• MinNatalie

Grannens hund skäller 24/7!!!

Vi bor i lägenhet, och dom senaste veckorna tror jag en hund har flyttat in hos grannarna. Den börjar skälla från kl 8 ungefär, hela dagen samt hela kvällen.
    Det låter som en liten hund med en såndär gnällig röst. När den skäller så är det inte ett "vov" utan "vov, vov, vov, vov" sen går det 3 sekunder och sen igen. Detta håller på konstant hela dagen och även nu i skrivande stund.

Jag blir bara mer och mer irriterad på detta....har dessutom en dotter som ska sova på eftermiddagarna och tillochmed hon säger "mamma vovve" när hon hör den.
    Vet inte om hon blir påverkad av detta, men jag och min sambo blir väldigt irriterade när vi vill ha lugn och ro ibland och vi får lyssna på hundskrället.....va fan, är den lämnad ensam hemma eller??

Funderar på att flytta till hus....

• Svar på tråden Grannens hund skäller 24/7!!!
  • Ultreya

Jag skulle nog gissa på att den är ensam, ja. Och det är ju inte ens säkert att ägarna känner till att hunden låter på det viset, så börja med att berätta det för dem! Vill ni inte ta en diskussion så skriv en anonym lapp och lägg i brevlådan där ni vänligt upplyser om att hunden far nog inget väl av att vara ensam hemma så dant då den låter precis hela tiden.
    Ge dem en vecka eller något (ifall de inte vet att hunden låter, men tar till sig av kritiken och försöker hitta en lösning; t ex en hundvakt/dagmatte) på sig att lösa problemet.
    Händer ingenting kan ni antingen prata med dem eller skriva en ny lapp där ni uttryckligen säger att ni ger dem ytterligare en vecka på sig att lösa problemet och sedan kommer ni att vända er till hyresvärden/fastighetsägaren och framföra era klagomål.
    Lycka till!

• Mandel

Håller helt med Ultreya!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • MinNatalie
    Ultreya skrev 2010-10-12 15:06:54 följande:
    Jag skulle nog gissa på att den är ensam, ja. Och det är ju inte ens säkert att ägarna känner till att hunden låter på det viset, så börja med att berätta det för dem! Vill ni inte ta en diskussion så skriv en anonym lapp och lägg i brevlådan där ni vänligt upplyser om att hunden far nog inget väl av att vara ensam hemma så dant då den låter precis hela tiden.
    Ge dem en vecka eller något (ifall de inte vet att hunden låter, men tar till sig av kritiken och försöker hitta en lösning; t ex en hundvakt/dagmatte) på sig att lösa problemet.
    Händer ingenting kan ni antingen prata med dem eller skriva en ny lapp där ni uttryckligen säger att ni ger dem ytterligare en vecka på sig att lösa problemet och sedan kommer ni att vända er till hyresvärden/fastighetsägaren och framföra era klagomål.
    Lycka till!
    Ja den måste ju vara ensam hemma, det är synd om hunden isåfall. Ibland ylar den också...låter inte som den mår så bra av att vara ensam Obestämd
  • 4mychildren

Bor ni i hyresrätt? 

Här i vårt hyresbolag så är det förbjudet att ha hundar hemma ensamma då dom stör grannarna och dom kan skada lägenheten i tristess eller kiss om dom inte får vara ute. Kanske ska göra som Ultreya skriver och samtidigt höra av dig till hyresvärden om att hunden är ensam, kanske är det mer "värt" om klagomålet kommer från hyresvärden själv än någon "gnällig granne" (som ägaren kanske tycker då). Det är ju faktiskt rätt så synd om vovven då den inte verkar trivas att vara själv. 

Hoppas ni kan lösa det utan grannfejd. 
    Lycka till. 

• Tant Herta

Prata med dem, de kanske inte vet att hunden skäller! jag var med om det, flyttade till lägenhet med dotter å vår lilla hund. Han hördes aldrig när vi närmade oss huset vi bodde i men jag frågade grannarna och de berättade att hunden skällde oavbrutet då vi var ute. Skumma grannar tyckte jag som inget sagt utan stått ut å blivit sura i två veckor istället för att säga till!

Upplys dem om det som sker och kanske erbjud dej att vara hundvakt på dagarna!

Inga lappar eller sura miner, knacka på och förklara snällt å vänligt att hunden skäller hela tiden! 

Svar på tråden Grannens hund skäller 24/7!!!