• cassis23

Gär jag fel? Är jag en hemsk mamma?

Vi har börjat potträna vår 2-åring.
    Hon går i trosor och just nu sker de många olyckor men de gör inget, gör ingen big deal av de.
    När hon lyckas på pottan/toan så är hon jätte glad och vi ger henne beröm.
    MEN...
    När vi frågar henne så säger hon hela tiden nej och när vi sätter henne på pottan ibland så blir hon ledsen tills vi börjar leka o läsa, försöker göra de till så rolig grej som möjligt!

Vi har hållt på i 2 dagar nu och känns som att vi inte vill ge upp nu när vi verkligen gett oss in i de!
    Va de jobbigt för er, ibland känns de som jag skulle vilja ge upp men samtidigt för hnnes skull så vill jag att hon ska veta att så här är de nu, at man liksom inte ena dagen har blöja o andra inte. Antingen elle rliksom?

Vet dock att dagis inte hjälper till med potträning så tänkte ta på henne en blöja o säga till dom att vi börjat potträna så om hon nämner något om att kissa att dom tar henne på pottan så dom inte tar de ifrån henne helt.

Hur gick de för er? Va de en kämpig period? Tog de lång tid?
    Vill gärna få henne blöjfri nu, dels för att jag är sjukskriven och kan lägga all tid på de och sen så kommer de ett lillsyskon i februari.

• Svar på tråden Gär jag fel? Är jag en hemsk mamma?
  • hannamiller

Vi tar det väldigt lugnt.. Vår pojke var inte alls mogen att börja  när han var 2 år.. Så  vi håller på nu han är 3 år..
    De är ju ingen stress..  Vi har ett litet mål att han ska vara blöjfri till jul.. Sen är det bara börja med lillebror.
    Lycka till..

• delifi2

inte bara så där på en dag, från att ha blöja till inte ha blöja.
    Vi tog av den vissa stunder på dagen och började så smått, annars blir det jättekämpigt om man ska intensivträna så där.

Pesonligen så skulle inte jag orkat det, bättre att ta det när man själv känner att man orkar med det ist. Men det är vad jag tycker och för oss har det gått bra, Han flärde sig till slut att när blöjan var av så gick man på pottan, sen tog vi bort blöjan längre och längre stunder.
    Gick väl på 1 vecka ungefär och var inte jobbigt för nån av oss

• tessilus

du gör helt rätt. eller börja med att hon får gå naken o ha en potta i v-rummet eller där hon är mest så hon hinner dit.

• ynda

Vi gjorde precis som du TS, tog bara av blöjan och ersatte med kalsonger. Första veckan var det kiss och bajs överallt, men vi gjorde inte heller någon grej av det. Det var bara att ha många ombyten med överallt. Efter en vecka var han helt torr.

Jag tror att det är viktigt att inte vela fram och tillbaka, blöja på i vissa tillfällen och av i andra, då visar du barnet att du inte litar på att hon/han klarar att gå utan blöja. Visa tilltro genom att ta bort blöjan helt!

Lycka till! 

• h80

vår tjej är också 2 år o hon är precis likadan. Jag funderar också på hur vi ska göra. Läste någonstans att man inte ska potträna när barnen är inne i en "nej-period"

• Flickan och kråkan

Vi hade potta framme till vår äldsta från det att han var 1½ år. Första veckorna tyckte han att det var kul att sitta på den....med blöja. Aldrig i livet utan - illvrål om ens frågan kom upp till tal. Ganska snabbt avtog även intresset för pottan generellt. Vi frågade lite då och då om han ville prova att kissa på pottan. Han skrek "NEEEEEJ!!! och sprang skrikande åt ett annat håll. När han var 2½ så provade vi att helt enkelt låta honom gå blöjlös för att se vad som hände. Resultat: Han kissade överallt utan minsta koll och pottan blev inte mer intressant. Han blev dessutom ledsen när han kissade "fel" hur mycket vi än uppmuntrade och försökte göra kisseriet till det mest naturliga i världen. Han kändes inte minsta redo. En kväll när han var lite drygt 2 år + 8 månader ville han själv testa att kissa på pottan när jag frågade. Det var en glad liten kille som satte sig och kissade på pottan. Dagen efter det satte vi på honom kalsonger istället för blöja och sedan dess har han inte haft blöja på dagtid. Vi har haft 3 olyckor totalt och de kom första två dagarna - en stor, två små. Två veckor senare la han bort pottan också och går sedan dess på toaletten.

Ett barn som är ledsen på pottan och visar tydligt att han/hon inte vill skulle jag avvakta lite med.

• tessilus

det jag gjorde åxå var att visa henne när jag satt på toaletten. ställde mig lite upp o visade när kisset kom sen ville ju hon åxå kissa på sin potta

• inoka

Har en dotter på 2.5 år. Hon Slutade med dagblöja när hon va 2 år och 2 mån. Inte en enda olycka hände.
    En vecka senare vägra hon ha blöja på sig på natten. Jag lät henne somna utan, men tog på henne en när hon sov för säkerhetsskull. Hon kissade aldrig på nätterna efter hon blivit torr på dagen. Så jag slutade fort med blöja nattetid med. Såå det minsta barnet gick hur bra som helst.
    Med min äldsta som nu är 8 år slutade jag med blöja på dagen när han va 2 år. Kissade(svätte) i ca 2 veckor. Ville inte heller sitta på toa för han va livrädd när det va så långt ner till vattnet.. :) Till slut kom han på av sig själv att det inte va så kul att kissa ner sig så rätt som de va va han torr. Nattetid inte förens 3 år och då tog vi upp honom för att kissa innan vi la oss.
    Min mellandotter va blöjfri dagtid när hon va 2.5, gick oxå jätte bra men även hon vägra toan. Hade potta till henne och la papper i botten så hon inte hörde ngt när hon kissa.
    Nattetid inte förens 4 år då hon drack välling fram tills dess. Så det är jätte olika barn emellan. Mitt enda tips är att hålla på och inte ge upp. De märker tillslut att det är lite småäckligt att kissa ner sig och kommer på det där med toan så småningom. Det gäller bara att fortsätta när man väl bestämt sig. Tror 2års åldern är en bra ålder

KÄMPA PÅ!!! :))

• flixflax

Jag har en vän som är från utlandet. De har lite annorlunda syn på blöjor! Hon säger att det tar en vecka. Hon har med bägge sina barn bara tagit av blöjan sedan får man stå ut med olyckor i 2-3 dagar överallt. 4:e dagen brukar det gå bättre säger hon sedan efter en vecka är de helt pottränade och går bara på pottan. Hennes son var 14 månader och dottern strax under 2 år.

Hon sätter väl dem på pottan efter olyckan direkt antar jag så de fattar att det är dit de ska gå.

• SweetBaby

Vi började i april, då var sonen 2 år. 
    Vi har en sådan potta som spelar när det kommer något i men vi fick stänga av den för sonen reste sig så fort den började spela så han blev liksom aldrig riktigt klar.
    Nu går han och kissar på pottan om han är naken, har han däremot kalsonger och byxor så kommer det i byxorna, han kan inte själv dra ner byxorna så han "glömmer" väl att säga till. Har försökt lära honom dra ner byxorna men han blir så arg när det inte går.

Bajsar gör han absolut inte i pottan, om han går en dag utan blöja så bajsar han inte alls. Andra dagen blir han så nödig så han bajsar på golvet.

Vi har ingen brådska. Men visst hade det vart skönt om han var blöjfri när syskonet kommer i mars.  

Svar på tråden Gär jag fel? Är jag en hemsk mamma?