• Snoddass

kliande ögon. Allergi mot vad? kom nu vid 5,5 års ålder

hej
    nu efter att mina barn haft vattkoppor började min son klaga på kliande ögon.
    eller ja, från början sa han att han hade ont i ögonen.
    vi kontaktade läkaren men det syntes ingenting. men vi fick nån gonsalva om det trots allt var nån infektion/inflammation i ögat. Om inte detta hjälpte skulle vi kontakta dem igen,
    med min oturhjälpte det inte å vi fick kontakta han igen.
    fick denna gången utskrivit ögondroppar för allergi att pröva över helgen.
    såklart hjälpte detta

undrar bara om det är nån mer som varit med om liknande att det bara kommer sådär.
    han har inga andra besvär å det syns helle ringenting i ögonen, varken röda eller glansiga, bara klåda.
    vad har det varit för typ av allergi för er?
    läkaren pratar om att det kan vara pälsdjursallergi eller kvalster, eller kanske något i luften nu när löver faller, vilket jag aldrig hört talas om

men vi har allergier i släkten. Min mans sida har ganska mycket.
    min man har käslighet för hund, katt, häst, mjölk.
    sonens farfar för djur. inte pälsen utan dess kvalster eller vad det kallas. och sonens fastrar och farbror har djur och pollen.

Vi har både hund & katt hemma!
    Finns det någon som kan lugna mig lite?
    //Maria

• Svar på tråden kliande ögon. Allergi mot vad? kom nu vid 5,5 års ålder
  • Mälaröbo

Min son (även han 5,5 år) började helt plötsligt att klia sig i ögonen efter ett (av många) besök hos faster som har 3 katter.
    Eftersom maken är pälsdjursallergiker tog de ett enkelt blodprov som vi sen fick svar på.
    Han var kraftigt allergisk mot katt och måttligt mot hund och björk.
    De kollade inte exakt allt, men det vanligaste.

Helgen efter var vi hos moster som har både hund och katt och då kliade han sig inte en enda gång.
    Det finns ju olika sorters allergier och olika djur/pälsar påverkar olika mycket.

• Dr Mupp

Det ju helt omöjligt att säga utan att testa men har ni hund och katt hemma så är det ju troligt att det är nån av dem. Här utveckliade dottern allergi mot hund, häst och katt när hon var 5 år och det visaed sig just med ögonkli. En av sönerna utvecklade allergi mot katt vid 3 år ålder och det visar sig som ögonkli.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Snoddass

usch, då är det säkert det då. mén nu klagar han ingenting när vi droppar ögonen morgon och kväll. Och enligt läkaren kan vi inte allergitesta honom med pricktest förrän till våren då han är över 6 år, annars är det inte säkert att de testerna visar rätt. =(

• Dr Mupp
    Snoddass skrev 2010-10-12 22:23:02 följande:
    usch, då är det säkert det då. mén nu klagar han ingenting när vi droppar ögonen morgon och kväll. Och enligt läkaren kan vi inte allergitesta honom med pricktest förrän till våren då han är över 6 år, annars är det inte säkert att de testerna visar rätt. =(
    pricktest kan alltid visa fel oavsett ålder och det går utmärkt at pricktesta småbarn. Nu ska min treåring upp och pricktestas, han reagerade idag på räkor eller ja det är vad vi tror han reagerade på.  Inget snack om att det inte skulle gå att pricktesta honom.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Snoddass

då ska jag begära det oxå då, varför gå å ha kli utan att få veta mot vad!
    Jag visste inte att det var så, denna läkaren sa det, för jag pricktestade sonen som 1.5 åring med pga rossel i luftvägarna som aldrig försvann. men det visade ingenting!

Svar på tråden kliande ögon. Allergi mot vad? kom nu vid 5,5 års ålder