• 4 prinsar

2 åring som plötsligt vaknar varje natt o är pigg 2 timmar

Har en son som vart världens enklaste unge sedan han kom...men nu har han förvandlats till ett litet monster!!!från att ha tagit 10 min att lägga honom o sen sovit hela natten till att ha blivit en unge som tar ca 2 timmar att lägga o vaknar varje natt vid 2 tiden o blir pigg o ska ligga o vrida sej o somnar vid 4 tiden!!!!!!!!tror jag blir tokig!jobbar heltid o har 2 till söner,blir helt galen av sömnbrist.någon som vart med o  liknande och hur löste ni det?han sover 1 timme på dagen bara,precis som innan,så inga förändringar...

Liam,Elliot o Mio,älskar er
  • Svar på tråden 2 åring som plötsligt vaknar varje natt o är pigg 2 timmar
  • cassis23

Han kanske inte behöver sova alls på dagen?
    Kan ju även va en period som går över snart.
    Bor ni föräldrar ihop? Kan ni inte ta varannan natt, att den som ska få sova hela natten får sova i en extrasäng/soffan för att att inte få sömnbrist.
    Kan tänka mig att de är jätte tufft med heltid och 3 barn!

• BymBym

Känner igen det precis. Vår äldsta tjej höll också igång några timmar på natten. Jag var mammaledig som tur var...

Inget vi gjorde hjälpte, men det gick över av sig själv efter ett tag. Nu så här några år efter kam vi skratta åt det när vi tänker tillbaka. Men då var det jättejobbigt. Hoppas er lille killes period blir kortvarig!

• straw2008

Ja ta bort dagssömnen för det första.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • mamma to be

Stackars dig! Tufft!
    Du skrev inte när han går och lägger sig och när han går upp.
    Under 3e levnadsåret dvs mellan 2 och 3 år ligger sömn behövet på 13timmar (en halvtimme mindre än tidigare år).
    Vår son som blir 3 i januari sover mellan 19:30-07 och ska eg sova mellan 12.30-14. Middagsluren anser däremot sonen är för tidig och tramsar bara. Somnar aldrig tidigare än 13:15, men sover sen gärna 1,5h.
    Egentligen kanske han borde börja minska på den då han allt oftare vaknar innan 07. Vakenhet på natten och för tidigar uppvak kan vara tecken på att sömnbehovet minskat.
    Kan ju naturligtvis också röra sig om en fas som föregående talare föreslog.

All sympati till dig!

• BymBym

Inte alls säkert att dagsömnen ska bort. Men prova, det kanske funkar för er.

• carolinae

Hej! Vår dotter har precis slutat med att göra såhär!! Hon höll på såhär i 1,5 månad... höll på bli tokig! Men bor ni ihop så kan ni ju försöka ta varannan natt. Använd öronproppar!!!

Vår lösning var inte att ta bort sovning på dagen, det gick inte på någotvis. Hon sover alltså 1 timmer/dag, max sen väcker vi eller dagispersonalen henne! Vår lösning var en madrass på golvet inne hos henne där vi kunde lägga oss då var hon lugn och satt i sin säng i alla fall, annars gallskrek hon. Dessutom så började vi göra tjockare välling på kvällen, ökade 1 skopa, så om du tar 220 ml vatten så tar vi 7 skopor istället för 6 som receptet är på förpackningen. Tog 2 nätter sen sov hon som en stock hela natten!!

Lycka till!! Undrar du nåt så hör av dig på GB eller inboxen!

• 4 prinsar

tack ska ni ha för era tips!!!gulliga ni är!

ja,vi bor ihop,jag och pappan så vi får nog börja med
    varannan natt...
    kanske måste ta bort vilan mitt på dagen.

• Grodan01

Känner igen mej. Vå son är fortfarande lätt att lägga, men vaknade under en vecka och var hur pigg som helst, ville bara leka. Det slutade med att han fick leka i mörkret och att vi låg kvar i sängen, en natt tog jag in en bäddmadrass i hans rum och stängde in oss så att pappan som skulle upp och jobba fick sova. Så höll det p åen vecka tills han helt plötsligt sov hela nätterna igen. Vi förändrade ingnenting varken före eller efter.

Vi funderade också på om vi skulle ta bort eller korta dagsvilan, den kan vara mellan 1,5 - 2,5 timmar. Men eftersom han är ett aktivt barn insåg vi att han behövde sin dagssömn. Dessutom hade dagarna blivit outhärdliga för oss om han inte fick sova, han hade blivit hur grinig som helst.

• Lönhult31

Min son är inne i en sådan period just nu. Han håller låda ibland upp till 2 tim per natt. Han är inte ledsen eller så utan sitter upp i sängen och pratar, med sig själv eller med mig Helst vill han att vi ska leka, men jag brukar säga att nu är det natt och vi ska sova. Inte för att det hjälper så mycket men jag sätter mig inte och leker mitt i natten!

Visst det är tokjobbigt att få sin nattsömn störd varje natt, men jag räknar med att det kommer att gå över, han är väl inne i någon "fas" bara. Han somnar jättelätt på kvällen vid halv 8 - 8 tiden och sover till halv 7 - 7. Vill inte ta bort middagsvilan (ca 1 - 1,5 tim) eftersom han är ett otroligt aktivt barn.

För min del har jag bestämt mig för att bara gilla läget och hoppas att det försvinner snart igen.

