• ungkvinna81

AVA kliniker i Finland!

Hej! Jag vet så lite om kvinnor som får sin äggdonationsbehandling i Åbo eller Tammerfors. Mina erfarenheter från AVA klinken i Riga är mycket goda trots att jag har inte lyckats bli gravid ännu. Kommunikation med min sjuksköterska funkade simidigt som en dröm, AVA Riga är ett mycket modernt klinik och de har flera duktiga läkare mm men hur ser det för er tjejer som får er behandling i Finland? Hur är det med väntetiden? Har det funkat bra med att hitta och matcha donator? Hur är mottagningen där, läkare, sjuksköterskor... Berätta gärna om era erfarenheter :))))

• Svar på tråden AVA kliniker i Finland!
  • Bette

Vad jag vet så är donatorerna i Finland icka anonyma precis som i Sverige, bara en liten tanke med tanke på att du gjort äggdonation i Riga tidigare.

Min underbara kille är tio månader, mitt hjärta.
  • sodkt

Ungkvinna, du har två AVA kliniker i Finland, Åbo och Tammerfors, sen senare ha jag själv gjort 1 Et och 2 FET, en bra klinik på alla sätt och vis. Du har fler kliniker i Finland, det finns några i Helsingfors.

När barnet är 18 år är donationen inte längre skyddad. Dvs. barnet kan ta reda på vem som var donatorn. Jag och maken tycker det är bra att man själv är öppen om att man använt donator, vi har absolut inget att skydda eller gömma. Vi hade ingen väntetid alls för att få en donator.

Sedan har du många minst lika bra eller bättre kliniker (tekniskt och prisbilden)  i Europa, mitt senaste val var Tjeckien, vilket jag gärna återvänder till om det blir en femte behandling.

Lycka till!

• ungkvinna81

Hej sodkt, Ja! Jag håller med dig, jag har inget heller att gömma så jag lägger inte så stor vikt på om donator är annonym eller inte... Helst ska donatorn vara anonym så klart men det är inte hela världen. Viken klinik i Finland som inte har vänte kö? Där du fick din donator snabbt! Blev du gravid m.h.a. Denna klinik i så fall? Vad heter kliniken i Tjeckien du kontaktade? Jag har nu gjort 2 försök i Riga jag har 1 försök kvar.... Jag kommer så klart sattsa allt o hoppas det verkligen funkar för mig men om det misslyckas tror jag inte fortsätta vara patient hos de utan jag ska i så fall prova behandling hos en annan klinik!

• Pigan

Hej, jag gjorde vår ÄD på AVA i Tammerfors och vi stod ca 2 månader i kö innan vi fick en donator. Jag trivdes kanon på den kliniken. Alla var mycket trevliga och var väldigt bemötande. Jag har mycket bätttre erfarenheter av AVA Tammerfors än vad jag någonsin haft av IVF-kliniker i Sverige. Jag har inget negativt att säga om dem!

Jag gillar oxå det faktum att donatorn inte är anonym. För mig och min man är det ingen skam att vårt mirakel kommit till med hjälp av en donator

• ungkvinna81

Hej pigan74, 2 månader väntetiden är verkligen inte alls illa :) i Sverige måste jag nu vänta ca 1,5 år på en donator... Det bra att du skrev lite om dina erfarenheter från denna klinik eftersom vi som går hos AVA i Riga startat en tråd och vi vet nu ganska mycket om varandras erfarenheter:) har du lyckats bli gravid hos Tammerfors? Undrar om du bor i Stockholm och i så fall hur tar du dig till Tammerfors billigt? Det är mååånga som skriver att hjälpen och behandligen i Sverige dåligt och jag berättade för min man att jag tvekar mer och mer om jag vill tacka ja till min behandling när min tur kommer i Sverige... Det enda man får är ju tre försök som staten betalar...

• silverhästen

Hej!
    Jag har gått på AVA i Åbo och är mycket nöjd. Upplever att de är mycket professionella och kliniken är fin. Gjorde första besöket i jan -09 fick sedan göra ET aug -09. Det lyckades tyvärr inte men fick snabbt göra ett nytt försök sep -09 som resulterade i en dotter! De väjer ut donator till dig och matchar efter ögonfärg, längd och hårfärg, kan tillägga att alla säger att dottern är så"lik" mig! så matchningen har nog varit lyckad. Upplever att vården liknar den i Sverige, vi är mycket nöjda och planerar att göra ett syskonförsök.  

• babybabybaby
    ungkvinna81 skrev 2010-10-12 09:47:16 följande:
    Det är mååånga som skriver att hjälpen och behandligen i Sverige dåligt och jag berättade för min man att jag tvekar mer och mer om jag vill tacka ja till min behandling när min tur kommer i Sverige... Det enda man får är ju tre försök som staten betalar...
    Måste fråga vad du menar med de "enda" man får är 3 försök? Varför vill du inte göra försök som är gratis utan hellre betala dyra pengar utomlands?
  • babybabybaby
    babybabybaby skrev 2010-10-12 14:27:25 följande:
    Måste fråga vad du menar med de "enda" man får är 3 försök? Varför vill du inte göra försök som är gratis utan hellre betala dyra pengar utomlands?
    Såg att jag formulerade mig lite knasigt. Jag är medveten om att man max kan få 3 behandlingar i Sverige, men på dig låter det som det är så dåligt att man bara ebjuds 3 stycken försök, jag själv är så tacksam att vi ens har möjlighet att få göra ÄD i Sverige genom landstinget.
  • ungkvinna81
    babybabybaby skrev 2010-10-12 14:33:14 följande:
    Såg att jag formulerade mig lite knasigt. Jag är medveten om att man max kan få 3 behandlingar i Sverige, men på dig låter det som det är så dåligt att man bara ebjuds 3 stycken försök, jag själv är så tacksam att vi ens har möjlighet att få göra ÄD i Sverige genom landstinget.

Ju det klart man vill de 3. Gratis försöken i Sverige men jag är besviken på den långa väntetiden ... Jag tycker att väntar man i 2 år ska man garanteras minst ett barn dvs göra flera ET/FET tills man är gravid ... Det är inte alla som bli med barn från 1:a, 2:a eller 3:e försöket...
  • Pigan
    ungkvinna81 skrev 2010-10-12 09:47:16 följande:
    Hej pigan74, 2 månader väntetiden är verkligen inte alls illa :) i Sverige måste jag nu vänta ca 1,5 år på en donator... Det bra att du skrev lite om dina erfarenheter från denna klinik eftersom vi som går hos AVA i Riga startat en tråd och vi vet nu ganska mycket om varandras erfarenheter:) har du lyckats bli gravid hos Tammerfors? Undrar om du bor i Stockholm och i så fall hur tar du dig till Tammerfors billigt? Det är mååånga som skriver att hjälpen och behandligen i Sverige dåligt och jag berättade för min man att jag tvekar mer och mer om jag vill tacka ja till min behandling när min tur kommer i Sverige... Det enda man får är ju tre försök som staten betalar...
    Jag har stått i kö för ÄD i Sverige i 2 1/2 år nu (i Umeå) och har än inget hört av dem.
    Vi gjorde en ÄD i Tammerfors. Donatorn fick ut 13 ägg, 12 blev befruktade och dag 3 fanns 10 fina små godingar. En till mig och 9 till frysen. Jag blev gravid på första försöket och sonen är nu 1 år

Vi bor i Lappland, så vi tog bilen och åkte via norra Finland till Tammerfors.
Svar på tråden AVA kliniker i Finland!