• mysaw

Tar tacksamt emot tips på smaskig efterrätt! Har idétorka...

Snälla ge mig gärna recept på en god dessert. Ska ha gäster till helgen och behöver lite inspiration.

Vi är 4 personer.

PS Jag har gjort pannacotta ofta - det vill jag inte bjuda på i helgen. DS

• Svar på tråden Tar tacksamt emot tips på smaskig efterrätt! Har idétorka...
  • Nyfiken gul

en underskattad efterrätt: marängsviss - gör egna maränger till! 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • annkar78

Glass a four, mkt gott!

• twain

Jamie Olivers chokladpaj (med mörk choklad ej block). Finns recept på nätet.

I boken Sveriges nya landskapsrätter (ICA) finns massor med trevliga och udda efterrätter om du vill smaska på lite extra.

• Shaun the sheep

Gino är ju populärt, har själv aldrig ätit det, men det låter ju tokgott!

Min absoluta favorit är chokladmousse, antingen vit eller vanlig, med färska bär till.
    Min syster bjöd på vitchokladmousse med färska blåbär. Jisses så gott!

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Hanniz84

blev bjuden på Gino för nån helg sen...
    hallon/blåbär, vit choklad o kokos, som varit i ugnen... sen vaniljglass till det.. höll på o dö så gott det va!

Isa <3
  • En skrutt

Okej, du hade gjort pannacotta....men har du gjort blåbärspannacotta? (skitgott!!!) Tre dl grädde, tre msk socker, tre msk vaniljsocker och sen en näve blåbär i när du kokar upp.. jag har gjort på laktosfri grädde och fick då ta typ två gelatinblad i för att få bra konsistens...

Ett annat förslag är ju äpplesockerkaka (en halv smet till fem äpplen i skivor med kanel och kardemumma) med massa mandel på toppen och vaniljsås till. Mums

• Snigelmamman

tycker det är lätt och gott att varva krossade digestivekex, vaniljkesella och hallon i ett högt glas. Och ganska nyttigt dessutom!

• Archandra

Jag gillar chokladmousse i två lager. Mörk chokladmousse i botten och vit chokladmousse med lätt kaffesmak på toppen.

• Psykologstudenten

Här ska du få bästa tipset!

PAVLOVATÅRTA!

Jag gillar verkligen inte efterrätter i vanliga fall men den här är riktigt nice. Gör en botten, blanda vispad creme cheese och vispad grädde och smeta på. Till sist dekorerar du med dina favoritfrukter och bär! Vackert, imponerande gott och lätt att göra! 

• Ado

Den alltför underskattade Äppelpajen skall ej förglömmas!
    Snabbvarriant är bara att klyfta äpplen, steka med smör, socker och kanel. Sleva upp rikligt och häll på vaniljsås eller ovispad grädde, och krossa två tre digestivkex över! Precis som äppelpaj fast snabbare och slipper krångel med degbunkar och krafs.

• Nyfiken gul

ÄNGLADRÖM

2 marängbottnar
    3 dl vispgrädde
    äkta vaniljglass - gärna hemmagjord
    1 ask färska jordgubbar

vispa grädden hårt, skiva ner jordgubbarna och bre ut  hälften på en av bottnarna.  Täck med rikligt med glass, på med den andra botten. Skiva över glass och bred ut sista jordgubbsgrädden ovanpå.

Ät och njut!!

Går även att göra med fördel i portionsglas också.  Använd då små marängtoppar och blanda med jordgubbar, vispad grädde och glass.

• Nyfiken gul

VARM ÄPPELPANNA - görs medan gästerna väntar

Skiva valfritt antal äpplen och vänd dom i kanel, stek i riktigt smör i en stekpanna. Strö över muskovadosocker eller farinsocker och låt äpplena bli karamelliserade.  Häll på havregryn och flagad mandel och låt det bli lite knäckigt.

Servera varmt direkt ur stekpannan med fluffig vaniljsås eller glass.

• Shaun the sheep
    Smurflisa skrev 2010-10-14 19:32:17 följande:
    Tobleroneparfait - då är allt förberett - bara att servera....
    Oj, det här låter för gott för att missa =) Har du ett recept att dela med dig av?
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • kickan89

På midsommar gjorde sambons syster en sjukt god tårta. kankse lite sommrig men ändå :P
    Det var iaf marängbottnar med chokladmousse mellan och sedan grädde och jordgubbar ovanpå. Enkelt och supergott :D

• Virriga Vera

Choklad och päronkaka som serveras med vaniljglass. Så enkel att göra och underbart god.

1 burk päronhalvor (420g)
    2 dl vetemjöl
    4 msk kakao
    1 1/2 dl socker
    1 1/2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    150 g rumsvarmt smör
    2 ägg

1. Ugnen på 200.
    2. Bort med spadet och lägg päronhalvorna med kupade sidan upp i en fyrkantig form ca 22 cm.
    3. Blanda övriga ingredienser i matberedare till mjuk fast smet.
    4. Bred smeten (så gott det går) över päronen och grädda i 20 minuter mitt i ugnen. Det gör inget om inte alla päron blir täckta.
    5. Stäng av ugnen men låt kakan stå kvar ytterligare 5 min. Då är den krämig i mitten.
    6. Låt svalna 10 minuter och servera med gammeldags vaniljgräddglass.

• kikan

250g kesella vanilj
    250g kesella jordgubb/lime
    450g frysta bär
    6 msk råsocker

Blanda kesellan i en skål.
    Lägg upp bären i portionsskålar (ugnssäkra) och bred över kesellan.
    Fördela råsockret över skålarna
    Gratinera tills det fått färg, ca 10-15min i 200grader.

Svar på tråden Tar tacksamt emot tips på smaskig efterrätt! Har idétorka...