• Emmmi89

Avla på c-höfter?

Får man verkligen avla på c-höfter? Nu är det så här att jag köpte en hund för ca två år sedan snart som ska hdröntgas och ögonlysas på Fredag. Jag köpte honom efter en tjuvparning på två sammisar med c-höfter och pappan har katarakt BP. Min hund är därför avelsspärrad, men reggad i skk.

Men nu är det så att de som jag köpte min hund från har nu en ny kull med samma föräldrar. Och jag tycker det känns fel. Förra gången visste de ju inte att hundarna hade c-höfter förrän valparna var födda. 

De garanterar att de inte är tjuvparning denna gången så alltså måste den varit planerad. Men om det är en tjuvparning så finns risken att mor och son är parad, så de kanske bara ljuger om att det inte är en tjuvparning?. Är inte så värst insatt i detta med avel, så kan någon informera mig vad som är rätt o fel gällande c-höfter? 

Får man ta valpar efter två hundar med sådana fel? Om man inte får det, vad kommer hända?

Det tar för övrigt 9500:- för sina valpar. Det var det jag betalade för min vovve.  De drog av 500:- pga höfterna. 

• Svar på tråden Avla på c-höfter?
  • dezibel

Det beror helt på vad rasklubben och SKK har för krav på avelsdjuren och det varierar mellan raserna. Om man inte följer kraven får man inte regga valparna så är valparna reggade i SKK så är det ok.
    Sen kan man undra vad man tillför rasen att avla på defekta hundar även om det är tillåtet??? 

• Apocalypso

Personligen skulle jag varken avla eller köpa en hund med C på höfterna, eller en hund vars föräldrar har C eller sämre. Jag anser att man kollar upp sin hund innan man parar den så den inte har dåliga höfter och/eller ärftliga sjukdomar, inte efter en genomförd parning. Det här gäller även om man är sk blandisuppfödare! En blandis är inte friskare än det "avelsmaterial" man använder, är föräldrarna inte röntgade och undersökta innan parning ska de Demon inte paras!

• hmcc

Drog dom av 500 pga höftera?!

Men jag smäller av, jag skulle inte ens ta en sån hund om dom så drog av 10.000.

• Emmmi89
    "Sedan 1984 gäller registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur som ej ärhöftledsröntgad före parning. Rasklubben har anslutit sig till texten som säger att det ej är förenligt med SKK:s grundregler att i avel använda individ som är behäftad medhöftledsdysplasi. Rasklubbens valpförmedling hänvisar enbart till uppfödare som använderHD-fria avelsdjur samt där föräldrarna är ögonundersökta ua."

http://www.samojed.sphk.se/images/valphanvisning/RAS.pdf

Innebär detta att de har brutit mot sphks avelspolicy eller? 

Har inte blandras, det är renrasig samojed.
    Ni får hålla era åsikter ang om ni skulle ta en sådan hund eller inte för er själva. Det bekommer mig inte.  
  • qenzo
    Emmmi89 skrev 2010-10-13 07:18:40 följande:
    "Sedan 1984 gäller registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur som ej ärhöftledsröntgad före parning. Rasklubben har anslutit sig till texten som säger att det ej är förenligt med SKK:s grundregler att i avel använda individ som är behäftad medhöftledsdysplasi. Rasklubbens valpförmedling hänvisar enbart till uppfödare som använderHD-fria avelsdjur samt där föräldrarna är ögonundersökta ua."

www.samojed.sphk.se/images/valphanvisning/RAS...

Innebär detta att de har brutit mot sphks avelspolicy eller? 

Har inte blandras, det är renrasig samojed.
    Ni får hålla era åsikter ang om ni skulle ta en sådan hund eller inte för er själva. Det bekommer mig inte.  
    Är valparna reggade har de inte brutit mot några regler, mer än de etiska då.
  • Emmmi89

Vet inte om de nya valparna är reggade, dock var det en omständig process när jag skulle köpa min hund. Vi får väl se. Jag tycker det låter fel ändå att ta avkommor på c-höfter och katarakt BP. Misstag händer ju, men det borde man kanske lära sig av, tycker man..

