• Bellini2

Vill inte ha 16-åringen hos mig

Min 16-åriga dotter är mycket aggressiv och elak. Kanske typiskt för sin ålder men vi andra i familjen måste ju också få leva.
    Nu har läget blivit alltmer kritiskt och jag kan utan någon som helst provokation få en lång och elak utskällning för allt mellan himmel och jord. Min 14-åriga son har tagit konsekvenserna av detta och flyttat hem till sin pappa för att undgå kritiken och det eviga skället.
    Min dotter valde för 2,5 år sedan att bo bara hos mig och har gjort det sedan dess. Mitt hem känns som ett fängelse och om tre månader väntar jag en baby. Jag känner att nervsammanbrottet är nära och ber att hon ska flytta till sin pappa för att jag inte klarar av stämningen och utbrotten längre. Både hon och hennes pappa säger blankt nej och hänvisar till att det måste vara mina brister som lett till den här situationen.
    Jag är desperat, jag kommer inte kunna ta hand om ett nytt litet liv i den här miljön och vet inte vart jag ska vända mig, hur jag ska göra. Jag vet att jag är försörjningsskyldig tills hon slutat gymnasiet, men måste jag bo under samma tak som hon? Det måste väl finnas en utväg???

• Svar på tråden Vill inte ha 16-åringen hos mig
  • La Lola

Du/ni har inte tänkt tanken att din/eran dotter kanske inte mår så bra?
    Hon kanske är väldigt ledsen på insidan pga något som hänt eller så har hon kanske en depression?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Philippa

Ta reda på VARFÖR hon är så istället för att fundera på att kasta ut henne!

• Nifelheim

Men man kan väl inte kasta ut sitt barn för att man har ett nytt på väg? Förvånad Du är ju för tusan hennes mamma även om hon är en pesttonåring just nu. Sök hjälp istället.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • La Lola
    Philippa skrev 2010-10-13 09:10:42 följande:
    Ta reda på VARFÖR hon är så istället för att fundera på att kasta ut henne!
    Nifelheim skrev 2010-10-13 09:12:41 följande:
    Men man kan väl inte kasta ut sitt barn för att man har ett nytt på väg? Förvånad Du är ju för tusan hennes mamma även om hon är en pesttonåring just nu. Sök hjälp istället.
    Precis....
  • blomman08

Jag själv var omöjlig som tånåring jag skrek och gapa så fort jag fick chansen ibalnd gjorde jag det ändå, Men det var just för att allt var så jobbigt runt omkring mej, klasskamrater som sa elaka komentarer, vänner som svek en, killar som svek, Läxor som ska in och för att inte glömma alla hormoner som bubblar, rädsla inför framtiden. Man kunde inte skrika och få ut sin frustration på sina vänner för dom skulle då säkrligen försvinna, medans ens mamma aldrig skulle lämna en för hon älskar en överallt anat därför skriker hon på dej, får ut alla sina känslor Jsut på dej.

Ett tips åk iväg bara du och din dotter och gör något roligt, lämna alla probelm hemma och åka iväg och gör något roligt du vet hon skulle vilja göra, Ibland behöver man åka bort, byta miljö och ha lite egen mamma tid, utan att behöva tänka på allt omkring säg, lyssna på henne och ge goda råd, Hon behöver dej som mäst nu, Om det händer henne något så måste hon känna att hon har ditt förtoende, Det är nu det är Viktigast. Jag tycker fortfarande inte om min mamma idag för hon fanns inte där för mej. Du vill väl inte det samma antar jag
    Lycka till!

• Bellini2

Tack blomman08 för att du är konstruktiv och inte bara dissar mig. Lustigt nog bröt sista tidens akutfas ut sedan jag beställt en resa till novemberlovet till oss för att hon jobbade hela sommaren och inte fick något ledigt/roligt då så jag ville ge henne något fint och kul nu.
    Vi går i familjeterapi sedan en kort tid tillbaka men hon skulle hellre dö än medge någon svaghet eller problem, tyvärr.
    Men vad behöver hon mig till? Att skälla på och kalla mig fula ord? Jag ser inte poängen med det.

• Här och nu

Du har ansvar för henne tills hon blir 18. Problemen är inte hennes utan ERA, oavsett vad som orsakat dem. Ni ska söka hjälp av soc eller BUP för råd o ev. avlastning.

• La Lola
    Bellini2 skrev 2010-10-13 09:22:28 följande:
    Tack blomman08 för att du är konstruktiv och inte bara dissar mig. Lustigt nog bröt sista tidens akutfas ut sedan jag beställt en resa till novemberlovet till oss för att hon jobbade hela sommaren och inte fick något ledigt/roligt då så jag ville ge henne något fint och kul nu.
    Vi går i familjeterapi sedan en kort tid tillbaka men hon skulle hellre dö än medge någon svaghet eller problem, tyvärr.
    Men vad behöver hon mig till? Att skälla på och kalla mig fula ord? Jag ser inte poängen med det.
    Hon är ju en tonåring.
    Hur många tonåringar kan eg sätta ord på varför de är eller känner som de gör?
    Det virvlar runt hormoner, det finns kanske en jättepress att fixa skola, vara poppis bland killar o tjejer, träning, utseendet osv.

Du är hennes mamma.
    Du får inte bara ge upp om hennes o din relation.
    Det skulle få mig som tonåring att bli ännu mer ledsen o förvirrad...
  • Här och nu
    Bellini2 skrev 2010-10-13 09:22:28 följande:
    Läser att ni går i familjeterapi. Låter inte som om terapeuen är särskilt klyftig. Ställ krav på att dottern samarbetar eller så blir det tillfällig familjehemsplacering.
  • Här och nu

Har ett barn med autism o det finns faktiskt en metod som funkar för dem OCH struliga tonåringar. BELÖNINGS-SYSTEM. Inga straff, men man kommer överrens om belöning av olika slag vid gott uppförande o annars dras belöningen in. Er rådgivare kan hjälpa er komma igång.

Svar på tråden Vill inte ha 16-åringen hos mig