• Cia o krabaten

Linda bebisen?

Sitter hemma och är sjuk och kollar på Doctors på tv4+ där de pratar om att linda bebisen!
    De sa att dte var jättebra och att bebisen bla sover böttre och att det fanns studier som visade på att det minskar risken för PSD!

Har bara sett en mamma som lindat sitt barn och hon var Australiensiska.
    Min fråga är nu: Har du lindat ditt barn? Vem visade/lärde dig det? Tyckte du det var bra eller dåligt?
    Jag har aldrig sett på det som något man gör i modern tid utan det tillhör den äldre skolan, men det kanske finns poänger med det?

Ge mig era erfarenheter ni moderna svenska mammor

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-11 13:31
    Uppdaterar med en länk
    www.thedoctorstv.com/main/home_page&init_id=1693

• Svar på tråden Linda bebisen?
  • L i n n
    Cia o krabaten skrev 2010-10-11 13:08:07 följande:
    Sitter hemma och är sjuk och kollar på Doctors på tv4+ där de pratar om att linda bebisen!
    De sa att dte var jättebra och att bebisen bla sover böttre och att det fanns studier som visade på att det minskar risken för PSD!

Har bara sett en mamma som lindat sitt barn och hon var Australiensiska.
    Min fråga är nu: Har du lindat ditt barn? Vem visade/lärde dig det? Tyckte du det var bra eller dåligt?
    Jag har aldrig sett på det som något man gör i modern tid utan det tillhör den äldre skolan, men det kanske finns poänger med det?

Ge mig era erfarenheter ni moderna svenska mammor
    Har du någon länk till sida eller klipp där man kan se detta när de lindar?
    Jag umgick väldigt mycket med en utländsk familj när jag fick mina tvillingar för fem år sen, där visade dom en gång hur man lindade in barnen i en filt på ett speciellt sätt så de såg ut som små sälar nästan
    Har bilder på detta i min dator hemma.

Hur som helst så tyckte mina barn om det och sov alltid så gott på det sättet.
    Jag fortsatte ett bra tag med detta lite då och då.
  • Cia o krabaten

Ska se om jag hittar de, skulle finnas på deras hemsida.

Det var ungefär som en Burrito  

• Snuvan

Alltså jag var tvungen att linda in vår son i hans favoritfilt för att han skulle kunna slappna av och somna ordentligt när han var runt 2 månader. Det fortsatte i flera månader. Det var som att han inte kunde slappna av om han inte var inlandad, då kunde han ju inte röra armarna så han blev helt avslappnad men det var något som vi bara testade oss fram till. Vi körde uteslutningsmedtoden. Men i många andra kulturer lindas alla barn. Vi bara la honom på hans favoritfilt och lindade filten runt honom och vek ner den under hakan så att den inte var för ansiktet. Det var ingen seriös lindning men fascinerande att det var så han trivdes bäst. Jag vet att i USA så säljs speciella filtar som är gjorde för att linda bebisar i.

• lillblobb

Enligt socialstyrelsens rekommendationer mot PSD så ska man inte bädda in armar och ben så de inte kan röra dem...
    "Se till att barnet är lagom varmt och kan röra sig. Spädbarn ska hållas varma men de ska inte kläs på för mycket så att de blir alltför varma. Anpassa klädseln efter omgivningens temperatur. Barnet ska inte heller bäddas in så att det inte kan röra armar och ben."
    Men jag har också hört/läst om att linda barnet och provade det (innan jag läste detta). Fick bland annat rekommendation från en BM och några vänner som provat. Provade själv ett par gånger när vår dotter var ett par veckor för hon vaknade med ryck, och det försvann när vi använde metod att linda in armarna i filt, men lät benen röra sig så hon fortfarande kunde sprattla lite. Hon sov jättebra så, och längre. Vi slutade dock använda den metoden när hon visade att hon sov gott utan, så använde det bara ett par gånger, men klart tydligt resultat var det i alla fall.
    Om man ändå vill prova, finns det en jättebra filmsnutt också på http://www.miracleblanket.com/

• Cia o krabaten
    Snuvan skrev 2010-10-11 13:32:20 följande:
    Alltså jag var tvungen att linda in vår son i hans favoritfilt för att han skulle kunna slappna av och somna ordentligt när han var runt 2 månader. Det fortsatte i flera månader. Det var som att han inte kunde slappna av om han inte var inlandad, då kunde han ju inte röra armarna så han blev helt avslappnad men det var något som vi bara testade oss fram till. Vi körde uteslutningsmedtoden. Men i många andra kulturer lindas alla barn. Vi bara la honom på hans favoritfilt och lindade filten runt honom och vek ner den under hakan så att den inte var för ansiktet. Det var ingen seriös lindning men fascinerande att det var så han trivdes bäst. Jag vet att i USA så säljs speciella filtar som är gjorde för att linda bebisar i.
    JA, kanske dte hade varit ngt för vår grabb, fick sitta och krama honom lite tajt så han kunda slappna av, linda kanske hade funkat trots att jag först tänkte tvärt NEJ! För han bara rörde sig och sparkade av sig allt osv osv.

Jaja, han är 2 nu så det är lite sent påkommet  
  • 7 små apor

Jag lindade ett av barnen då det var antingen detta eller ständig hudkontakt som gällde.
    Lärde mig av min mamma och mormor.
    Egentligen är det inte så konstigt med tanke på hur barnen har det där inne i magen. Lite livmodersångest kallade jag det...

• Cia o krabaten

Tack för alla svar!

Läser gärna fler svar ffa om hur ni lärt er! 

• Snuvan

Precis, det är ju trångt i livmodern och sen kommer de ut och det är klart att de vill fortsätta att ligga tight, Min son älskade att sitta i sjalen, då blev det ju också trångt och lite varmt. Jag struntar i vad Socialstyrelsen säger, det var enda sättet att få min son att sova och det han gillar gillar jag också. Om det funkar för miljoner andra människor i andra delar av världen så varför skulle det vara farligt för våra bebisar.

Svar på tråden Linda bebisen?