• temmaL

Frågor om en kattunge utan mamma

Min sambo frågade idag om vi ville ha katt. Jag blev väldigt förvånad då han aldrig har nämnt något om husdjur tidigare. Men tydligen så hade en hans arbetskamrats dotter hittat en kattunge som inte har någon mamma, och hon frågade om vi ville ha den. Jag vet inte hur gammal den är, men min sambo gissade på att den bara var några veckor (han har bara sett en bild på den i några sekunder).

Jag vill väldigt gärna ge den här kattungen en chans till ett riktigt liv. Jag inser att det kommer bli dygnet runt jour eftersom den fortfarande är så liten, men då får det vara så.

Min fråga är nu, är det nåt speciellt jag ska tänka på med den här lilla kattungen (om vi nu får den)? Det mesta kan man googla fram, men kattmänniskor brukar sitta på en kunskap som kan vara svår att hitta.

Ska vi tex sova med den i sängen så den håller sig varm hela natten? Typ såna dumma frågor menar jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-12 22:56
    Jag vill bara tillägga att jag blir rörd av att höra att det finns så många snälla själar som är beredda att hjälpa djur i nöd. PUUUSSSS på er!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-13 10:44
    Nu ska tydligen den här tjejen som hittade katten behålla den.
    Klart jag känner mig ledsen och lite besviken, men katten får iallafall ett bra hem och det var ju huvudsaken!

Tack för att ni tog er tid och kom med tips, tråkigt bara att jag inte behöver ta del av dom.

• Svar på tråden Frågor om en kattunge utan mamma
  • Jumsan83

Inga frågar är dumma tycker ja tur att någon hittade kattungen och vill ge den ett hem..

Jag tycker om ni ska ta hand om kattungen ta den då till en vetrinär så den kan kolla så katten är frisk och hur många veckor den är och då kan du även få tips om det bästa sättet för katten=0)
    Bästa sättet tror jag skulle vara om ni hittade en kattmamma som kan adotera kattungen men tyvärr inte så lätt..

• lövet2

Vi hittade en kattunge, som var alldeles för liten för att vara från sin mamma egentligen. Eftersom vi inte ville vänja den vid att sova i sovrummet, så turades vi om med att sova hos den i vardagsrummet på soffan. Det tog inte lång tid innan den valde att sova själv; ett par veckor kanske.
    Lådan trodde vi skulle bli knepigt, men vi bar dit katten så fort den gnällde lite. Den lärde sig fort.

Lite sviter blev det av kattens jobbiga barndom ändå. Den slutade aldrig att suga på kläder och täcken (diade), och det märktes att den var ganska ängslig av sig ända tills den vuxit till sig ordentligt.

• temmaL
    Jumsan83 skrev 2010-10-12 22:01:54 följande:
    Inga frågar är dumma tycker ja tur att någon hittade kattungen och vill ge den ett hem..

Jag tycker om ni ska ta hand om kattungen ta den då till en vetrinär så den kan kolla så katten är frisk och hur många veckor den är och då kan du även få tips om det bästa sättet för katten=0)
    Bästa sättet tror jag skulle vara om ni hittade en kattmamma som kan adotera kattungen men tyvärr inte så lätt..
    Ja, att hitta mamman hade varit det absolut bästa, men tydligen går ett rykte om att en snubbe hade vart ut och placerat ut kattungar lite överallt i grannstaden som han tydligen inte ville ha. Vet inte om det har hittats fler ungar, men den här tjejen hittade bara den här kattungen som jag snackade om. Om det nu är så hoppas jag att nån annan har hittat dom andra bebisarna.

Ja, det var våran första tanke att det den till vetrinären, då vi inte vet vad det är för sprutor den bör ha, och när den ska ha det osv.

Jag vill självklart ta hand om katten, men sambon tvekar lite, eftersom det är ett stort ansvar samt så blir det extra kostnader med försäkring, chip och framtida kastrering osv, ja du vet Flört Men jag ser på honom att han är allt bra sugen.
  • temmaL
    lövet2 skrev 2010-10-12 22:07:41 följande:
    Vi hittade en kattunge, som var alldeles för liten för att vara från sin mamma egentligen. Eftersom vi inte ville vänja den vid att sova i sovrummet, så turades vi om med att sova hos den i vardagsrummet på soffan. Det tog inte lång tid innan den valde att sova själv; ett par veckor kanske.
    Lådan trodde vi skulle bli knepigt, men vi bar dit katten så fort den gnällde lite. Den lärde sig fort.

