• Anonym (kvinna)

Får inte jobba deltid,trots rätten att gå ner 25 i arbetstid!?

Jag skall börja arbeta snart efter mammaledigheten men chefen har inget deltidsjobb till mig.
    ENDAST heltid,förlagt på dagtid,helger och kvällar(till 01).
    H*n vill inte göra några "specialtider" säger h*n.Det är så fullt schema ändå säger h*n, finns inga tider att fylla ut med osv.
    Hjälp! Vad gör jag nu?
    (Har gått ur facket, för de var otrevliga och svindyra....gjorde det för ca 1,5 år sedan.)

• Svar på tråden Får inte jobba deltid,trots rätten att gå ner 25 i arbetstid!?
  • Busbellan

Du har rätt att gå ner till 75% om du vill, det kan chefen inte säga nåt om.

Däremot har han rätt att lägga dina tider på det sättet som passar för arbetsplatsen

Mamma till Nora, August och Ella
  • annat82

Vet inte heller riktigt var du ska vända dig, men kanske lite hjälp från försäkringskassan
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldraledighetslagen
    där står vad föräldraledighetslagen innebär lite kort och enkelt.
    Arbetsgivaren kan inte säga nej då du har laglig rätt att gå ned i tid.
    Jobbar själv 75% nu, men min chef har inte klagat och vet vad som gäller så det är hans uppgift att få det att fungera ändå

• Gladhannapanna

Du har laglig rätt att gå ner i tid, men du kan inte räkna med att själv bestämma hur ditt schema ska se ut. Har en kompis som jobbar inom vården tex, hon får itne jobba kortare skift men hon får jobba färre.

Lycka till!

(och gå med i facket! Kanske finns något annan förbund du kan gå med i, de flesta kan ju välja)

• 78Johanna

Ring till diskrimineringsombudsmannen. De hjälper dig om du inte är med i något fack. Vad din chef gör är olagligt och de kan hjälpa dig att stämma arbetsgivaren. Se till att samla på dig lite bevis först för ord mot ord kan vara svårt att bevisa. Skriftligt mailbevis på att han/hon inte tänker ge dig rätt att gå ner i tjänst och du har vunnit =)

www.do.se/Diskriminerad/Arbetslivet/Foraldraledig/

Svar på tråden Får inte jobba deltid,trots rätten att gå ner 25 i arbetstid!?