• Bibbidi

Kan jag kalla mamma för "mamma"?

Hoppas det blev under rätt tråd nu....

Eftersom jag inte kan sova så började jag att skriva på min mammas födelsedagskort som jag ska ge henne i veckan tillsammans med hennes present och då började jag att tänka på en sak....

"Mamma". Jag säger mamma, alltid mamma... Ja, det eller så säger jag mor. Jag kallar aldrig mamma för hennes förnamn fast jag fyller 22 om några månader (pappa kallar jag alltid för pappa eller far).

Vad tycker ni om vuxna som fortfarande kallar sina föräldrar för mamma/mor (morsan) eller pappa/far (farsan)? Föredrar ni när man kallar sina föräldrar vid deras förnamn istället? När man är 20+? Skäms

Jag vet inte riktigt vad mina föräldrar tycker men min mamma brukar alltid kalla mormor för "mamma" så jag antar att det är lite okej i alla fall...

• Svar på tråden Kan jag kalla mamma för "mamma"?
  • Gradin

Jag tycker att man ska hålla fast vid mamma/mor/morsan pappa/far/farsan.

Jag skulle aldrig någonsin kunna säga hej Åke till min pappa.
    I mina öron blir det "känslokallt" oavsett om du är 2, 22 eller 92år så är det din MAMMA & PAPPA!

• Nattögat 64

Du kan säga mamma så länge du vill tror jag !
    Jag kallar min mor för mamma o jag e 46 nu !
    Det är en vis känsla när man blir titulerad vid namn av sina barn tror jag ! Jag hade iaf reagerat om grabben på 21år sa mitt förnamn.

• Bibbidi
    Gradin skrev 2010-10-13 02:46:51 följande:
    Jag tycker att man ska hålla fast vid mamma/mor/morsan pappa/far/farsan.

Jag skulle aldrig någonsin kunna säga hej Åke till min pappa.
    I mina öron blir det "känslokallt" oavsett om du är 2, 22 eller 92år så är det din MAMMA & PAPPA!
    hm.. okej. Jag tänkte lite på ifall de tycker att man är för gammal för att säga det. Men det verkar alltså fortfarande vara okej for min de. Sikken tur!
  • mittallt

mamma är alltid mamma oavsett hur gammal man blir

• Fiyali

Mamma är alltid min mamma :) Däremot om jag exempelvis söker henne i sammanhang där personen i fråga inte vet vem jag är söker jag henne vid namn - om man till exempel ringer hennes jobb. Skulle jag börja kalla henne för något annat tror jag att hon skulle se det som en avståndstagande.

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Mopplis

Min mamma är mamma och det kommer jag alltid att säga

• Dr Mupp

Jag är 30 och säger pappa eller moffar om jag pratar med barnen om min pappa.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Nifelheim

De kommer ju alltid att vara mamma och pappa. Min mamma kallade sina föräldrar för mor/mamma och far ända tills de gick bort.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Mopplis
    Mopplis skrev 2010-10-13 07:06:26 följande:

Min mamma är mamma och det kommer jag alltid att säga

Det blev ju väldigt konstigt formulerat men du förstår poängen..
  • sonen08

ja säger mamma och kommer göra det men när ja pratar med sonen är det mormor helt naturligt Min egna mamma som är över 50 kallar min mormor för mamma så ja tänker säga mamma hur gammal ja än är och mormor när de gäller sonen

Svar på tråden Kan jag kalla mamma för "mamma"?