Inlägg från: Zimlis |Visa alla inlägg
  • Zimlis

Äger du en potatispress?

Funderar på hur vanligt det är.. Jag har ju då ingen och har klarat mej bra hittills

Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äger du en potatispress?
  • Zimlis
    Koo skrev 2010-10-12 13:55:59 följande:
    Japp! Perfekt att ha när man inte orkar skala potatis (ja, jag är verkligen så lat ibland ) - bara att pressa dem oskalade så blir det så smaskens, så
    *hinner med EN fråga innan jag åker till jobbet*

Är det även "vinterpotatis" - alltså när de har tjockt skal??
  • Zimlis
    cloudberry79 skrev 2010-10-12 18:45:26 följande:
    Det verkar vara lite förvirring i tråden om vad en potatispress är... Jag har både potatispress och potatisstöt:

Till vänster en potatisstöt, som man lätt kan göra potatismos med. Jag brukar först stöta, sedan köra med elvispen. Till höger en potatispress, som man kan pressa potatis, morötter mm i. Det blir lite trådliknande, så här:

www.menyse.com/3.10118/recept/pressad-potatis/
    Precis - jag menar ju en potatisPRESS om jag frågar efter det - alltså en "maskgörare"

Tack för en fin bild och tydligt förklarande
  • Zimlis
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-10-13 12:05:12 följande:
    Äsch, vi har diskmaskin, så det är inga problem. Det blir så pass gott att allt extrajobb inte gör något!

Jag har alltid varit väldigt petig med just potatismos och dessvärre verkar mina ungar ha ärvt det av mig, så ska de äta riktigt mos (och inte det där äckliga pulvret) så blir det till att göra det ordentligt.
    Jag och mina kompisar hade faktiskt en period (i skolan) när vi _på riktigt_ gillade pulvermos mer än äkta vara - jag vill dock tro att det va en fix idé
  • Zimlis
    Ellieott skrev 2010-10-15 09:17:27 följande:
    HAHA! Nej, det är jag inte. (Även om jag faktiskt har kört lchf lite nu, men det är inte därför jag inte har dessa redskap och jag är inte fantatisk).

Jag flyttade ihop med min sambo för ett år sedan, och ingen hade varken potatispress eller stöt. Och det är inget vi direkt har tänkt på, vi gör inte mos eller pressad potatis så ofta. Men jag ska köpa det. Någon gång.
    Poängterar, man måste inte ha någon stöt för att göra god potatismos - elvispen funkar utmärkt.
  • Zimlis
    Posh skrev 2010-10-15 13:30:29 följande:
    Jag har ägt en, men nu börjar jag fundera över om jag inte måste skaffa en igen för det är tydligen vad som krävs om man vill käka potatismos vilket jag vill börja göra igen. Drömmer
    Trodde det skulle funka bra med stavmixer men tydligen inte. Gråter
    Potatis i hela köket då eller??
  • Zimlis
    Posh skrev 2010-10-15 13:44:38 följande:
    Nej haha, men jag har fått veta att det blir klistrigt? Kräks
    klistrigt potatismos är helt klart ogott
  • Zimlis

*skriver inlägg 100*

Trodde aldrig att jag skulle kunna få in 100 inlägg i en tråd om potatispressar

Svar på tråden Äger du en potatispress?