Svartangel skrev 2010-10-12 19:32:07 följande:
hej igen =)
sorry att jag inte svarade på en gång,våran dator hemma är proppad med virus, så jag måste använda den här på jobbet =)
Det där med hypokondri känner jag igen, har nog själv haft en och annan hjärntumör, tumör på balanssinnet, tumör i tarmen, hjärtfel, en och annan bärfis och massa annat.. Självklart då tyckr att läkarna varit helt inkompetenta =)
Efter några besök hos husläkaren innan dom tog mig på allvar så fick jag sedan gå hos deras kurator, som bla va den sämsta jag nånsin träffat, skrev ut saker hon hittat på nätet som hon tyckte passade mig, som jag senare även trodde att jag hade =)
Så att senare genom jobbet få en rikig psyolog med riktiga kbt-samtal är nog det bästa som hänt mig under dessa två år iaf =)
Hur mina tankegångar förädrats är väl att inte bli rädd för känslan man får, från April har jag vågat bege mig ner på stan ensam, gå en promenad ensam, åka och träna ensam och mycket mer ensam som jag inte alls gjorde innan jag träffade henne jag går hos nu en gång i månaden =) Vi gjorde allt tillsammans den första tiden, ist som kuratorn att säga åt mig vad jag ska göra, inte fasen gjorde jag nåt av vad hon sa, jag vågade ju liksom inte.
Man får helt enkelt "stå upp för sig själv", den idiotiska reptilhjärnan vi har kommer inte fatta förän man gör det motsatta än vad den vill =)
Lycka till med allt, KRAM =)
Tack för all information. Det är skönt att höra lite hur andra har det och hur andra hanterar sin psykiska smärta.
Anonym skrev 2010-10-14 15:04:10 följande:
Ångestsymptom ger ofta ännu mer ångest. Man blir rädd och så andas man ytligare och snabbare =hyperventilerar och då kommer stickningarna ganska snabbt.
Försök att stå stadigt med fötterna, släpp ner axlarna, dra dett djupt andetag och håll sedan andan så länge du kan, andas ut och håll andan. Upprepa några gånger. Andas därefter långa, långsamma andetag och andas ut genom näsa.
Koncentrera dig på din andning en stund. Långa djupa andetag, sakta
Fungerar faktiskt för mig ibland. Stickningarna kan sitta i ett tag men när man andas långsamt och står stadigt så kan det lätta lite.
När du gör gjort den första delen med att hålla andan och istället bara andas sakta kan du blunda och tänka på någon som får dig att må bra tex en sommaräng, vacker blomma mm.
Detta kan för en del verka helt knäppt och ni kanske tycker att jag inte fattar vad svår ångest är, men det gör jag.
Jag har haft sån ångest så ha inte kunnat röra kroppen utan legat i kramp.
Då kan man naturligtvis inte göra denna övning, men den kan fungera innan man för allt för starka symtom som ett sätt att avleda.
Lättar inte ångesten får man se till att man kan få medicin så att man står ut.
Kram och hoppas att du snart mår bättre
Grejen är att jag inte upplever att jag hyperventilerar när jag får ångest. Ibland kan jag chippa efter luft liksom men oftast inte hyperventilera. Därför känner jag att symptomen är så konstiga. Nu har iof allt stickande försvunnit. Det kommer bara ibland när jag stressar upp mig. Så det var ju inget bestående, då hade jag nog varit mer orolig.
Ska ta till mig dina råd. Det är alltid bra att få lite knep när ångesten kommer. Det är väldigt svårt att övervinna den :/
Anonym skrev 2010-10-15 13:06:03 följande:
Jag brukar få sådana stickninar, myrkrypningar även med lite ångest.
Vad skönt att veta att det finns någon annan som får stickningar även av lite ångest. Jag trodde nästan inte att det var möjligt. Men då vet jag att jag inte är ensam ialla fall :)