Vad betyder ordet "änns"?
I tråd efter tråd, inlägg efter inlägg ser jag ordet "'änns" och då jag aldrig har fått lära mig det ordet hoppas jag nu att någon ska förklara för mig vad det betyder.
Nå?
I tråd efter tråd, inlägg efter inlägg ser jag ordet "'änns" och då jag aldrig har fått lära mig det ordet hoppas jag nu att någon ska förklara för mig vad det betyder.
Nå?
Jag har ingen aning....
Väntar med spänning på svaret!
Menar dom inte ens? Och stavar fel? Haha, typ det var inte ens lönt att somna.
Kan det var ens som de försöker stava till?
Jag skriver änns ibland, skriver som man pratar. Men ens ska det vara ;)
Tanken slog mig att många i exempelvis Stockholmsområdet faktiskt uttalar "ä" som "e" och då kanske det blir mer logiskt att stava det "änns" och uttala det "enns". Det här med språk är spännande! Är det någon som vet vad ordet har för ursprung?
Näj, det loter hämmskt!
Man kan inte stava som man pratar, vi har språkregler av en anledning.
jag kommer från sundsvall och utalar det änns :P
har nog stavat det lite olika beroende på samman hanget. men nu när jag tänker på et så ser det bättre ut med ens :p
I åtminstone delar av Skåne uttalas det också "änns", därmed inte sagt att man inte ska stava rätt.
Ens (pronomen i genitiv) och ens (adverb) kommer av räkneordet en. Exempel: "det är inte ens fel att två träter" resp. "inte ens" i betydelsen inte en gång.
Inget av dessa ord har med "än" att göra. "Än" används vid jämförelser, t.ex. Hon är bättre än jag. Dessutom betyder det lilla ordet "än" fortfarande, ännu.
jag vet inte, jag säger det, är skåning/malmöbo, kanske någon go blandning ;)
Samma som ente = inte ;)