• Sofiech78

Föräldralediga i Norge

Någon mer som är och ska vara föräldraledig i Norge 2011?

Jag och bebisen kommer att spendera min föräldraledighet i Norge hos sambon/pappen till barnet som bor och arbetar där. Jag behöver och vill gärna få lite vänner där innan jag flyttar upp.

• Svar på tråden Föräldralediga i Norge
  • ArtISkin

Jag kommer flytta till Oslo om nån månad och kommer även vara föräldraledig f.o.m November om allt går som det ska Glad

• Sofiech78

Oj vad kul att det har hittat hit lite folk Jag är mammaledig till mars/april 2012...ev längre beror på om vi får en plats i barnahagen. Jag bor i Sandvika, 1,5 mil väster om Oslo. Ca 4 mil från Drammen.

Gossen Melvin född 30/10-10 ~ www.humlanspyssel.blogspot.com ~
  • mammainorge

Vad trevligt:)  är gärna med på fika:)  vilken fin blogg du har förresten, själv försöker jag sy, måla och sticka på fritiden.

• 891008

Hej:)

Här är en till från Drammen!

Har varit föräldraledig sedan oktober och känner verkligen att jag behöver komma ut och träffa lite folk! :)

• Sofiech78
    mammainorge skrev 2011-03-22 22:51:11 följande:
    Vad trevligt:)  är gärna med på fika:)  vilken fin blogg du har förresten, själv försöker jag sy, måla och sticka på fritiden.
    Vad kul, vi har ju samma intressen Tack förresten ang. bloggen. Just nu ligger jag lite efter i mitt handarbetande...Lilleman tar mycket av min vakna tid. Men lite hinner man allt
    891008 skrev 2011-03-25 16:30:43 följande:
    Hej:)

Här är en till från Drammen!

Har varit föräldraledig sedan oktober och känner verkligen att jag behöver komma ut och träffa lite folk! :)
    Vad roligt att fler hittar hit till forumet alltså, ja till Norge också
    Gossen Melvin född 30/10-10 ~ www.humlanspyssel.blogspot.com ~
  • Ripichip

Hej. Vi har just bestämt oss för att flytta hela familjen till Norge. Min partner hade tänkt sig att veckopendla men nu väntar vi barn igen så då känns det mer rätt att vi flyttar allihop. Vi kommer bosätta oss i Kongsberg/Drammen. Första är född i mitten på sep 2010 och nästa blir i mitten på mars. Om allt går bra. Är rätt tidigt ännu.

• Sofiech78
    Ripichip skrev 2011-07-18 12:05:32 följande:
    Hej. Vi har just bestämt oss för att flytta hela familjen till Norge. Min partner hade tänkt sig att veckopendla men nu väntar vi barn igen så då känns det mer rätt att vi flyttar allihop. Vi kommer bosätta oss i Kongsberg/Drammen. Första är född i mitten på sep 2010 och nästa blir i mitten på mars. Om allt går bra. Är rätt tidigt ännu.

Hej, vad roligt att det är fler som hittar hit. Vi letar just nu större lägenhet runt Sandvika, Lysaker, Asker...får se var vi hittar en som passar plånboken...är lite trångt att bo tre pers i en tvåa på 49 kvm

När hade ni tänkt flytta hit? 
  • Ripichip

Jobbet börjar ca 15 augusti och den veckan kommer han att åka själv och bland annat titta på bostäder (om vi har något att titta på) och kolla lite var man vill resp. inte vill bo. Så flytten kan nog bli rätt så snart. 
    Ja tre i en tvåa är ju inte så mysigt i längden. Vi vill ha minst 3 sovrum. Det kommer ju en till (om det vill sig nu då) och man vill ju inte flytta runt en massa. Men vi är beredda på att ta lite vad vi får så länge.

Har någon här koll på hur det här med föräldrapenning funkar? Har jag något som helst tillgodoräknande av arbete osv från Sverige? Eller är det sex månaders jobb i Norge som gäller oavsett vad?

• Sofiech78
    Ripichip skrev 2011-07-20 20:29:14 följande:
    Jobbet börjar ca 15 augusti och den veckan kommer han att åka själv och bland annat titta på bostäder (om vi har något att titta på) och kolla lite var man vill resp. inte vill bo. Så flytten kan nog bli rätt så snart. 
    Ja tre i en tvåa är ju inte så mysigt i längden. Vi vill ha minst 3 sovrum. Det kommer ju en till (om det vill sig nu då) och man vill ju inte flytta runt en massa. Men vi är beredda på att ta lite vad vi får så länge.

Har någon här koll på hur det här med föräldrapenning funkar? Har jag något som helst tillgodoräknande av arbete osv från Sverige? Eller är det sex månaders jobb i Norge som gäller oavsett vad?

Du har rätt till svensk fp om du har arbetat i sverige. Jag har från FK i Sverige och jobbade i sverige ända fram tills min son föddes. Jag flyttade upp i januari 2011 och sonen föddes i okt2010. Jag är fortfarande skriven i sverige och har inte jobbat alls här, det är därför som jag har rätt till svensk fp. Så jobbar du inte i Norge alls så är det den svenska som gäller. Skulle du ta jobb i norge mister du den svenska fp. det rä så jag har förstått det. Kolla med FK, de som sitter i Sunne har koll på Sverige/Norge fp

Ang. bostad så har jag en kompis här de har precis köpt ett rekkehus (radhus) i Lier, precis innan Drammen (räknat från Oslohållet). de köpte en 4:a för inte så mycket, så är ni sugna på att köpa så kanske det är värt att kolla om de fortfarande har några kvar. Annars är finn.no en bra sida att hitta lgh både hyres och bostadsrätter.
Svar på tråden Föräldralediga i Norge