• As mamma
    Äldre 11 Oct 13:15
    33087 visningar
    15 svar
    15
    33087

    Vad krävs egentligen för att ha en egen häst?

    Jag har en dröm att köpa en egen häst någon gång, men har egentligen INGEN aning om vad som egentligen krävs. Kan någon hjälpa mig?? Hur mycket måste man kunna om hästar, hur länge borde man har ridit? Hur mycket kostar det - vad behöver man?? Hur mycket tid måste man lägga ner?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-11 13:17
    Förresten, vet någon om vilka stall i Stockholm där man kan hyra en spilta eller box?

  • Svar på tråden Vad krävs egentligen för att ha en egen häst?
  • Äldre 11 Oct 13:21
    #1

    Man bör kunna en hel del, eller åtminstonde ha hästen uppstallad där det finns väldigt kunniga personer som ställer upp. Jag har nog alltid tänkt att man bör ha ridit en 6-7 år i alla fall, men det är väl upp till en själv. När jag har varit medryttare har varje besök i stallet tagit ca 3 timmar, och det ska man ju göra varje dag. Att skaffa medryttare kan ju vara ett sätt att få några lediga kvällar i veckan. Du får också se till huruvida stallet där hästen ska vara erbjuder t ex fodring, in-/utslätt. Priset för att stalla upp en häst inkl en del av maten är oft apå ca 2000, sedan tillkommer kostnader för utrustning till dig och hästen, hovslagare, veterinär, försäkring. En häst av "ridskolekvalitet" (hyfsad allroundhäst) kan du väl få för en 40 000 skulle jag tro.

    Nu har jag aldrig haft häst, men varit sugen och det här är väl det intryck jag fått. Du får ju dock ta reda på själv vad det finns för stall, vad de tar för pris och vad som erbjuds för det priset. Jag skulle dock räkna med ca 3000 kr/månad, utöver priset för själva hästen, om du är lite ekonomisk.

  • First time
    Äldre 11 Oct 13:25
    #2
    Läs på är nog det första jag skulle säga... Att ha häst är rätt tidskrävande och absolut inte billigt. Vad jag hört så är dessutom stallplatser i Stockholmsområdet inte heller särskilt billiga.

    Jag vet inte om man kan säga någon gräns för hur länge man ska ha ridit men man bör ju åtminstone ha en hel del erfarenhet av hästar innan man väl skaffar en egen.  

    Om jag vore du så skulle jag försöka höra mig för om att få hjälpa till med en sköthäst eller något till att börja med, för det är mycket jobb...
  • Äldre 11 Oct 13:51
    #3

    Oj! Att ja egen häst är MYCKET jobb..... Jag själv har hållt på med hästar i nästan 15 år och har haft 3 egna hästar. Just nu har har jag 1.

    Det är som enanka skriver att man behöver ganska mycket erfarenhet, eller ha hästen i ett stall där det finns hästkunniga människor. det är mycket oväntat som man dyka upp tex sjukdomar, hälta m.m

    Man behöver inte ha ridit i någon speciell utsträckning tycker jag inte,  allt beror ju på vad för häst du hade tänkt dej, vissa köper ju häst och går på lektioner med privat häst för att  lära sig.

    Dock håller jag inte med enanka om priset på en häst, jag bor ca 9 mil ifrån sthlm ute på landet och här får man räkna med 2000 kr i månaden, men då ingår oftast inte så himla mycket, då får man mocka, fodra, byta täcken och sånt själv. + att då finns oftast inte ridhus medräknat i det priset, och är man nu då inte så kunnig kan det va himla skönt med ridhus.

    Ska ev flytta min häst nu till ett annat ställe där dom tar 3800 kr i månaden och då ingår mockning, mat, och underlag för hästen, samt in och ut tagning vardagar. Men då måste man oxå komma dit ett ex antal helger i månaden och ha "stalltjänst" vilket betyder att man oftast är 2-3 personer som får släppa ut allas hästar och mocka åt dom.

    och sen som sagt tillkommer ju hovslagare´, försäkring, utrustning, samt vetrinärkostnader om hästen blir sjuk. även avmaskning, och vaccinationer.

    och funderar du desutom på att ha hästen i sthlm´s trakten får du nog tyvär räkna med ännu saftigare priser om du inte känner någon lite utanför på landet med stall.

    Men det är inte grattis att ha häst och verkligen inget som tar 5 min på eftermiddagen. Och desutom så kan man ju heller inte dra i väg på semester resor och sånt i sama utsträckning som innan man skaffar häst, då ska man ha någon kunnig som passar hästen under tiden.

    Men det är värt det alla dagar i veckan när man tänker på hur mycket kärlek man får tillbax utav detta vackra djur! 

  • Äldre 11 Oct 14:25
    #4

    Du ska kunna känna igen symptom på de vanligaste sjukdomarna å åkommorna som kan drabba hästar, du ska veta vad du ska göra om din häst drabbas av dessa. Du ska veta hur hästens fysik och mentalitet fungerar, du ska veta hur hästar fungerar i flock!

