• Anonym (bekymrad)

Har personen avlidit?

Om man har fått höra att en person ska ha dött, kan man då ringa skatteverket för att få det bekräftat eller dementerat? De uppgifter som finns är fullständigt namn, födelsedatum (ej sista fyra siffrorna) och datum personen ska ha avlidit.

• Svar på tråden Har personen avlidit?
  • fruis

Du kan ringa till Skatteverket och fråga. Det underlättar om du vet vilket folkbokföringskontor personen tillhörde vid sin död men det är ingen nödvändighet.

• Anonym (bekymrad)

Tack. Jag är fundersam över att jag inte har fullständigt personnummer, men det kanske inte gör något i och med att jag har andra detaljerade uppgifter..?

• fruis
    Anonym (bekymrad) skrev 2010-10-10 18:55:01 följande:
    Tack. Jag är fundersam över att jag inte har fullständigt personnummer, men det kanske inte gör något i och med att jag har andra detaljerade uppgifter..?
    Gör absolut ingenting, de kan hitta personen ändå. Det är inte alla som har födelsedatum ens när de ringer.
  • Anonym (bekymrad)

Ok, tack igen! Du verkar veta vad du pratar om. =) Vet du hur lång tid det tar om en person t.ex dör på ett sjukhus tills det är registrerat hos skatteverket? En dag, en vecka, en månad...?

• Anonym
    Anonym (bekymrad) skrev 2010-10-10 19:31:14 följande:
    Ok, tack igen! Du verkar veta vad du pratar om. =) Vet du hur lång tid det tar om en person t.ex dör på ett sjukhus tills det är registrerat hos skatteverket? En dag, en vecka, en månad...?
    Beror HELT på obduktionen när den är klar och allt sådant. Dödsattest finns oftast hos skatteverket då obduktion och det är klart..
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-10 19:36:11 följande:
    Beror HELT på obduktionen när den är klar och allt sådant. Dödsattest finns oftast hos skatteverket då obduktion och det är klart..
    långt ifrån alla som dör obduceras ju.
  • Anonym

Ratsit och birthday.se hjälper ju inte att kolla på. Står bara att man inte hittar personen inte att den är avliden..

• Anonym (bekymrad)

Birthday och sådana  ställen verkar tyvärr inte vara till någon hjälp, utan det är nog skatteverket jag får vända mig till. Men tack för tipsen i alla fall!

• Anonym

om personens liv angår dig känner du väl nån du kan fråga?

• Anonym (bekymrad)
    Skulle väl inte bry mig om det inte angick mig, men nej, det finns inte någon jag kan fråga. Väldigt komplicerade omständigheter, som jag inte kan gå in på här.
Svar på tråden Har personen avlidit?