• lisa o wille

Symtom och biverkningar av PCO

Några som vill dela med sig av sin bekymmer som PCO ställt till med?

Gör det så att man kan få väldigt svår ägglossning när man väl har det?

Tack!

• Svar på tråden Symtom och biverkningar av PCO
  • mammaNena

Ja! jag har PCO och innan jag fick barn hade jag äl max 1 gång per år.
    fick pergo och hade äl varje månad (dubbel kur) Men det blev inget barn på det viset ändå.

• lisa o wille
    mammaNena skrev 2010-10-11 21:28:45 följande:
    Ja! jag har PCO och innan jag fick barn hade jag äl max 1 gång per år.
    fick pergo och hade äl varje månad (dubbel kur) Men det blev inget barn på det viset ändå.
    Vart det till på naturlig väg då?
  • mammaNena
    lisa o wille skrev 2010-10-11 22:01:31 följande:
    Vart det till på naturlig väg då?
    nej. genom ivf. vi försökte i 3 år, sen tröttnade vi. och iom att vi redan hade 1 barn innan så fick vi ju betala hur länge vi än väntade. men det tog sig på första!
  • gullunge80

Hej!
    Jag har fått diagnosen PCO-s och med det fått mer acne, ökad hunger/övervikt, ökad behåring på vissa delar av kroppen, oregelbunden mens. Fast nu de senaste två åren har mensen rättat till sig och kommit regelbundet varje månad. Svår ägglossning har jag inte haft, inte heller haft mycket mensvärk.
    Jag har en dotter på snart fyra månder som kom till på naturlig väg och vi försökte inte alls länge innan vi blev gravida.

• Greta Anna

Diagnos PCO har 2st IVF-barn (från samma äggplock).
    Lätt-deppig, trög mage, sällan ägglossning typ var 3:e mens.
    Segdragen mens vissa månader, har inte efter 20 år med mens koll på min kropp hur den är vid mens eftersom det är olika nästan varje gång. Vissa gånger PMS, andra gånger helt utan förvarning, ibland kraftiga blödningar, ibland små, oftast uppehåll mitt i mensen en dag.
    Normalviktig, sötsugen, lättirriterad. (Alla negativa egenskaper kanske dock inte beror på PCO utan helt enkelt är surtantsgenen i mig.)

Stort lycka till till er som hänger här och hoppas på graviditet.

• lisa o wille
    gullunge80 skrev 2010-10-12 19:48:15 följande:
    Hej!
    Jag har fått diagnosen PCO-s och med det fått mer acne, ökad hunger/övervikt, ökad behåring på vissa delar av kroppen, oregelbunden mens. Fast nu de senaste två åren har mensen rättat till sig och kommit regelbundet varje månad. Svår ägglossning har jag inte haft, inte heller haft mycket mensvärk.
    Jag har en dotter på snart fyra månder som kom till på naturlig väg och vi försökte inte alls länge innan vi blev gravida.
    Det låter ganska lika som jag har det.
    Är under utredning nu..
    Är verkligen hungrig hela tiden o det känns som att det bara blir värre :(
    Har en son på 8 år, han vart till på naturlig väg.
    Men nu så väger jag 15 kg mera.

Tappade du hår på huvudet också?
    Vart fick du ökad behåring?
    Tack! :)
  • gullunge80
    lisa o wille skrev 2010-10-12 22:17:20 följande:
    Det låter ganska lika som jag har det.
    Är under utredning nu..
    Är verkligen hungrig hela tiden o det känns som att det bara blir värre :(
    Har en son på 8 år, han vart till på naturlig väg.
    Men nu så väger jag 15 kg mera.

Tappade du hår på huvudet också?
    Vart fick du ökad behåring?
    Tack! :)
    Hår på huvudet har jag inte tappat. Jag fick mer hår i ansiktet, typ under hakan. Fast inte så att jag direkt lider av det, men det finns där.

Ja det här med vikten är ju ett stort problem tycker jag. Jag är ofta hungrig, och hamnar man i ett dåligt ekorrhjul så äter man - vilket leder till övervikt. Jag kämpar verkligen med vikten, borde gå ner en si så där 20 kg, men tyvärr är inte det det lättaste. Bäst mår min kropp om jag håller mig undan sötsaker, chips, skräpmat (tex pizza hamburgare) och snabba kolhydrater (tex vitt bröd, pasta). Och har jag väl lyckats komma förbi den där spärren när suget försvinner, så försvinner hungerkänslan, tycker jag.

Försöker ni skaffa barn? Hur länge har ni försökt?

Vad gör man i utredningen? När jag fick min diagnos gjordes ett vaginalt ultraljud.
Svar på tråden Symtom och biverkningar av PCO