• Anonym (..)

smärtor till vänster i magen?

Hej!
    I lördags kväll fick jag plötsligt ont till vänster i magen, det va inte så att jag hade så ont så jag skrek utav smärta men det molade lite. Jag har även ett kraftigt illamående.
    Smärtan har bara blivit värre och värre sen i lördags och illamåendet gör att jag knappt kan äta, senast för någon timme sen höll jag på att kräkas. Det har dock inte hänt än att jag kräkts upp något.
    Jag ligger och vrider och vänder på mig för att jag inte kan vara stilla pga smärtan.
    Men har ändå inte så ont att jag inte står ut, senast idag var jag i skolan men mot slutet så hade smärtan blivit så pass mycket värre att jag knappt kunde stå upp. Om man skulle visa på en skala mellan 1-10 så skulle jag nog uppskatta att smärtan just nu ligger på 7.

Någon som vet vad det kan vara?

Jag har sjukhus fobi så åker ogärna in på akuten eller till vc.
    Men om jag skulle bli så pass dålig att jag varken kan stå eller äta och kräks så åker jag självklart in akut.

• Svar på tråden smärtor till vänster i magen?
  • Jezamine
    Anonym (..) skrev 2010-10-11 14:20:43 följande:
    Hej!
    I lördags kväll fick jag plötsligt ont till vänster i magen, det va inte så att jag hade så ont så jag skrek utav smärta men det molade lite. Jag har även ett kraftigt illamående.
    Smärtan har bara blivit värre och värre sen i lördags och illamåendet gör att jag knappt kan äta, senast för någon timme sen höll jag på att kräkas. Det har dock inte hänt än att jag kräkts upp något.
    Jag ligger och vrider och vänder på mig för att jag inte kan vara stilla pga smärtan.
    Men har ändå inte så ont att jag inte står ut, senast idag var jag i skolan men mot slutet så hade smärtan blivit så pass mycket värre att jag knappt kunde stå upp. Om man skulle visa på en skala mellan 1-10 så skulle jag nog uppskatta att smärtan just nu ligger på 7.

Någon som vet vad det kan vara?

Jag har sjukhus fobi så åker ogärna in på akuten eller till vc.
    Men om jag skulle bli så pass dålig att jag varken kan stå eller äta och kräks så åker jag självklart in akut.
    Vad blir du hjälpt av en FL diagnos? Vill du ha bukt med smärtan så kontakta sjukvården.
    Jag är INTE avstängd
  • JeanneDArc

Ring iaf vårdupplysningen! Det har ju eskalerat i flera dagar nu.

• Anonym (..)
    JeanneDArc skrev 2010-10-11 23:11:10 följande:
    Ring iaf vårdupplysningen! Det har ju eskalerat i flera dagar nu.
    Det är planerat att åka in akut idag om inte smärtan eller illamåendet blir bättre inom några timmar. VC är det inte lönt att ta kontakt med då de bara skickar mig vidare till akuten ändå, så då kan jag lika bra åka dit direkt istället för att ta en omväg via VC.
    Sen igår när jag skrev så har jag fått ännu mer ont, jag har inte sovit i natt då jag bara har legat och vridit och vänt på mig i hopp om att smärtan ska avta lite men ikke sa nikke! Jag vaknade även med ett fruktansvärt illamående, men har dock fortfarande inte kräkts.
  • Anonym (..)

Kan tillägga att jag känns lite varm, precis som att feber håller på att komma...

• LillaLoo

Jag fick jätteont i vänster sida för några veckor sedan. Hade även känt av det lite innan, men en natt fick jag så pass ont att jag blev tvungen att åka till akuten. Jag mådde också illa, och kräktes några ggr när jag fick ont. Dom röntgade tarmarna för att se om det var tarmvred eller stopp i tarmarna. Då dom inte hittade någonting fick jag åka hem nästa dag. Eftersom värken fanns kvar åkte jag in igen några dagar senare och då fick jag komma till gynakuten som såg att jag hade en cysta på vänster äggstock som måste tas bort. Nu går jag och väntar på en tid för operation. Är liksom du inte överförtjust i sjukhus, men vad ska man göra!? Har man ont så bör man ju kolla upp vad det kan vara.

