• Monsa

Vad är svårast i dagens samhälle med att vara jude?

Vad är svårast i dagens samhälle med att vara jude?

Det är så att jag läser religion just nu och jag vet faktiskt inte svaret på denna fråga.

Är det så att alla judar bara äter mat som är kosher? Är detta en av det svåraste sakerna i det dagliga livet eller finns det fler saker som jag inte greppat om än? Att be morgon, middag och kväll är väl inte omöjligt kan jag tänka då man kan be på sin lunch tex. ?Är det annars svårt att vara jude? Möter man förakt och förföljelse fortfarande?

Hoppas någon kan svara och vill diskutera detta med mig. Ha det gott allihop/Monsa

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-09 15:20:02:
    Tråden lider mot sitt slut och vi hänger numer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-66/m7265458.html

• Svar på tråden Vad är svårast i dagens samhälle med att vara jude?
  • Monsa

Finns det någo som kan ägna detta ämne en tanke?

• Halal

Monsa

Du bad oss muslimer titta in, har ar en
    Problemet ar bara att jag inte kan hjalpa dig eftersom du fragar hur det ar att var JUDE i dagens samhalle och jag ar muslim . Det finns en eller ett par tjejer har som ar judinnor men jag har inte sett till dom pa ett tag, forhoppningsvis dyker nagon av dom upp och kan hjalpa till.
    Annars ar dina fragor intressanta, och jag laser ocksa garna svaren. (Fragorna passar ju iof sig aven tex for muslimer, men i sa fall far du val dyka upp med dom; om det ens ar aktuellt; pa nagon av Islam-tradarna )

• Monsa

Jag skrev nu i att förstå bibeln-tråden och hoppas att ni kanske kan svara där, allla tycken och tankar är av intresse!

• En helt vanlig mamma

Svarar aven da jag inte ar judinna, men gift med en jude...

* att konstant bli ifragasatt/ attackerad ang. israel/palestinakonflikten...
    *fordomar om att vara pengagalen, att judar har sa mycket makt och krokiga nasor m.m....
    *ar man ortodox far man ju aven problemen med koshermat som ar svart att finna i sverige
    *svart att halla sabbaten med alla dessa olika inneborder

Vi har precis flyttat hit till sverige och min man undviker att skrika ut sin nationalitet och tro da man ofta far "forsvara" sig for att man tycker annorlunda.
    Jag tror att du far utsta mer forakt om du ar ortodox da de klar sig annorlunda och ar valdigt strikta i sin tro...tyvarr..

• kidA

jag är gift med en jude. jag har bett honom titta in i tråden.

• marcink

De flesta judarna som lever i Sverige idag är mycket sekulariserade, och inte särskilt bokstavstroende alls. Bönerna är därför inget problem, och kosher är faktiskt inte särskilt svårt det heller.

Förutom alla fördomar som finns, även outtalat, tycker jag att det absolut största problemet är precis det New York Brud skriver först; tvånget att hela tiden varje dag behöva tycka något om (helst rätt sak) kring israel/palestina-konflikten. Oavsett vad man tycker har man fel, och råkar man säga att man gillar Israel (även om det är för deras goda apelsiner) är man dessutom barnamördare och fascist.

• marcink

(Det är jag som är KidAs jude)

• Monsa

Tack för att ni svarar. Men om man inte är ortodox jude så beöver man inte äta mat som är kosher eller? Hur gör ni? Är det många som är judar som lever i Sverige?
    Jag har massa frågor, jätteglad över att ni svarade mig

• kidA

*fnissar*

personligen tycker jag ju att judendomen är ngt man inte ska skämmas för. det är tvärtom ngt man ska värna om.

sen har jag o min man delade uppfattningar om israel/palestinafrågan. men det är sånt vi diskuterar från o till o tillslut struntar i att diskutera. :D

• Monsa

Men kommer rädslan av att judarna skulle ha makt från när judarna hade hand om nästan all handel för länge länge sedan eller vart kommer räsdslan ifrån. Om människor inte vart så rädda så hade dom inte haft så stora fördomar och hade heller inte förtryckt judar under en sån oerhört lång tid. Hur kommer det sig?

Svar på tråden Vad är svårast i dagens samhälle med att vara jude?