Lite sviter blev det av kattens jobbiga barndom ändå. Den slutade aldrig att suga på kläder och täcken (diade), och det märktes att den var ganska ängslig av sig ända tills den vuxit till sig ordentligt.
    Aaah, det där med soffan var smart Glad
    Ja, den tanken har slagit mig också, det är nog inte bara att växa upp utan mamma. Hur gammal är eran katt och hur mår den idag?
  • SeTa

Vi har också haft en kattunge (en gång i tiden) sedan han var ett par veckor gammal. Hans mamma var vildkatt och blev överkörd, som tur var hade folk koll på att hon hade ungar.
    Bosse diades med nappflaska varannan timme dygnet runt det första. Han fick alltid ligga nära och vi hade då en vuxen hane som "adopterade" honom.
    Bosse växte upp och blev en hejare till katt! Han jagade möss som ingen annan, var väldigt tillgiven och kelig men han slutade aldrig att snutta.

• pluvdo

Jag tog hand om två kattungar som blivit mammalösa vid ungefär en månads ålder. De var ju som sagt två och hade varandra, men ändå. De sov i en korg med en handduk över första veckan. Låg där tills jag kom och väckte dem typ. Så lade jag flaskor med varmt vatten i korgen under lakanen de låg på så de skulle få lite känsla av att deras mamma låg bredvid eller nåt. Jag kunde nämligen inte ha dem hos mig eftersom jag sov i en loftsäng. Vågade inte ha dem däruppe.

Något ni borde tänka på är dels att skaffa kattungemat. Mjukmat främst om den är liten. Sedan kattmjölksersättning som man kan köpa i djuraffärer. Det gav jag kattungarna första tiden, först ur såndär "spruta" som jag fick från apoteket och sedan började de äta själv. De fick även prova mjukmat från början eftersom veterinären rekommenderade det, men de verkade inte riktigt veta hur man gjorde. :)

Här är en bild på den ena ungen under en av hennes första mjukmatsmåltider. :)

Hoppas det går bra för er och katten. Om man bara vet grunderna så tror jag man kan gå mest på känsla sedan. Man märker vad katten behöver och vill, tycker jag. Och ja såklart får ni skaffa en kattlåda med sand i också. Katter lär sig väldigt tidigt att gå på låda så det kan den nog redan.

• Morkullan

Det är inte ovanligt att tikar kan acceptera en kattunge i kullen. Om ni inte hittar någon kattmamma som vill ta hand om den så kolla om någon har valpar eller en tik som varit skendräktig som kan ta till sig kattungen. Då får den närheten och omsorgen från en mor och dessutom tillfredställa sitt behov av att dia.

Lycka till

ett exempel beskrivs här

www.l6.se/artikel/151587/Kattunge+som+diar+en+hund

• lövet2
    temmaL skrev 2010-10-12 22:31:12 följande:
    Aaah, det där med soffan var smart Glad
    Ja, den tanken har slagit mig också, det är nog inte bara att växa upp utan mamma. Hur gammal är eran katt och hur mår den idag?
    Nej, han är död sedan flera år tillbaka. Men när han var några månader gammal, så började vi gå ut med honom. Då sökte han sig till en fullvuxen hane som bodde grannen med oss. Han liksom "adopterade" grannens katt och utsåg honom till lärare/mentor/trygghet. Den hanen lärde vår katt att jaga och allt annat han behövde veta, och sedan var de oskiljaktiga i flera år ...
  • temmaL
    SeTa skrev 2010-10-12 22:39:16 följande:
    Vi har också haft en kattunge (en gång i tiden) sedan han var ett par veckor gammal. Hans mamma var vildkatt och blev överkörd, som tur var hade folk koll på att hon hade ungar.
    Bosse diades med nappflaska varannan timme dygnet runt det första. Han fick alltid ligga nära och vi hade då en vuxen hane som "adopterade" honom.
    Bosse växte upp och blev en hejare till katt! Han jagade möss som ingen annan, var väldigt tillgiven och kelig men han slutade aldrig att snutta.
    Ja,  Lövet2 sa också att hennes snuttar, men det är de lätt värt Flört
    Låter helt underbart att han blev en bra katt som har ett kärleksfullt hem!
  • temmaL
    pluvdo skrev 2010-10-12 22:39:57 följande:
    Jag tog hand om två kattungar som blivit mammalösa vid ungefär en månads ålder. De var ju som sagt två och hade varandra, men ändå. De sov i en korg med en handduk över första veckan. Låg där tills jag kom och väckte dem typ. Så lade jag flaskor med varmt vatten i korgen under lakanen de låg på så de skulle få lite känsla av att deras mamma låg bredvid eller nåt. Jag kunde nämligen inte ha dem hos mig eftersom jag sov i en loftsäng. Vågade inte ha dem däruppe.

Något ni borde tänka på är dels att skaffa kattungemat. Mjukmat främst om den är liten. Sedan kattmjölksersättning som man kan köpa i djuraffärer. Det gav jag kattungarna första tiden, först ur såndär "spruta" som jag fick från apoteket och sedan började de äta själv. De fick även prova mjukmat från början eftersom veterinären rekommenderade det, men de verkade inte riktigt veta hur man gjorde. :)

Här är en bild på den ena ungen under en av hennes första mjukmatsmåltider. :)

Hoppas det går bra för er och katten. Om man bara vet grunderna så tror jag man kan gå mest på känsla sedan. Man märker vad katten behöver och vill, tycker jag. Och ja såklart får ni skaffa en kattlåda med sand i också. Katter lär sig väldigt tidigt att gå på låda så det kan den nog redan.

