ElisaJ skrev 2010-10-21 09:18:51 följande:
Hej!
Vår dotter har i långa perioder varit vaken flera timmar varje natt. Det är som att hon försöker somna men kan inte och det slutar med att nån av oss sover i hennes rum. Under lugna perioder kan hon sova hela nätter eller bara vara vaken upp till en timme. Somna gör hon själv på bara några min. Nu verkar hon kommit in i en ny fas (hon fyller 2 nästa vecka). Hon vill inte somna själv och vid ca 23 vaknar hon och är ledsen. När hennes pappa försöker trösta henne blir hon helt hysterisk och vill bara tröstas av mig (hon har aldrig varit selektiv förut) och sen är hon vaken 2-3 timmar. Igår vaknade hon 21.30 och var vaken till 02.30... Börjar bli desperat, vi har försökt allt men det ligger nog bara i hennes natur att ha svårt att somna om på natten. På dagis sover hon 1 timme och på helgen sover hon ut lite mer på dan. Hon kan inte hoppa över dagsömnen då blir hon bara övertrött och vaknar ändå på natten och är supergnällig på dan så det är inte det som är problemet. Känns som att vi är dom enda i världen som inte har barn som sover på nätterna.
Hoppas det går över för er del! Har tyvärr inga tips att ge eftersom vi själva skulle behöva det. Låter som att det är en utvecklingsfas som säkert går över snart! Vår dotter reagerar alltid med dålig sömn (värre sömn än vanligt kanske jag ska säga) i såna här perioder, det är bara det att dom är så lååååånga. Förra varade i ca 8-9 mån....
Försök dela på nätterna och ge varandra sovmorgon på helgerna om det går.
Kram!
Här har du en till som inte har barn som sover på nätterna! Våran son fyller två om två veckor och han har i någon månad vaknat om nätterna och gråtit, det går att få honom att somna om men det kvittar nästan för han vaknar 7-10 ggr till sedan i alla fall.
De nätter som detta inte utspelar sig så vaknar han ca 03 och pratar och är klarvaken, sedan kliver han upp. När vi väl fått honom att ligga i sängen tar det då minst en timme innan han somnar om. Detta beteende att vakna och prata har han haft i säkert ett år.
Vi har provat allt, byta säng, ändra temperatur, ha mörkt, ha lampa tänd, ändra dagssömnen, ändra läggtider, sova inne hos honom... sova i våran säng har aldrig intresserat honom, då vill han bara prata och leka.
Har börjat inse att han är en dålig sovare helt enkelt, och hoppas det ska gå över med åldern... Vi behöver mer sömn än vad han gör.