• qenzo
    Emmmi89 skrev 2010-10-13 12:07:41 följande:
    Vet inte om de nya valparna är reggade, dock var det en omständig process när jag skulle köpa min hund. Vi får väl se. Jag tycker det låter fel ändå att ta avkommor på c-höfter och katarakt BP. Misstag händer ju, men det borde man kanske lära sig av, tycker man..
    Det kan du ta reda på. På SKK's databas kan du söka på kennelnamnet och på så sätt få fram alla registrerade hundar de håller sig med, samt registrerade valpkullar.
  • hundpuss

Du skulle kunna göra en anonym anmälan till rasklubben ang uppfödarna. Om inget annat vill säkerligen de mer seriösa i klubben bli av med såna här uppfödare.

Och nej, man avlar inte på C-höfter. Eller, låt mig omformulera mig; man avlar inte på c-höfter om man är en seriös uppfödare som väljer kvalite framför kvantitet.

• iii

Inom vissa raser får man avla på C, förmodligen eftersom det är svårt att hitta friröntgade hundar som utgör lämpligt avelsmaterial. Tycker det är sorgligt. Jag var intresserad av en viss ras innan, men hittade bara EN uppfödare i hela Sverige som bara avlade på friröntgade hundar.

• Uncia

dem ska anmälas! inom samojed har vi ändå såpass många bra avelsdjur som är hd/ad fria, så det finns verkligen inga belägg att avla på C-höfter.

avelsdjur i rasen ska vara hd/ad fria och ögonlysas varje år om dem går i avel!

uch blir riktigt förbannad får jag säga... dem bör anmälas! har själv haft en samojedhane som gått i avel.

• Sprattlarn

Avla inte på c höfter när  dessutom båda föräldrarna har c höfter.

• ModestyB

Inom vissa raser avlas det på C-höfter, främst en del ovanligare mastiffraser och så. Synd, eftersom tunga hundar behöver bra höfter.
    Det finns andra raser som anatomiskt skiljer sig en smula från övriga, där c-höfter enligt SKKs avläsningar egentligen inte innebär att höfterna är sämre än A inom andra raser, men dessa raser avläses främst med penn hip (res. för felstavning)-röntgen som erbjudes på ett par ställen i Sverige. Dessa raser är framför allt Bull & Terrier som Apbt och Ambull (som ändå inte är godkända raser). Alltså ej polar och draghundar.

Samojed är en förhållandevis stor ras vars rasklubb ej godkänner avel på c-höfter (om jag nu minns rätt).

• Emmmi89

Har pratat med en uppfödare här och hon blev flyförbannad på hur han har gjort. Hon sa iaf att när han försöker regga valparna så kommer de få upp en varning på dataskärmen som innebär att hundarna inte är lämpliga avelsdjur. Sedan när de ser att de redan haft en kull på samma hundar så försöker de åtgärda problemet genom att tex utesluta honom ur skk helt.

Visade sig att min hund hade gråstarr i båda ögonen o är inte ens två år gammal, så jag rapporterade till skk och meddelade uppfödaren vad jag skrivit till skk. Veterinären sa att jag borde göra det, så jag gjorde det på en gång jag kom hem från veterinären.

Väntar nu på höftresultatet, men enligt veterinären så var det ingen katastrof. A,B eller C höfter tydligen. 

Sprattlarn skrev 2010-10-17 21:43:23 följande:
    Avla inte på c höfter när  dessutom båda föräldrarna har c höfter.
     Syftar inte på att jag vill avla på min hund. Han ska kastreras idag, dessutom är han ändå avelsspärrad. 

Svar på tråden Avla på c-höfter?