• Fidelis ad urnam

Vad betyder ordet "änns"?

I tråd efter tråd, inlägg efter inlägg ser jag ordet "'änns" och då jag aldrig har fått lära mig det ordet hoppas jag nu att någon ska förklara för mig vad det betyder.

Nå?

• Svar på tråden Vad betyder ordet "änns"?
  • La Lola

Jag har ingen aning....
    Väntar med spänning på svaret!

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Fidelis ad urnam
    hernameispekka skrev 2010-10-11 11:56:48 följande:
    Menar dom inte ens? Och stavar fel? Haha, typ det var inte ens lönt att somna.
    Nej men tror du? :-O
    Kan det vara så att de inte kan stava till ordet "ens" och istället skriver ordet "änns"?
    Är det därför jag inte hittar ordet "änns" någonstans när jag googlar på det? (Ja förutom i länkar till trådar på FL)
  • saltflingan

Kan det var ens som de försöker stava till?

• Neelah
    hernameispekka skrev 2010-10-11 11:56:48 följande:
    Menar dom inte ens? Och stavar fel? Haha, typ det var inte ens lönt att somna.
    Så är det nog, men då kommer ju följdfrågan - varför skapa en krångligare stavning som inte ens låter som ordet uttalas?
    Följ dina drömmar var de än leder
  • saltflingan
    saltflingan skrev 2010-10-11 12:00:07 följande:
    Kan det var ens som de försöker stava till?
    Haha, nice one. Kan det vara ens som de försöker stava till? Så, rätt ska vara rätt. 
  • Neelah
    SofiFrid skrev 2010-10-11 12:00:51 följande:
    Jag skriver änns ibland, skriver som man pratar. Men ens ska det vara ;)
    Var uttalas det som "änns"? Jag har bara hört det uttalas som "enns".
  • La Lola
    SofiFrid skrev 2010-10-11 12:00:51 följande:
    Jag skriver änns ibland, skriver som man pratar. Men ens ska det vara ;)
    Skriver som man pratar?
    Änns låter ju helkonstigt när man säger....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • saltflingan
    Neelah skrev 2010-10-11 12:03:00 följande:
    Var uttalas det som "änns"? Jag har bara hört det uttalas som "enns".
    Jag kommer från uppland och där låter det änns. Fast att ens komma på tanken att stava det på det sättet känns helt barockt.
  • Fidelis ad urnam
    saltflingan skrev 2010-10-11 12:07:40 följande:
    Jag kommer från uppland och där låter det änns. Fast att ens komma på tanken att stava det på det sättet känns helt barockt.
    kommer från Gästrikland och här låter det ens.
  • Neelah

Tanken slog mig att många i exempelvis Stockholmsområdet faktiskt uttalar "ä" som "e" och då kanske det blir mer logiskt att stava det "änns" och uttala det "enns". Det här med språk är spännande! Är det någon som vet vad ordet har för ursprung?

• Knastroll82

Näj, det loter hämmskt!
    Man kan inte stava som man pratar, vi har språkregler av en anledning.

• mupparsmupp

jag kommer från sundsvall och utalar det  änns :P
    har nog stavat det lite olika beroende på samman hanget. men nu när jag tänker på et så ser det bättre ut med ens :p

Bebis 9 maj 2010
  • Seven Costanza

I åtminstone delar av Skåne uttalas det också "änns", därmed inte sagt att man inte ska stava rätt.

• Emeli

Ens (pronomen i genitiv) och ens (adverb) kommer av räkneordet en. Exempel: "det är inte ens fel att två träter" resp. "inte ens" i betydelsen inte en gång.

Inget av dessa ord har med "än" att göra. "Än" används vid jämförelser, t.ex. Hon är bättre än jag. Dessutom betyder det lilla ordet "än" fortfarande, ännu.

Svar på tråden Vad betyder ordet "änns"?