Inlägg från: qenzo |Visa alla inlägg
  • qenzo

Avla på c-höfter?

Emmmi89 skrev 2010-10-13 07:18:40 följande:
    "Sedan 1984 gäller registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur som ej ärhöftledsröntgad före parning. Rasklubben har anslutit sig till texten som säger att det ej är förenligt med SKK:s grundregler att i avel använda individ som är behäftad medhöftledsdysplasi. Rasklubbens valpförmedling hänvisar enbart till uppfödare som använderHD-fria avelsdjur samt där föräldrarna är ögonundersökta ua."

www.samojed.sphk.se/images/valphanvisning/RAS...

Innebär detta att de har brutit mot sphks avelspolicy eller? 

Har inte blandras, det är renrasig samojed.
    Ni får hålla era åsikter ang om ni skulle ta en sådan hund eller inte för er själva. Det bekommer mig inte.  
    Är valparna reggade har de inte brutit mot några regler, mer än de etiska då.
  • qenzo
    Emmmi89 skrev 2010-10-13 12:07:41 följande:
    Vet inte om de nya valparna är reggade, dock var det en omständig process när jag skulle köpa min hund. Vi får väl se. Jag tycker det låter fel ändå att ta avkommor på c-höfter och katarakt BP. Misstag händer ju, men det borde man kanske lära sig av, tycker man..
    Det kan du ta reda på. På SKK's databas kan du söka på kennelnamnet och på så sätt få fram alla registrerade hundar de håller sig med, samt registrerade valpkullar.
Svar på tråden Avla på c-höfter?