• Singoalla

    Pendla en timme enkel resväg till jobbet?

    Jag och min sambo har hittat vårt drömhus, men det ligger på 1 timmes pendlingsavstånd till våra jobb. Som det är nu pendlar vi 35 och 45 minuter enkel väg, Vi har en liten dotter på 2 år. Stället huset ligger på är en byhåla.

    Ge mig lite råd! Köpa inte köpa? Varför varför inte? 

     

  • Svar på tråden Pendla en timme enkel resväg till jobbet?
  • Jezamine

    Ni blir nog inte ensamma om att ha den pendlingstiden.


    Jag är INTE avstängd
  • WPmamman

    Min man har det och han är inte ensam på sitt jobb om det heller. 1 timme 15 minuter tar det för honom enkel väg. Hittar man drömstället kan man ta den tid det tar att pendla resonerade vi när vi gjorde ett sånt val.

  • Tecken

    En timme är ju ingenting! Tycker snarare det är lite lyxigt som ni har det nu, med bara 35 och 45min pendling.


     


    Jag hade köpt huset. Ett hus är för evigt, och ett jobb bara en begränsad tid.

  • Bottis

    Det är inte ovanligt att pendla en timme. Det ni måste fundera på är ju om ni orkar den extra tid som det tar och över kostnaden.

  • S vali s

    En timme är väl ingenitng?
    Gillar ni huset och omgivningarna så köp det


    Den late får brått när det blir kväll
  • Tygtiiger

    För mig är en timme dörr till dörr det absoluta max vad gäller att pendla. Då inräknat dagislämningstiden! Det har jag nu och det är ok, jag har provat att ha längre och det suger. Det som är mest känsligt är ju hur lång tid man har till dagis, om man måste hämta ett sjukt barn tex så är det tråkigt att det tar en timme att ta sig dit.

    Om det är ert drömhus men ligger på fel läge så ÄR det inte ert drömhus.

    Vill ni bo i "byhålan" då? Annars är det ju ett rätt dåligt alternativ. HUR måste ni pendla? Måste ni ha varsin bil eller går det buss och tåg? Har ni råd med varsin bil?


    Krupke, we've got problems of our own!
  • sara e s

    Jag pendlar en timma enkel resa om dagen, har gjort det i 1 år och 2 månader. Nu bor jag i Stockholm och då är inte kollektivtrafiken att lita på alltid, så det har väl gjort det jobbigare. Kan i alla fall säga att jag är ganska trött på det nu, även om det går bra de flesta dagar. Det jobbigaste är väl att dagarna blir så himla långa när man jobbar heltid och det tvivlar jag på att jag kommer orka/vilja när jag har barn på dagis om ett par år.

    Kanske är det lättare om man inte jobbar heltid och man kan hittat drömhuset :) Dessutom kan man ju se det som egentid :)

  • Frökenolson

    jag pendlar 1 timma per väg till jobbet och det går bra, vi har dock inga barn, så där får ni ju känna lite själva hur ni vill göra. Sambon skall också bröja pendla samma sträcka nu, och vi tycker att det är värt det för vi har vårt drömhus, jag hoppas dock att jag kan gå ner lite i tid om vi får barn någongång..

  • lövet2

    Det där beror på. Kör ni bil? Kan ni samåka? Hur är vädret och föret hos er på vintern?
    Att varje dag ensam köra bil en timme till jobbet och en timme hem, det är jobbigt. Sjuka barn kanske gör att man bara fått sova ett par timmar, och så spöregnar det ute - eller är halkigt. I längden är det få som orkar ha det så ...

Svar på tråden Pendla en timme enkel resväg till jobbet?