    Du ska kunna hantera hästen från marken i alla situationer, du ska veta hur du ska agera om hästen får panik eller skadar sej.

    När det gäller ridning ska du kunna rida i alla gångarter samt kunna rida din häst oberoende av andra, låt oss säga att ni rider ett gäng på tio stycken, då ska du kunna rida iväg åt motsatt håll mot vart de andra rider!

    Du ska veta hur du ska agera om hästen får panik eller skadar sej under ritt, du ska veta hur du ska förebygga skador både i hage, box och under ridning.

    Att förlita sej på att andra ska lära dej och ta ansvar för din häst är omöjligt , naivt och dumt!

     

  • sheena­82
    Äldre 11 Oct 14:42
    #5

    Kunskap tid och pengar framförallt. 
    Du som hästägare måste känna att du klarar att hantera en häst i alla möjliga situationer som uppstår, både från marken och på hästryggen.  Du ska ha kunskap och kännedom om sjukdomar, hältor, vaccinationer, skoning, att din häst har utrustning som passar eller iaf ha möjlighet att ta ut tex en sadelutprovare (att prova ut en sadel som ligger korrekt är inte det lättaste).
    Du ska ha kännedom om hästars beteende i tex flock och trängda situationer, så att om något händer vet hur du ska agera.
    Det är alltid bra att ha hästvant folk omkring sig, men först och främst är det DIN häst, ditt ansvar. Man ska aldrig förlita sig på att någon annan gör jobbet åt en. Sen är det också lätt hänt ifall man inte kan så mycket, att man får 5 olika svar på samma fråga om man frågar 5 olika personer.
    Man ska vara beredd att offra tid, rida, mocka, borsta, visitera, eventuella in- och utsläpp, fodringar, det tar några timmar varje dag. Såvida man inte väljer ett stall med fullservice, men då kostar det ofta rätt många tusenlappar i månaden. Skulle hästen bli sjuk och tex behöver extra tillsyn får man räkna till några extratimmar till stallet. 
    Att ha en bra ekonomi är ju inte fel. Det verkar inte som att du har tillgång till eget stall coh då kostar det att ta sig dit varje dag. Foder, hovslagare, vetrinär, försäkring osv kostar även det en del.  

  • As mamma
    Äldre 11 Oct 18:43
    #6

    Tack för svaren! :) Jag sitter lisom och leker med tanken att köa en häst om kanske... 10, 20 år, jag vet inte. I framtiden helt enkelt, men jag antar att det är så otroligt mycket man inte tänker på i förväg. Jag skulle gärna vara i stallet flera timmar om dagen, det som är synd med att bo mitt i stan är att det kan ta så lång tid att åka ut till stallet :( Och om man har barn också... Men det skulle verkligen vara kul att ha en sköthäst för att få lite mer att göra i stallet ändå!

    Vart tusan lär man sig allting man behöver veta?? :) Jag menar, nu är jag bara 22 år, men min kusin är 36, har ridit i kanske 30 år... hon går på ridlektioner 2 ggr i veckan, har haft egen häst.. det måste vara extremt bra instruktörer om eleverna är så duktiga! Men det känns som om det är så mycket man inte kan lära sig på ridlektioner utan som man måste ha erfarenhet av istället? Hur blir man så duktig och erfaren INNAN man skaffar sin egen häst?

  • Äldre 11 Oct 18:52
    #7
    As mamma skrev 2010-10-11 18:43:21 följande:
    Tack för svaren! :) Jag sitter lisom och leker med tanken att köa en häst om kanske... 10, 20 år, jag vet inte. I framtiden helt enkelt, men jag antar att det är så otroligt mycket man inte tänker på i förväg. Jag skulle gärna vara i stallet flera timmar om dagen, det som är synd med att bo mitt i stan är att det kan ta så lång tid att åka ut till stallet :( Och om man har barn också... Men det skulle verkligen vara kul att ha en sköthäst för att få lite mer att göra i stallet ändå!

    Vart tusan lär man sig allting man behöver veta?? :) Jag menar, nu är jag bara 22 år, men min kusin är 36, har ridit i kanske 30 år... hon går på ridlektioner 2 ggr i veckan, har haft egen häst.. det måste vara extremt bra instruktörer om eleverna är så duktiga! Men det känns som om det är så mycket man inte kan lära sig på ridlektioner utan som man måste ha erfarenhet av istället? Hur blir man så duktig och erfaren INNAN man skaffar sin egen häst?
    Lektioner är ju det bästa för att lära sig själva ridningen. Dock kan det vara en bra idé och se om du kan bli medryttare på en häst för då ingår ju oftast skötsel. Läsa böcker är också bra såklart. Dock vill nog de flesta, såklart, att du ska ha ridit några år innan de släpper iväg dig på deras hästar.
  • Äldre 11 Oct 20:22
    #8

    Om man enbart rider på ridskola så lär man sej ju bara att rida, inget om hur hästar ska skötas!

