Avla på c-höfter?
Får man verkligen avla på c-höfter? Nu är det så här att jag köpte en hund för ca två år sedan snart som ska hdröntgas och ögonlysas på Fredag. Jag köpte honom efter en tjuvparning på två sammisar med c-höfter och pappan har katarakt BP. Min hund är därför avelsspärrad, men reggad i skk.
Men nu är det så att de som jag köpte min hund från har nu en ny kull med samma föräldrar. Och jag tycker det känns fel. Förra gången visste de ju inte att hundarna hade c-höfter förrän valparna var födda.
De garanterar att de inte är tjuvparning denna gången så alltså måste den varit planerad. Men om det är en tjuvparning så finns risken att mor och son är parad, så de kanske bara ljuger om att det inte är en tjuvparning?. Är inte så värst insatt i detta med avel, så kan någon informera mig vad som är rätt o fel gällande c-höfter?
Får man ta valpar efter två hundar med sådana fel? Om man inte får det, vad kommer hända?
Det tar för övrigt 9500:- för sina valpar. Det var det jag betalade för min vovve. De drog av 500:- pga höfterna.