• Ultreya

Satan så illa jag mår...

När jag först läste de inledande inläggen på detta forum, om den unga kille som valt att ta sitt liv "i direktsändning" på ett annat forum, trodde jag faktiskt inte på inläggen. Jag trodde på killen men inte vad som påstods om "påhejare", spydiga och hånfulla kommentarer och liknande. Överdrift och larv tänkte jag, och gick in på det andra forumet för att kontrollera själv. Då var tråden 56 sidor lång och jag läste bara de fyra första sidorna - han dog på den tredje sidan. Jag tittade inte på några bilder, men grinade hejdlöst. Inte för att han valt att avsluta sitt liv utan för beteendet hos de andra i tråden. Inställningen, attityden och den känslomässiga avståndstagandet var så skrämmande och så främmande att jag ändå hade svårt att tro på det jag hade framför ögonen.

Detta forum har liksom "länkar" till andra ställen med "osmakliga grejer" eller vad man ska säga och jag har suttit en dryg timma och tittat på några olika sådana. Om nekrofili till exempel där döda kroppar utsätts för en skändning utan dess like. Om våldstäktsfall och misshandelsfall och styckningar och stympningar som är filmade eller fotograferade in i minsta detalj och utlagda för folk att titta på, med möjlighet att lämna kommentarer och där samtliga kommentarer har samma känslomässiga avståndstagande som kommentarerna om killen som för övrigt har blivit världsbekant under namnet "the swedish hangman".

På en timma i kväll har jag sett mer brutalitet, våld - och frossande i det - än jag i hela mitt tidigare liv ens i mina vildaste fantasier kunnat föreställa mig existerade. Har jag varit naiv? Korkad som inte trott det existerar? Eller finns det fler som faktiskt inte fattat att detta är ren njutning för en del människor? För att använda en sliten klyscha jag själv ansett låter lite löjlig; vars är världen på väg?
    Det är ju så ruskigt skrämmande att vi blivit så ohyggligt känslomässigt avstängda att vi ens "håller" för att titta på sådant och än mindre att folk faktiskt gillar det, går igång på det!!?? Eller?

Varför bedrivs ingen hetsjakt på sådana sajter?

• Svar på tråden Satan så illa jag mår...
  • blackpuma
    071001 skrev 2010-10-13 10:02:21 följande:
    Va, fattar ingenting, har missat det här helt!!! Har en kille suttit och skrivit i en tråd om att ta livet av sig och sen gjort det efter hejarop från de som läste inlägget?
    Inte riktigt, en kille bestämde sig för att ta sitt liv och han gjorde det inför publik.
  • puss
    071001 skrev 2010-10-13 10:02:21 följande:
    Va, fattar ingenting, har missat det här helt!!! Har en kille suttit och skrivit i en tråd om att ta livet av sig och sen gjort det efter hejarop från de som läste inlägget?
    ja, precis så.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • 071001

blackpuma, så hemskt att jag inte vet vad jag ska skriva riktigt. Får flashbacks från den där videon på youtube där en man blir halshuggen inför kamera (vet inte om det var på riktigt men så sades det iaf då).

• blackpuma
    071001 skrev 2010-10-13 10:06:04 följande:
    blackpuma, så hemskt att jag inte vet vad jag ska skriva riktigt. Får flashbacks från den där videon på youtube där en man blir halshuggen inför kamera (vet inte om det var på riktigt men så sades det iaf då).
    Ju, videon från tjetjenien och "gisslantagande" araber är en kapitel för sig, visste man inte vad hat var innan så har man blivit lärd.
    Detta var dock inget bestialiskt mord, det var bara en kille som ville gå ut med en bang och han lyckades.
  • 071001

"Ju, videon från tjetjenien och "gisslantagande" araber är en kapitel för sig, visste man inte vad hat var innan så har man blivit lärd." blackpuma, usch ja.

Men åter till ämnet i tråden. Gräsligt. Undra hur de som hängde i tråden och såg detta ske mår?

• Sharleene
    071001 skrev 2010-10-13 10:13:29 följande:
    "Ju, videon från tjetjenien och "gisslantagande" araber är en kapitel för sig, visste man inte vad hat var innan så har man blivit lärd." blackpuma, usch ja.

Men åter till ämnet i tråden. Gräsligt. Undra hur de som hängde i tråden och såg detta ske mår?
    Många mår överjävligt dåligt och det har öppnats krislinjer etc, från att ha hört beskrivningar från självmordet så såg det allt annat än trevligt ut. Så även dessa som satt och hetsa han kalla han feg, bad honom skynda sig ta livet av sig etc för de skulle jobba och ville se hans slut, får väl bara hoppas att de är dessa som även ringer in till krislinjen och får hjälp.
  • 071001

Sharleene, med risk för att låta galen, men hur tog han sitt liv? Kan inte förstå hur man ens kan sitta och skoja (om det nu var det de gjorde) om att hetsa nån till självmord och jag kan inte förstå hur man kan välja att göra det med publik. Sjukt åt båda håll.

• Angeliic
    Sharleene skrev 2010-10-13 10:16:51 följande:
    Många mår överjävligt dåligt och det har öppnats krislinjer etc, från att ha hört beskrivningar från självmordet så såg det allt annat än trevligt ut. Så även dessa som satt och hetsa han kalla han feg, bad honom skynda sig ta livet av sig etc för de skulle jobba och ville se hans slut, får väl bara hoppas att de är dessa som även ringer in till krislinjen och får hjälp.
    Usch vad hemskt. Mår verkligen dåligt av att bara läsa detta. Hur kan man som människa sitta och säga sånna saker? Som att han var feg, att de skulle iväg och jobba, bad han att skynda sig. Helt och hållet avskyvärt.
  • ComicBookGuy
    071001 skrev 2010-10-13 10:19:10 följande:
    Sharleene, med risk för att låta galen, men hur tog han sitt liv? Kan inte förstå hur man ens kan sitta och skoja (om det nu var det de gjorde) om att hetsa nån till självmord och jag kan inte förstå hur man kan välja att göra det med publik. Sjukt åt båda håll.
    Han ströp sig till döds mha en nätverkskabel
Svar på tråden Satan så illa jag mår...