• Projekt Lennart

Diskriminering på arbetsplats

Hej därute!

Vill veta om det är fler än jag (förälder och gravid) och min gravida kollega som blir utsatta för diskriminering på arbetsplatsen på grund av graviditet? 

Vi har inte fått någon löneökning och dessutom fått veta att det inte kan bli tal om några fler löneökningar eftersom vi halkar efter när vi är på föräldraledighet. Vi får dåligt med arbetsuppgifter och de vi får är ofta klart under vår kompetens. Ser hur de yngre kollegorna får bättre och mer prestigefulla uppdrag. Utöver det här blir vi i diskussioner  bemötta som om vi inte har kvar vår kompetens och som om vi inte skulle kunna ta uppdrag som kräver att man lägger ner lite extra energi. 

Och - nej de gör inte det för att de skulle vara omtänksamma och "skydda" oss från att arbeta mycket under graviditeten. De vill helt enkelt att vi ska sluta. 

Och - ja, jag vet att de inte får diskriminera - jag jobbar som advokat och har bra koll på mina rättigheter och deras skyldigheter. Det har dessvärre mina chefter också och räknar kallt i siffror på vad det skulle kosta om någon av oss mot förmodan skulle starta en process (för vem vill anställa en advokat som är krånglig om vi skulle sluta).

• Svar på tråden Diskriminering på arbetsplats
  • Cia o krabaten

Fy fan vad fult gjort
    Särskilt på en sån arbetsplats!

Men löneökningen borde ni väl iaf kunna få bara med lite påtryckning från facket eller så? Det är ju mera svart på vitt än att bevisa om man fått för dåliga uppdrag, eller?

• Projekt Lennart

Hmm, vår arbetsplats är självklart inte fackligt anslutna... 

• Liten men naggande

låter som att du jobbar på min arbetsplats :) (är också jurist)

Jag tror de menar väl på något sjukt sätt och är man gravid är man ju tyvärr mindre "pålitlig" (t ex om jag blir sjuk i vanliga fall kanske jag jobbar ändå eller iallafall sitter uppe hela natten dagen efter för att göra klart det som blir gjort, nu när jag är gravid är barnets hälsa ju viktigast varför jag istället går hem och släpper allt (ja så gott det går) på ett sätt jag aldrig skulle göra annars. Jag brukar trösta mig med att det för ett par år sen var jag som var den där hungriga kollegan som fick de bra uppdragen... och du vet väl att ingen arbetsrätt tillämpas för oss advokater... (som du skriver, vilken jurist skulle processa mot sin egen arbetsplats)

jag har ingen lösningen och är kanske lite mer uppgiven....

• Projekt Lennart

Puh,  advokatbyråer är verkligen arbetsplatserna som gud glömde. Det gör mig så ARG och det som gör mig mest arg av allt är att man inte orkar ta striden. Bättre att hitta ett annat jobb än att stånga sig blodig mot en vägg som inte går att forcera. 

AAAAAAAAAARRRRRRRRRRRG på att gubbarna (ja, det är gubbar - även de som är strax under 40, de är nog de gubbigaste när jag tänker efter, gör allt för att passa in i gubbväldet) ska få lov att cementera strukturen.

Det värsta av allt är att jag innan min förra föräldraledighet, min stora mage till trots fick finfina uppdrag, bra löneökningar och mycket påhejningar, trodde verkligen att detta var advokatbyrån där det skulle gå att vara föräldraledig. Gick tillbaka till jobbet efter 9 månader bara för att mötas av ett helt tomt skrivbord (i ett annat rum än mitt gamla FINARE rum) och ökentystnad. Detta började alltså DIREKT efter mammaledigheten. Inte så att jag först jobbade några veckor och hade lyckats göra bort mig eller varit otillgänglig. Nej, från dag ett och det spelade ingen roll hur många mail jag skickade om att jag hade utrymme över, fick inte tillräckligt för att fylla deb-kravet och Ja! se där HUR ska man kunna få löneökning om man inte bär sina kostnader? 

Stackars Minior som får ha en sådan upprörd livmoder.  

• Liten men naggande

det är sant...nu är jag ju bara nygravid men visst har jag sett hur mina gravida kollegor behandlas. Man blir direkt andra klassens jurist och den som får sitta med pp, skriva föredrag, artiklar och annan skit som inte ger debtimmar och så vips kan de skylla på de när de inte blir uppflyttade i lönestegen.

gubbliga minsann. Satt på en konferens för några veckor sen med mina delägare och andra delägare. Sa då att jag nyligen gift mig med en annan biträdande jurist(vet inte hur vi kom in på det men men)...då pekade en delägare på min ansvarige delägare och sa...ja "Jörgen" du vet hur de är, så fort duktiga biträdande jurister gift sig med andra jurister blir det barn inom två år och vi som har den kvinnlga får ta all skit med ledighet, vab mm medan konkurrenten som mannen jobbar på fortfarande kammar in kosingen..höhöhö....

eh....ok.... log dock inombords eftersom de inte vet om att jag är gravid än... skiter i gubbväldet och byter tll ett annat jobb så fort föräldraledigheten är över...

• Projekt Lennart

Åhhh! De är ju inte sanna! Parodier på sig själva är vad de är! Helt ovetande om att även pappor kan ta ut föräldraledighet och VAB verkar de vara också (de killarna slutar väl illa kvickt). 

När jag sa att min man är hemma lika länge som mig med vår son fick jag den flinandes delägarens kommentar: Har han velourställ och kånkenryggsäck också? 

• Girle

Jag har också känt mig annorlunda behandlad sedan jag blev gravid. Är ensam om min tjänsttyp på företaget (litet) men jag har blivit struken från inplanerade jobbresor, överrenskomelser har slutat gälla o jag antar att min nya tjänst jag blivit lovad som ska börja i nov inte längre är aktuell. Jag vet inte hur jag ska gå till väga eftersom allt varit muntligt, jag har ingen kollega att jämföra m på liknande tjänst o det är svårt att bevisa att dessa incidenter har med graviditeten att göra.

Svar på tråden Diskriminering på arbetsplats