• Anna Paulita

Vad kan man använda i stuvningar som inte innehåller kolhydrater?

Eller iallafall mindre kolhydrater? Funkar typ maizenamjöl? Att mjöl och idealmjöl inte funkar fattar jag ju, men det måste ju gå att reda med annat än det?  Har ingen maizena hemma så jag kan inte kolla innehållsförteckningen.

• Svar på tråden Vad kan man använda i stuvningar som inte innehåller kolhydrater?
  • Rosa30

Maizena är i princip ren stärkelse, så det är mer kolhydrater än vetemjöl (som också innehåller lite protein). Samma med potatismjöl och arrowrot, det som gör stuvningen tjock är just stärkelsen.
    Ett alternativ dock är att göra stuvning på ren vispgrädde som får koka ihop-funkar för makaroner och vissa grönsaker (misstänker att det behövs ett visst mått av stärkelse för att få det att tjockna, även om fettet underlättar)

• helene306

Jag reder av med äggula, inga kolhydrater alls . Funkar jättebra. Använd 1-2 äggulor beroende på hur mycket vätska du har och hur tjock du vill ha redningen. Låt inte redningen koka upp efter att äggulorna är i! Då blir det grynigt.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Anna Paulita
    Rosa30 skrev 2010-10-11 16:53:12 följande:
    Maizena är i princip ren stärkelse, så det är mer kolhydrater än vetemjöl (som också innehåller lite protein). Samma med potatismjöl och arrowrot, det som gör stuvningen tjock är just stärkelsen.
    Ett alternativ dock är att göra stuvning på ren vispgrädde som får koka ihop-funkar för makaroner och vissa grönsaker (misstänker att det behövs ett visst mått av stärkelse för att få det att tjockna, även om fettet underlättar)
    I och med att det är kolhydraterna som sk aundvikas så är inte makaroner aktuellt, det är för blomkål. Jag är barnsligt förtjust i stuvad blomkål och blomkål är en så bra ersättare för potatis...

Just vispgrädde har jag svårt att äta, blir riktigt kass i magen av grädde. :(
  • Anna Paulita
    helene306 skrev 2010-10-11 16:53:37 följande:
    Jag reder av med äggula, inga kolhydrater alls . Funkar jättebra. Använd 1-2 äggulor beroende på hur mycket vätska du har och hur tjock du vill ha redningen. Låt inte redningen koka upp efter att äggulorna är i! Då blir det grynigt.
    Ger inte det en bismak? I pastacarbonara har man ju i ägg och jag tycker det smakar rätt mycket ägg. är inte så superförtjust i ägg så jag undviker det helt. Finns det verkligen inga andra sätt?
  • helene306
    Anna Paulita skrev 2010-10-11 17:00:10 följande:
    Ger inte det en bismak? I pastacarbonara har man ju i ägg och jag tycker det smakar rätt mycket ägg. är inte så superförtjust i ägg så jag undviker det helt. Finns det verkligen inga andra sätt?
    Ägg ger ingen bismak tycker jag. Gillar du Philadelphiaost? Den kan också göra det lite tjockare.
  • Raskask
    Anna Paulita skrev 2010-10-11 16:59:15 följande:
    I och med att det är kolhydraterna som sk aundvikas så är inte makaroner aktuellt, det är för blomkål. Jag är barnsligt förtjust i stuvad blomkål och blomkål är en så bra ersättare för potatis...

Just vispgrädde har jag svårt att äta, blir riktigt kass i magen av grädde. :(
    Creme fraiche? Vi åt just något slags blomkåls/broccolimos, vilket ju inte är samma sak. Men det var bara kokta grönsaker/lite kryddor/creme fraiche, ngr matskedar.
  • Anna Paulita
    helene306 skrev 2010-10-11 18:03:20 följande:
    Ägg ger ingen bismak tycker jag. Gillar du Philadelphiaost? Den kan också göra det lite tjockare.
    Ja, det funkar. Det smakar just ingenting.

Det där med huruvuda ägg ger en bismak eller ej är förmodligen en vanesak.
  • Anna Paulita
    Raskask skrev 2010-10-11 18:13:31 följande:
    Creme fraiche? Vi åt just något slags blomkåls/broccolimos, vilket ju inte är samma sak. Men det var bara kokta grönsaker/lite kryddor/creme fraiche, ngr matskedar.
    Just det, creme fraicshe kan man ju använda....det är lite tjockare i konsistensen från början. Ska prova med det.
  • IsDimma

Fiberhusk funkar, innehåller lite kolhydrater men inte så många. Men ta inte så mycket i för då blir det ingen trevlig konsisten alls *jag har läst av mina misstag*

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Rosa30

Lite besserwisser men kan inte låta bli: Du vet väl att blomkål innehåller kolhydrater, som alla andra grönsaker och rotfrukter. Men visst det är mindre kolhydrater än i makaroner...men man behöver ju faktiskt kohydrater (speciellt hjärnan). Även om många äter för mycket snabba kolhydrater idag, så verkar även många glömma bort att kroppen faktiskt behöver kolhydrater.

• Bedan
    Rosa30 skrev 2010-10-13 11:24:34 följande:
    Lite besserwisser men kan inte låta bli: Du vet väl att blomkål innehåller kolhydrater, som alla andra grönsaker och rotfrukter. Men visst det är mindre kolhydrater än i makaroner...men man behöver ju faktiskt kohydrater (speciellt hjärnan). Även om många äter för mycket snabba kolhydrater idag, så verkar även många glömma bort att kroppen faktiskt behöver kolhydrater.
    HAHAHA, fan vad du är rolig då jag skrattar så jag nästan skiter på mig.Obestämd
    Ja blomkål innehåller liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite kolhydrater, men det är en av de grönsaker som innehåller förhållandevis lite av den varan, dessutom går väl inte att jämföra med de mängder som kommer i stuvningen om man tar 1 msk mjöl.
  • helene306
    För att vara ännu mer besserwisser så behöver hjärnan ett jämt blodsocker. Får inte kroppen tillräckligt med kolhydrater till blodsockret via mat tillverkar den det behöver av fett och protein ur maten. Detta kallas glukoneogenes (glukosnybildning).
  • Anna Paulita
    Jo, jag vet det. ;) Och jag vet att hjärnan behöver kolhydrater också. ;) Min intention ä rinte att köra helt och fullt sktrikt då jag inte tror att det är hälsosamt att avstå från frukt och grönt, även om de innehåller kolhydrater. Det är ju skillnad på kolhydrater och kolhydrater.
  • nnx

Dinkelmjöl innehåller mer protein än vanligt mjöl. Sen finns det ju sojamjöl men jag vet inte om det blir så bra att reda med.

Svar på tråden Vad kan man använda i stuvningar som inte innehåller kolhydrater?