Förresten, när jag ringde till sjukvårdsupplysningen innan jag åkte in så sa dom att om man har ont på vänster sida i magen så kan det vara tarmfickor som blivit inflammerade, då får man även feber och mår illa. Och då behöver man sjukhusvård.

Om du inte mår bättre så tycker jag definitivt att du ska åka till akuten. Gör det under lugna former nu på dagen, istället för att vänta tills du får så ont att du inte kan stå. För DÅ blir det riktigt jobbigt att vara på akuten och sitta där i flera timmar. Lycka till!

• Anonym (..)
    LillaLoo skrev 2010-10-12 10:01:10 följande:

Jag fick jätteont i vänster sida för några veckor sedan. Hade även känt av det lite innan, men en natt fick jag så pass ont att jag blev tvungen att åka till akuten. Jag mådde också illa, och kräktes några ggr när jag fick ont. Dom röntgade tarmarna för att se om det var tarmvred eller stopp i tarmarna. Då dom inte hittade någonting fick jag åka hem nästa dag. Eftersom värken fanns kvar åkte jag in igen några dagar senare och då fick jag komma till gynakuten som såg att jag hade en cysta på vänster äggstock som måste tas bort. Nu går jag och väntar på en tid för operation. Är liksom du inte överförtjust i sjukhus, men vad ska man göra!? Har man ont så bör man ju kolla upp vad det kan vara.

Förresten, när jag ringde till sjukvårdsupplysningen innan jag åkte in så sa dom att om man har ont på vänster sida i magen så kan det vara tarmfickor som blivit inflammerade, då får man även feber och mår illa. Och då behöver man sjukhusvård.

Om du inte mår bättre så tycker jag definitivt att du ska åka till akuten. Gör det under lugna former nu på dagen, istället för att vänta tills du får så ont att du inte kan stå. För DÅ blir det riktigt jobbigt att vara på akuten och sitta där i flera timmar. Lycka till!

Jag har haft en cysta på höger äggstock tidigare men den sprack, det var inte nådigt kan jag säga. Men då hade jag ont mycket längre ner. Det gjorde inte så ont som jag har nu heller.

Tarmfickor är väl inte vanliga på unga personer? Jag är inte mer än 17...

Akuten ska jag åka till idag, det har gått så långt nu att jag inte kan vara i skolan längre. Jag tycker att det känns som om jag har feber men vi har ingen termometer så jag kan inte kolla.
    Kan även tillägga att jag för ca två timmar sen kräktes, dock fanns det inget förutom massa slem som kunde komma upp för jag fick inte i mig någon frukost idag.
  • Anonym (G)

Man kan få tarmfickor i alla åldrar även om det är vanligare om man är lite äldre. Men du måste kolla upp det, magvärk ska man alltid ta på allvar, särskilt om man kanske har feber. Skulle det vara tarmfickor som är inflammerade och du går runt med det utan att göra något åt det kan dom spricka och då kan man få bukhinneinflammation och...ja....du förstår. BUMS till sjukhus!

• Anonym (..)
    Anonym (G) skrev 2010-10-12 13:56:36 följande:
    Man kan få tarmfickor i alla åldrar även om det är vanligare om man är lite äldre. Men du måste kolla upp det, magvärk ska man alltid ta på allvar, särskilt om man kanske har feber. Skulle det vara tarmfickor som är inflammerade och du går runt med det utan att göra något åt det kan dom spricka och då kan man få bukhinneinflammation och...ja....du förstår. BUMS till sjukhus!
    Som sagt så ska jag ta mig till akuten under dagen.
    Vet inte när men jag kommer åka in idag.
    Har även hört att man vid magvärk inte ska ta några värktabletter så jag har inte rört en enda.
  • Anonym (G)

Det är sant, det ska man inte förrän man vet vad det eventuellt är.

• Anonym (..)

Tänkte försöka äta nu...Får se vart det slutar.

Svar på tråden smärtor till vänster i magen?