• ElisaJ

Hej!
    Vår dotter har i långa perioder varit vaken flera timmar varje natt. Det är som att hon försöker somna men kan inte och det slutar med att nån av oss sover i hennes rum. Under lugna perioder kan hon sova hela nätter eller bara vara vaken upp till en timme. Somna gör hon själv på bara några min. Nu verkar hon kommit in i en ny fas (hon fyller 2 nästa vecka). Hon vill inte somna själv och vid ca 23 vaknar hon och är ledsen. När hennes pappa försöker trösta henne blir hon helt hysterisk och vill bara tröstas av mig (hon har aldrig varit selektiv förut) och sen är hon vaken 2-3 timmar. Igår vaknade hon 21.30 och var vaken till 02.30... Börjar bli desperat, vi har försökt allt men det ligger nog bara i hennes natur att ha svårt att somna om på natten. På dagis sover hon 1 timme och på helgen sover hon ut lite mer på dan. Hon kan inte hoppa över dagsömnen då blir hon bara övertrött och vaknar ändå på natten och är supergnällig på dan så det är inte det som är problemet. Känns som att vi är dom enda i världen som inte har barn som sover på nätterna. 

Hoppas det går över för er del! Har tyvärr inga tips att ge eftersom vi själva skulle behöva det. Låter som att det är en utvecklingsfas som säkert går över snart! Vår dotter reagerar alltid med dålig sömn (värre sömn än vanligt kanske jag ska säga) i såna här perioder, det är bara det att dom är så lååååånga. Förra varade i ca 8-9 mån....  
    Försök dela på nätterna och ge varandra sovmorgon på helgerna om det går.

Kram!  

• hic sunt leones
    ElisaJ skrev 2010-10-21 09:18:51 följande:
    Hej!
    Vår dotter har i långa perioder varit vaken flera timmar varje natt. Det är som att hon försöker somna men kan inte och det slutar med att nån av oss sover i hennes rum. Under lugna perioder kan hon sova hela nätter eller bara vara vaken upp till en timme. Somna gör hon själv på bara några min. Nu verkar hon kommit in i en ny fas (hon fyller 2 nästa vecka). Hon vill inte somna själv och vid ca 23 vaknar hon och är ledsen. När hennes pappa försöker trösta henne blir hon helt hysterisk och vill bara tröstas av mig (hon har aldrig varit selektiv förut) och sen är hon vaken 2-3 timmar. Igår vaknade hon 21.30 och var vaken till 02.30... Börjar bli desperat, vi har försökt allt men det ligger nog bara i hennes natur att ha svårt att somna om på natten. På dagis sover hon 1 timme och på helgen sover hon ut lite mer på dan. Hon kan inte hoppa över dagsömnen då blir hon bara övertrött och vaknar ändå på natten och är supergnällig på dan så det är inte det som är problemet. Känns som att vi är dom enda i världen som inte har barn som sover på nätterna. 

Hoppas det går över för er del! Har tyvärr inga tips att ge eftersom vi själva skulle behöva det. Låter som att det är en utvecklingsfas som säkert går över snart! Vår dotter reagerar alltid med dålig sömn (värre sömn än vanligt kanske jag ska säga) i såna här perioder, det är bara det att dom är så lååååånga. Förra varade i ca 8-9 mån....  
    Försök dela på nätterna och ge varandra sovmorgon på helgerna om det går.

Kram!  
    Här har du en till som inte har barn som sover på nätterna! Våran son fyller två om två veckor och han har i någon månad vaknat om nätterna och gråtit, det går att få honom att somna om men det kvittar nästan för han vaknar 7-10 ggr till sedan i alla fall.
    De nätter som detta inte utspelar sig så vaknar han ca 03 och pratar och är klarvaken, sedan kliver han upp. När vi väl fått honom att ligga i sängen tar det då minst en timme innan han somnar om. Detta beteende att vakna och prata har han haft i säkert ett år.
    Vi har provat allt, byta säng, ändra temperatur, ha mörkt, ha lampa tänd, ändra dagssömnen, ändra läggtider, sova inne hos honom... sova i våran säng har aldrig intresserat honom, då vill han bara prata och leka.
    Har börjat inse att han är en dålig sovare helt enkelt, och hoppas det ska gå över med åldern... Vi behöver mer sömn än vad han gör.
  • Sue1974

Som vissa andra redan skrivit så tror jag att ett bra tips är att dra ner rjält på tupplurarna dagtid. Tycker att en hel timma låter mycket. Min dotter fick sova max 20 minuter då hon var två, om hon verkligen behövde vila någon dag. Men jag vet ju att det är väldigt olika från barn till barn också.  Vilken tid lägger ni honom? Och när vill ni att han skall vakna på morgonen?

• 4 prinsar

Uppdatering:Vi bestämde oss för att korta vilan på dagen till endast 30 minuter istället för 1 ½ timme.Det har gett resultat!sover hela nätterna igen och somnar kl 19 efter knappt 10 minuter i sängen,jippie!nu är han som vanligt!!!tack för alla tips!

• pojkens

hade samma problem och drog ner vilan på dagen till max 30 min. Fungerar mycket bättre! Ibland somnar han itne alls på dagen, iallafall inte hemma. På dagis somnar han alltid och sover 30 min eller ibaldn 40 då de inte kan väcka barnen precis på minuten. 

Svar på tråden 2 åring som plötsligt vaknar varje natt o är pigg 2 timmar