• Ultreya

Satan så illa jag mår...

När jag först läste de inledande inläggen på detta forum, om den unga kille som valt att ta sitt liv "i direktsändning" på ett annat forum, trodde jag faktiskt inte på inläggen. Jag trodde på killen men inte vad som påstods om "påhejare", spydiga och hånfulla kommentarer och liknande. Överdrift och larv tänkte jag, och gick in på det andra forumet för att kontrollera själv. Då var tråden 56 sidor lång och jag läste bara de fyra första sidorna - han dog på den tredje sidan. Jag tittade inte på några bilder, men grinade hejdlöst. Inte för att han valt att avsluta sitt liv utan för beteendet hos de andra i tråden. Inställningen, attityden och den känslomässiga avståndstagandet var så skrämmande och så främmande att jag ändå hade svårt att tro på det jag hade framför ögonen.

Detta forum har liksom "länkar" till andra ställen med "osmakliga grejer" eller vad man ska säga och jag har suttit en dryg timma och tittat på några olika sådana. Om nekrofili till exempel där döda kroppar utsätts för en skändning utan dess like. Om våldstäktsfall och misshandelsfall och styckningar och stympningar som är filmade eller fotograferade in i minsta detalj och utlagda för folk att titta på, med möjlighet att lämna kommentarer och där samtliga kommentarer har samma känslomässiga avståndstagande som kommentarerna om killen som för övrigt har blivit världsbekant under namnet "the swedish hangman".

På en timma i kväll har jag sett mer brutalitet, våld - och frossande i det - än jag i hela mitt tidigare liv ens i mina vildaste fantasier kunnat föreställa mig existerade. Har jag varit naiv? Korkad som inte trott det existerar? Eller finns det fler som faktiskt inte fattat att detta är ren njutning för en del människor? För att använda en sliten klyscha jag själv ansett låter lite löjlig; vars är världen på väg?
    Det är ju så ruskigt skrämmande att vi blivit så ohyggligt känslomässigt avstängda att vi ens "håller" för att titta på sådant och än mindre att folk faktiskt gillar det, går igång på det!!?? Eller?

Varför bedrivs ingen hetsjakt på sådana sajter?

• Svar på tråden Satan så illa jag mår...
  • Sharleene

Jag håller fullkomligt med dig i allt du skriver, det är fruktansvärt och sedan hur folk hetsar, är spydiga och jävliga.
    Kollar på självmord mesöker sjuka sidor med vidriga fall av mord etc... jag kan inte förstå det. Nog för att man vet om hur mycket vidrigheter det finns runt om i värllden men detta tog priset.
    Jag är rädd för sammhället vi lever idag.

• KeChi

Vi var faktiskt många som sa åt honom att inte göra det, media vill måla upp FB som ett hemskt rasistnazistknarkarforum...

• Sharleene
    KeChi skrev 2010-10-13 01:28:02 följande:
    Vi var faktiskt många som sa åt honom att inte göra det, media vill måla upp FB som ett hemskt rasistnazistknarkarforum...
    JAg vet att det var många som tog illa vid sig och både ringde polis och skrev underbara inlägg till denna person.
    Men jag tror vi alla som disskuterar denna tragedi stör oss på dessa som hetsade och var elaka, sedan dessa som satt och kollade när han tog sitt liv.
    Man kan inte må riktigt bra om man vill kolla på sådant.
  • Ultreya

Ni var inte många, men eftersom jag läste fram till fjärde sidan så vet jag att ni finns och det är ju toppen, men ni "gjorde ju rätt" så att säga och det är inte det jag reagerar på. Jag vill inte utmåla ett särskilt forum som hemskare än ngt annat, det jag förfasar mig över är alla de människor som INTE fungerar som du och några med dig gjorde i just det fallet. Och över de människor jag "hittade" på sajter igår som (troligen) ligger milsvida ifrån dig ifråga om attityd och avstängda känslor. Det är dessa människor mitt inlägg syftar på.

Jag undrar väl, tror jag, om det är lättare att stänga av känslor och uppvisa denna slags reaktion och "frossande" just för att det handlar om internet? För att det inte ligger alldeles inpå en? Jag menar att skulle den människa som sitter och söker efter (jäklar nu har jag glömt ordet som användes men det var väl engelska för typ vidrigt, vedervärdigt, äckligt) och gottar sig i det, känna samma sak om h*n plötsligt ställdes för det IRL? Är det en "läggning"?

Och oavsett vilket, tycker jag det är skrämmande. När jag råkar illa ut skulle jag ju vilja vara trygg i att veta att andra kanske kommer rusande för att rädda mig; inte för att filma eller fota och sedan lägga ut på nätet, där folk kommer att kommentera filmens kvaliét, eller skämta om mitt skräckslagna ansikte eller andra, helt orelevanta detaljer. Jag har bara svårt att smälta att vi kan avhumanisera andra människor på det sättet.

• Ultreya

Okej - jag ser nu att du kanske reagerade på mitt "varför bedrivs ingen hetsjakt..." men jag syftade då inte på debattforumet utan de sajter som "samlar" på alla dessa bilder och filmer, där folk sitter och gottar sig.
    kanske var lite otydlig på den punkten.

• puss

"Detta forum har liksom "länkar" till andra ställen med "osmakliga grejer" eller vad man ska säga och jag har suttit en dryg timma och tittat på några olika sådana. Om nekrofili till exempel där döda kroppar utsätts för en skändning utan dess like. Om våldstäktsfall och misshandelsfall och styckningar och stympningar som är filmade eller fotograferade in i minsta detalj och utlagda för folk att titta på,"

men vart finns det? jag har då aldrig hittat nåt sånt.
    tackålov.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • 071001

Va, fattar ingenting, har missat det här helt!!! Har en kille suttit och skrivit i en tråd om att ta livet av sig och sen gjort det efter hejarop från de som läste inlägget?

• ComicBookGuy
    puss skrev 2010-10-13 09:56:49 följande:
    "Detta forum har liksom "länkar" till andra ställen med "osmakliga grejer" eller vad man ska säga och jag har suttit en dryg timma och tittat på några olika sådana. Om nekrofili till exempel där döda kroppar utsätts för en skändning utan dess like. Om våldstäktsfall och misshandelsfall och styckningar och stympningar som är filmade eller fotograferade in i minsta detalj och utlagda för folk att titta på,"

men vart finns det? jag har då aldrig hittat nåt sånt.
    tackålov.
    Finns en del av forumet som heter "Mondo, gore och bizarre". Är väl antagligen där det finns en del. Jag får inte ut nått av titta på sånt, så därför har jag inte undersökt den forumsdelen.
  • blackpuma

Men noooowwwww, föll poleten ner och det skyddade tillvaron du levde i visade sig att inte vara nått annat än en "oskyldig" illusion?
    Välkommen till det verkliga livet.
    Vad för "hetsjakt" är det du önskar dig?

Svar på tråden Satan så illa jag mår...