• Lillmonstret

Vilken köksmaskin för att göra pure & barnmat?

Ska börja så smått att fixa lite egen mat till min kille som är ca 4,5 månader. Har ingen stavmixer eller matberedare så något köksverktyg måste inhandlas, frågan är bara vad som är bäst!?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-12 21:34
    Tar även gärna emot tips på recept, hur man förvarar maten samt andra saker som kan vara bra att känna till.

• Svar på tråden Vilken köksmaskin för att göra pure & barnmat?
  • Alexi

Stavmixer är ju bra till mindre mängder, matberedare till större. Båda delarna har du glädje av i din vanliga matlagning sen också. Till potatis funkar dock inte dessa, det blir bara klister, så då är tex en potatispress jättebra.

Om du gör storkok är det perfekt att frysa in maten i istärningslådor och sen hälla över tärningarna i plastpåsar när de frusit.

• Lillmonstret

Potatispress har jag två stycken

• Theos Mama

Stavmixer och matberedare här också. Islådor, eller bara klicka ut på bakplåtspapper och in i frysen.
    Fråga på BVC, vi fick en jättebra bok därifrån med recept och tips. Lycka till!

• iolanthe
    Alexi skrev 2010-10-12 21:38:25 följande:
    Stavmixer är ju bra till mindre mängder, matberedare till större. Båda delarna har du glädje av i din vanliga matlagning sen också. Till potatis funkar dock inte dessa, det blir bara klister, så då är tex en potatispress jättebra.

Om du gör storkok är det perfekt att frysa in maten i istärningslådor och sen hälla över tärningarna i plastpåsar när de frusit.
    Varför skulle det inte funka med stavmixer till potatis? Jag har alltid pureat med stavmixer och det har aldrig blivit klister.
  • Alexi
    iolanthe skrev 2010-10-14 14:31:30 följande:
    Varför skulle det inte funka med stavmixer till potatis? Jag har alltid pureat med stavmixer och det har aldrig blivit klister.
    Ja, det är i alla fall en väldigt vanlig uppfattning att ju mer man vispar/mixar potatis, desto större är risken för att det blir klister. Det är tydligen stärkelsen i potatisen som gör det. Stod tom i en artikel om hur man gör potatismos jag läste i Icas buffétidning igår.
    Men är man väldigt försiktig med stavmixern går det säkert bra.
  • Linda313
    Lillmonstret skrev 2010-10-12 21:33:25 följande:
    Ska börja så smått att fixa lite egen mat till min kille som är ca 4,5 månader. Har ingen stavmixer eller matberedare så något köksverktyg måste inhandlas, frågan är bara vad som är bäst!?

Tar även gärna emot tips på recept, hur man förvarar maten samt andra saker som kan vara bra att känna till.
    I den här åldret behöver du mest en sill att lillen ska kunna svälja. Tror inte du får användning av stavmixer just nu eftersom det gäller små smakportioner.
    Jag började med potatis och morot pure upp till 6 mån åldern. Efter 6 mån kan man tillsätta andra grönsaker, köt och fisk.
    Självklart finns ris och havre gröt från 4 mån att köra till.
  • NinaP
    iolanthe skrev 2010-10-14 14:31:30 följande:
    Beror det kanske inte på vilken sorts pot man har åxå? Fast, mjölig? Jag har stått i ett par timmar och lagat barnmat idag och när vi kom till potatisen så blev det som en klistrig sörja med stavmixern, så det blev pressad pot ist. =)
  • NinaP
    Lillmonstret skrev 2010-10-12 21:33:25 följande:

Har som sagt stått och lagat mycket mat idag. Dock är min son 5,5 månad nu men äter  "allt" då han är en stor kille som är väldigt intresserad av mat.
    Men det vi använde oss av var stavmixer och en stund en vanlig stor mixer.

Men om du ska börja med smakisar och inte vill ha bitar alls i så kan du ju sila det sen.

Själv var jag lat och köpte smakisar för att nu när han vant sig med det mesta laga själv.
  • SailorGirl
    Berit82 skrev 2010-10-14 20:37:57 följande:
    Jag har en stavmixer med tillbehör som funkar både till mindre och större mängder, typ en sån här:

www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/matberedn.../

Jag tycker den har varit jättebra första tiden. Men det är ju inte så lång tid maten ska vara helt slät.
    Jag har en liknande som är guld värd för att göra smoothies, guaccamole och hacka saker med, men jag har inte hunnit prova den till barnmat än, eftersom liten inte behagat komma ut än

www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/matberedning/stavmixer-och-vispar/Braun-MR4050HC/103042.3408/
Svar på tråden Vilken köksmaskin för att göra pure & barnmat?