Sjuuuukt söt liten bebis!

Okej, mjukmat, menar du då typ whiskas, eller ska man kladda ihop någonting själv? Har apoteket ersättningsmjölk eller kan man bara köpa den hos vetrinärer?

Tack så mycket! Det är ju en bebis som man verkligen måste ta hand om dygnet runt, och det är precis som du säger, man känner nog på sig vad man ska göra.
  • temmaL
    Morkullan skrev 2010-10-12 22:42:05 följande:
    Det är inte ovanligt att tikar kan acceptera en kattunge i kullen. Om ni inte hittar någon kattmamma som vill ta hand om den så kolla om någon har valpar eller en tik som varit skendräktig som kan ta till sig kattungen. Då får den närheten och omsorgen från en mor och dessutom tillfredställa sitt behov av att dia.

Lycka till

ett exempel beskrivs här

www.l6.se/artikel/151587/Kattunge+som+diar+en...
    Ska kolla i grannskapet om det är någon tik som nyss har fått valpar, stort tack för tipset!
  • temmaL
    lövet2 skrev 2010-10-12 22:45:50 följande:
    Nej, han är död sedan flera år tillbaka. Men när han var några månader gammal, så började vi gå ut med honom. Då sökte han sig till en fullvuxen hane som bodde grannen med oss. Han liksom "adopterade" grannens katt och utsåg honom till lärare/mentor/trygghet. Den hanen lärde vår katt att jaga och allt annat han behövde veta, och sedan var de oskiljaktiga i flera år ...
    Hihi, vad gulligt med grannkatten Glad
  • Morkullan

Om katten är väldigt ung så mår den bra av att få modersmjölkersättning för kattungar till en början. Sedan är det lämpligt med små smakportioner med rå köttfärs och lite rå äggula.

• marskattan

Hoppas det går bra med den nya familjemedlemmen! Jag har inte så mycket att tillägga för du har redan fått så många kloka svar.
     Vill bara säga att även katter som inte blivit av med sin mor tidigt kan tycka om att snutta/dia på div saker som T-shirtar, filtar och öronsnibbar. Min Aslan som nu är 5 månader älskar att snutta på min (nu hans) favorit fleece filt medan Freja som blev flaskmatad när hon var unge inte snuttar alls, det är högst individuellt.
     I alla fall, stort lycka till med allt!

• Bibbidi
    temmaL skrev 2010-10-12 22:54:00 följande:
    Sjuuuukt söt liten bebis!

Okej, mjukmat, menar du då typ whiskas, eller ska man kladda ihop någonting själv? Har apoteket ersättningsmjölk eller kan man bara köpa den hos vetrinärer?

Tack så mycket! Det är ju en bebis som man verkligen måste ta hand om dygnet runt, och det är precis som du säger, man känner nog på sig vad man ska göra.
    Det finns speciell mat för kattungar. Det brukar stå på burkarna "för kattungar". De har kattmat för alla möjliga katter nu för tiden gamla, steriliserade, unga, innekatter m.m..

Fråga i affären om du inte hittar kattungematen.
  • temmaL

Klart jag känner mig ledsen och lite besviken, men katten får iallafall ett bra hem och det var ju huvudsaken!

Tack för att ni tog er tid och kom med tips, tråkigt bara att jag inte behöver ta del av dom.

• Morkullan
    temmaL skrev 2010-10-13 10:44:11 följande:

Ge tjejen de tips du fått! Särskilt om att försöka hitta en adoptivmamma!
  • temmaL
    Morkullan skrev 2010-10-13 10:52:30 följande:
    Ge tjejen de tips du fått! Särskilt om att försöka hitta en adoptivmamma!
    Absolut!
  • Mollyland

Läste nu att kattungen skulle stanna hos tjejen som hittat den.

Annars tänkte jag komma med lite råd. Det är bra för en kattunge som mist sin mamma att ha sällskap av en annan katt för då kan den lära sig "kattbeteende" så som att tvätta sig själv och sånt. Jag fick hem en kattunge (har varit jourhem) som lämnat sin mamma för tidigt och han kunde inget sånt som de flesta katter gör. Men vi hade en annan katt som lärde honom att tvätta sig själv, jaga rullande saker osv. Konstigt man tror att det kommer med födseln men mycket saker är saker de lär sig av mamman.

• Mollyland

Kontrar med ännu en sötisbild! Lilla Algot jagar sin nappflaska. (det där är en av de absolt minsta sorterna på nappflaskor)

Svar på tråden Frågor om en kattunge utan mamma