• Anonym (ts)

Kan man bli nekad bidrag till begravning?

Nu är det längesen svärmor dog. I februari i år. Hon lämnade ingenting förutom skulder och en ekonomisk röra efter sig. Hon hade en god man, men han såg sitt uppdrag som slutfört i och med hennes död. Så honom har vi inte fått någon hjälp av. Ingen av syskonen har orkat ta i nånting. Men min man var så dum att han skrev under ett papper på fonus. Och nu verkar det som att vi ska hosta upp 23 tusen inom en månad om vi inte ska få betanm. Vi har försökt prata med soc, men vi får liksom inga klara svar nånstanns. Bara att vi är skyldiga som skrev under. Jag orkar inte dra hela historien med alla om, hur och varför. Jag bara undrar om det ska gå till så här? Ska vi bli skuldsatta igen nu, pga att svärmor dog. Finns det inget basbelopp som soc MÅSTE bidra med? Fan jag är så ledsen, vi bara gråter och bråkar här hemma.

• Svar på tråden Kan man bli nekad bidrag till begravning?
  • Anonym (emma)

Om det inte finns pengar i dödsboet står soc för enklaste möjlig begravning. Vet inte vad som ingår men den enda kista de betalar för är den allra enklaste som man täcker över med kyrkans bårtäcke.

minns inte detaljerna men vet att soc betalade kistan iallafall. det är 10 år sedan nu men skulle tro att det fortfarande är så det fungerar

• Birgitta2

Soc SKA gå in och betala om dödsboet inte har några pengar.
    Jag tycker du skall kontakta soc igen. Det finns vissa kriterier som skall uppfyllas, det får ex.vis inte vara den dyraste kistan ex.vis.... men sånt skall dom veta. Det gäller för dig att få tag på rätt handläggare bara.

• fruis

Så här står det på Vårdguiden:

Ekonomiskt bidrag till begravning

Om dödsboets tillgångar inte täcker kostnaden för begravningen, kan man ansöka om ekonomiskt bistånd hos socialtjänsten i den avlidnes hemkommun. Kontakta socialtjänsten innan beställningen av begravning görs. De utreder de ekonomiska förutsättningarna och avgör om begravningskostnaden är godtagbar.

Om det finns någon försörjningsskyldig för den avlidne kan den personen i första hand bli ansvarig för begravningskostnaderna. Reglerna skiljer sig åt från kommun till kommun. Med försörjningsskyldig menas förälder till minderårig eller maka/make/registrerad partner. Kontakta socialtjänsten i den avlidnes kommun för mer information.

Svårt att få bidrag i efterhand kanske, jag vet inte? Ring kommunen och fråga.

• Anonym

Begravning enligt SoL 4:1 och 4:2

Om dödsboet saknar medel till begravning, kan bistånd beviljas till skäliga

begravningskostnader. Kostnader beräknas efter gällande avtal med begravningsbyrå,

när sådant finns. Om en begravningsbyrå utan avtal anlitas, bedöms kostnadernas

rimlighet i förhållande till gällande avtal. Bistånd till gravsten och förtäring medges inte.

Dödsboets rätt till bistånd till begravning bör bedömas enbart utifrån dödsboets

ekonomiska situation (undantag barn).

Transport av avliden till begravning i hemlandet beviljas inte. Transportkostnad av

avliden för begravning i annan kommun beviljas inte, utan synnerliga skäl."

Här handlar det om ca 8300 kronor. Men det kan som sagt variera för detta är maxbeloppet.

• Gladhannapanna

Soc gör en utredning av dödsboets inkomster och bekostar sedan en enkel begravning. När jag jobbade på soc i gbg var det runt 13000:-, men det är många år sedan.

Gör en skriftlig ansökan till soc, då måste de hantera den och om de beslutar om avslag ska ni har det skriftligt och överklaga till länsrätten!!!

• Anonym (ts)

Vi var väldigt på det klara med att det inte fanns några pengar när begravningen planerades. På fonus sa dom bara att "sånt kan man söka bidrag för" och sen fick trots upprepade frågor och besök där ingen hjälp ifrån dom om hur vi skulle gå till väga. När det kom till att skriva under pappren var stämning nästan konstig, dom frågade om vi "vägrade" att ta i saken. Vilket vi givetvis inte gjorde. Men fan vad jag önskar nu att vi hade vägrat.
    Det fanns ca femton tusen i dödsboet. Men eftersom ingen har löst problemen under året som gått, så är dom pengarna nu slut. Kronofogd med mera har varit där och dragit pengar.
    Vi fick ingen information om nånting nånstanns, trots att vi frågade. Ingen sa att vi var tvugna att ansöka bidrag innan vi gjorde beställning på begravningen. Den gode mannen dumpade bara en hög räkningar hos oss och ville inte ens förklara hur den ekonomiska situationen såg ut, han ville inte ens tala om vilken bank hon hade...

• Anonym (ej betala)

Ni ska inte betala!!!
    Vad soc står för är olika från kommun till kommun.
    Vi fick 19000:-
    Om den avlidna inte har några tillgångar så behövs heller ingen bouppteckning utan det räcker med en dödsboanmälan. Denna kan ni då kopiera och skicka till samtliga som kräver pengar.

Ang. begravningen i vårt fall så stod soc för de 19 jag nämnde.
    Sökte under tiden från Afa och fick sen pengar därifrån att ge tillbaka till soc.

• Anonym (ts)

Jag blir bara mer och mer ledsen ju mer jag tänker på det. Vi har ju egna avbetalningar och går redan på knäna. Jag tycker fan att vi blev lurade på fonus. Vi sa ju med en gång att vi inte visste nånting, inte hade koll på ekonmin alls. Men vi visste ju att tanten var skuldsatt och det sa vi. Och dom på fonus hjälpte oss att planera en billig begravning (23 tusen) och sa att "det får man bidrag för sen". Och sen skulle vi skriva på, och vi gjorde det i tron att i Sverige så ska inget barn behöva betala sin förälders begravning. Och nu sitter vi här med ett jävla inkassokrav!

• babykaboom

Hoppas så klart att det löser sig för er, för 23tusen är ju inte lätt att få ihop på en månad...

Men jag reagerar lite när jag läser "vi fick ingen information". Det jag har lärt mig är att information får man själv se till att få/hitta... Inte sedan gymnasiet har jag bara "fått" informationen serverad. Förstår inte varför ni väntat tills nu med att ta tag i det.

Hoppas ni kan få bidragshjälp, men förstår som sagt inte varför ni väntat ett halvår med detta och inte tagit reda på fakta med en gång?!

Lycka till!

Svar på tråden Kan man bli nekad bidrag till begravning?