• Projekt Lennart

Diskriminering på arbetsplats

Hej därute!

Vill veta om det är fler än jag (förälder och gravid) och min gravida kollega som blir utsatta för diskriminering på arbetsplatsen på grund av graviditet? 

Vi har inte fått någon löneökning och dessutom fått veta att det inte kan bli tal om några fler löneökningar eftersom vi halkar efter när vi är på föräldraledighet. Vi får dåligt med arbetsuppgifter och de vi får är ofta klart under vår kompetens. Ser hur de yngre kollegorna får bättre och mer prestigefulla uppdrag. Utöver det här blir vi i diskussioner  bemötta som om vi inte har kvar vår kompetens och som om vi inte skulle kunna ta uppdrag som kräver att man lägger ner lite extra energi. 

Och - nej de gör inte det för att de skulle vara omtänksamma och "skydda" oss från att arbeta mycket under graviditeten. De vill helt enkelt att vi ska sluta. 

Och - ja, jag vet att de inte får diskriminera - jag jobbar som advokat och har bra koll på mina rättigheter och deras skyldigheter. Det har dessvärre mina chefter också och räknar kallt i siffror på vad det skulle kosta om någon av oss mot förmodan skulle starta en process (för vem vill anställa en advokat som är krånglig om vi skulle sluta).

• Svar på tråden Diskriminering på arbetsplats
  • Cia o krabaten

Fy fan vad fult gjort
    Särskilt på en sån arbetsplats!

Men löneökningen borde ni väl iaf kunna få bara med lite påtryckning från facket eller så? Det är ju mera svart på vitt än att bevisa om man fått för dåliga uppdrag, eller?

• Projekt Lennart

Hmm, vår arbetsplats är självklart inte fackligt anslutna... 

• Liten men naggande

låter som att du jobbar på min arbetsplats :) (är också jurist)