske du inte hann läsa.  Annars förstår inte syftet med ditt inlägg. 

- Nja, det var ju en kommentar till Sally i inlägg 21 ....

Han frågade inte om det kan finnas något barn i sverige som köptes, utan han frågade om han är köpt...  Fattar noll...
  • Brasset
    VNmamma skrev 2010-10-11 19:58:02 följande:
    Fast Brasset menar väl att det (ofta) kostar pengar att bli förälder genom provrörsbefruktning.
    Precis som det kostar pengar att bli förälder genom adoption.
    Ja precis så menade jag.
  • JAG är BÄST
    Selfish Geene skrev 2010-10-10 16:23:58 följande:
    Naturligtvis inte!

Även om någon annan "bjudit över" (betalat mer pengar) skulle det ändå vara dina föräldrar som tog med dig hem.

Dom har, som Spomenka redan påtalat, betalat för administation och barnhemmets omkostnader, inte för sitt barn.
    Visst men betalar man inte dessa avgifter så får man inget barn,,eller hur. På ett eller annat sätt så betalar man för barnet.
    Då får folk vrida och vända hur mycket dom vill.

Om jag inte betalar dessa avgifter så får man inget barn heller. Krass sanning,,kanske det låter finare med att säga att det är uppehället på barnhemmet man betalar, admin, mm
  • Brasset
    JAG är BÄST skrev 2010-10-12 17:14:49 följande:
    Visst men betalar man inte dessa avgifter så får man inget barn,,eller hur. På ett eller annat sätt så betalar man för barnet.
    Då får folk vrida och vända hur mycket dom vill.

Om jag inte betalar dessa avgifter så får man inget barn heller. Krass sanning,,kanske det låter finare med att säga att det är uppehället på barnhemmet man betalar, admin, mm
    So? Du kan aldrig kalla mig köpt.
  • JAG är BÄST
    Brasset skrev 2010-10-12 17:21:38 följande:
    So? Du kan aldrig kalla mig köpt.
    Man betalar för "tjänsten" som tex BFA,mm tillhandahåller åt adoptivföräldrar.

Hade vi inte betalat BFA så hade vi inte fått hem ett barn heller. Sedan får andra ha sin egen åsikt.
Svar på tråden är jag köpt eller inte.....