    Har haft folk hos mej som kommit för att rida som ridit många år på ridskola, de har inte ens kunnat sätta på en grimma, vissa inte ens sadla och tränsa samt totalt okunniga om hästens fysik och mentalitet! Inget om fodringslära etc! 

  • As mamma
    Äldre 11 Oct 21:04
    #9
    Tant Herta skrev 2010-10-11 20:22:27 följande:
    Om man enbart rider på ridskola så lär man sej ju bara att rida, inget om hur hästar ska skötas!

    Har haft folk hos mej som kommit för att rida som ridit många år på ridskola, de har inte ens kunnat sätta på en grimma, vissa inte ens sadla och tränsa samt totalt okunniga om hästens fysik och mentalitet! Inget om fodringslära etc! 
    Oj! Vi fick lära oss att sadla och tränsa på första lektionen och fick träna på det innan varje lektion... men det är det jag menar i alla fall, någonstans måste man ju lära sig allt annat! Har du några tips?
  • Äldre 12 Oct 09:10
    #10

    Jag vet ju inte var du bor, men om du har ngr stall i närheten så gå dit å fråga om du får hjälpa till. Att se på andra duktiga människor och fråga tills tungan blir blå är det bästa!

    Bra ridskola där dom lärde ut tränsning och sadling! 

  • As mamma
    Äldre 12 Oct 11:03
    #11

    Ja det ska nog göra, men jag vågar inte för jag är inte så duktig än.. :P Men det är bra nybörjarkurser, de har minikurser som är en timmes teori och en timmes ridning i veckan så man lär ju sig väldigt mycket mer än bara ridning. Tyvärr tar det ju minst 30 min för en grupp nybörjare att sadla och tränsa i början så det blir inte så mycket annan teori över.. :P Men men, det blir ju bättre efter ett tag!

  • Äldre 6 Jan 15:54
    #12

    vill ha häst men jag tror inte att jag får för min mamma feresten jag är 10 år
    Rynkar på näsanSpöke

  • Äldre 17 Jun 01:55
    #13

    Jag älskar hästar och har ridit i ca 1 år och tycker att jag har lärt mig rätt mycket om hästar men röker värkligen det jag lärt mig till att skaffa en häst?


    Hjälp mig
  • Äldre 17 Jun 07:44
    #14

    På min tid, när jag var en osnuten ridskoleunge, så använde vi ridskolestallet som fritidsgård ungefär. Den enda undervisningen var ridlektionerna med basic skötsel, sadling och tränsning. Utöver det så gick man i regel och köpte sig ett ryktkit och sedan tillbringade man eftermiddagarna med att borsta ridskolehästar, äta Gorbys piroger och smyga omkring i privatstallet med drömmande blick. Efter ett tag (och en hel del skinn på näsan och armbågande, för vi var många ungar med drömmande blick), blev man igenkänd av personal och hästägare och om man var duktig och hängiven så kunde man få den stora förmånen att vara första mockare åt en av privathästarna. Och på det viset snitslade man sig in. Undan för undan så lärde man sig mer och fick större ansvar. Till slut blev man privathästskötare, efter det medryttade, och när jag precis kommit upp i tonåren fick jag egen häst. Sedan dess har jag haft några stycken, uppstallade i privatstallet på min gamla ridskola, och har själv haft ett lämmeltåg av osnutna ungar med drömmande blick efter mig som jag försökt lära upp någorlunda. Och så sluts cirkeln.

    Det är ofta så det går till.

    Börjar man som vuxen kanske det är lättare? Ingen hierarkisk stege, utan bara att slänga ut en annons på någon anslagstavla om att man vill hjälpa till. Hårt arbete och hängivelse krävs dock alltid. Det är samma oavsett ålder.

    Kan skriva mer vid annat tillfälle om att ha häst och vad som krävs!

  • Äldre 17 Jun 07:56
    #15

    Jag fick min ponny när jag var 12 år. Kunde mycket då jag hade hängt i stallet hela mitt liv och sett saker. Mamma har alltid haft egen häst och pappa jobba med hästar mer medicinskt så båda min föräldrar kunde mycket. (Kan)

    Är 28 nu och har kvar min lilla ponny och har ett halvblod med. Pengar kostar det! Vi hjälps åt allihopa!

    På den tiden googlade man inte, man frågade runt och lärde sig saker på det praktiska sättet. Det värsta jag sett är en ponnyägare där ponnyn fick fång, men på grund av okunskap visste hon inte det och lät ponnyn gå med det i många månader innan hon till slut fick ta bort den. Usch, fång är extremet smärtsamt. Stackars häst och dumma ägare. När hon berätta det verka hon fortfarande inte förstå hur illa det var ????

Svar på tråden Vad krävs egentligen för att ha en egen häst?