Ripichip skrev 2011-07-20 20:29:14 följande:
Jobbet börjar ca 15 augusti och den veckan kommer han att åka själv och bland annat titta på bostäder (om vi har något att titta på) och kolla lite var man vill resp. inte vill bo. Så flytten kan nog bli rätt så snart.
Ja tre i en tvåa är ju inte så mysigt i längden. Vi vill ha minst 3 sovrum. Det kommer ju en till (om det vill sig nu då) och man vill ju inte flytta runt en massa. Men vi är beredda på att ta lite vad vi får så länge.
Har någon här koll på hur det här med föräldrapenning funkar? Har jag något som helst tillgodoräknande av arbete osv från Sverige? Eller är det sex månaders jobb i Norge som gäller oavsett vad?
Du har rätt till svensk fp om du har arbetat i sverige. Jag har från FK i Sverige och jobbade i sverige ända fram tills min son föddes. Jag flyttade upp i januari 2011 och sonen föddes i okt2010. Jag är fortfarande skriven i sverige och har inte jobbat alls här, det är därför som jag har rätt till svensk fp. Så jobbar du inte i Norge alls så är det den svenska som gäller. Skulle du ta jobb i norge mister du den svenska fp. det rä så jag har förstått det. Kolla med FK, de som sitter i Sunne har koll på Sverige/Norge fp
Ang. bostad så har jag en kompis här de har precis köpt ett rekkehus (radhus) i Lier, precis innan Drammen (räknat från Oslohållet). de köpte en 4:a för inte så mycket, så är ni sugna på att köpa så kanske det är värt att kolla om de fortfarande har några kvar. Annars är
finn.no en bra sida att hitta lgh både hyres och bostadsrätter.