• sommar 77

Mycoplasma infektion har jag...

Hej,

undrar bara om någon annan har mycoplasma infektion eller har haft? Jag har det, så jobbigt...

• Svar på tråden Mycoplasma infektion har jag...
  • NinnaBus

Antagligen det vi har hela familjen.
    Äldsta sonen  (6½ år) har de konstaterat det på, likaså på min mamma som var här när vi började hosta...
    De fick bägge lunginflamation av mykoplasman...
    Själv är jag nu inne på v 6 med en envis hosta och en astma som spökar...
    Var till vårdcentralen i måndags och fick antibiotika. Och kortison mot astman...
    Läkaren tyckte inte att jag skulle gå med detta längre...
    Så nu finns det väl förhoppning om en förbättring...
    Ont i luftvägar och lungor... Tät och blir anfådd av att gå mellan köket och vardagsrummet...
    Sambon ska tillbaka till läkaren på fredag om han inte börjat bli bättre då... Han hostar som en tok han med...
    Yngsta sonen (4år) ska till astmaläkaren på fredag så hon får kolla lite extra på han då...

• 10mars

jag hade det. mådde verkligen kass och orkade ingenting. aboslut ingenting. åt antibiotika i 5 veckor och vart sjukskriven i 6 veckor. riktigt segt.  Krya på dig.

• First time

Jag hade det en gång för flera år sedan, hostade som en dåre och trodde att revbenen skulle ryka.

Första läkaren jag besökte sa att det var astma (då jag är lite allergisk mot vissa grejer) och skrev ut både Bricanyl och Pulmicort (dyrt när man är studerar). Efter en vecka märkte jag ingen skillnad så jag gick till en annan läkare och han sade direkt att det var mycoplasma. Jag fick antibiotika och bara någon vecka efter var hostan bortaGlad

• sommar 77

skönt att höra om er som haft och har.
    Det började för 3 veckor sen, då hade jag jätteont i halsen, tjockt att svälja. Jag va väldigt hes också. Jag va hemma från jobbet i 4 dagar. Blev bättre och gick tillbaka till jobbet. Men då började hostan, snuvan, trötthet...jag trodde att det var en vanlig förkylning och härdade ut hela veckan på jobbet. Men vid vissa tillfällen fick jag gå ifrån då jag fick såna enorma hostattacker.
    Nu i helgen blev jag bara sämre och sjukt trött, jag kände att jag bara inte pallar att jobba, så jag sjukskrev mig igen och ringde doktorn. Fick en tid och hon lyssnade på mig, tog detta provet och igår fick jag svar:"Du har genomgått en mycoplasmainfektion och har förmodligen fortfarande". Så nu har jag börjat med antibiotika. Jag tycker jag hostar mindre men är så himla snuvig eller täppt. Huvudvärk och så himla trött och blir andfådd. Bara bävar för i em då jag ska hämta mina barn på dagis och skola.

Jag jobbar på en särskola och alla i personalen har varit förkylda och även barnen. Jag ringde därför skolsköterskan och sa att jag tycker alla ska testas, så det inte fortsätter gå runt i klassen. Hon tyckte det var bra att jag ringde.

Nu funderar jag på om jag bör nämna för mina barns dagis och skola också? Men samtidigt har jag nog ovetandes haft detta i 3 veckor och mina barn är inte ens snuviga. Vad tycker ní om det?

Håller ni med om att man kan säga att detta är som en längre och jobbigare förkylning plus att man är mer trött?

• sommar 77

puffar upp!

Finns det fler? Herregud, hur mycket snor finns det, det blir ju inte bättre:(

• Enenina

jag har oxå fått mycoplasmainfektion .. började med influensan och sen blev det mycoplasman. jag har ätit en antibiotikakur redan men verkar inte hjälpt. jag var och lämnade blodprov i måndas och det visade att snabbsänkan var bra men att den andra sänkan var alldeles för hög.. hade 75 i sänka å man ska ha mellan 1-20 sa sköterskan. varit sjukskriven 1 månad nu och väntar på att doktorn ska ringa och säga vad vi ska göra nu så jag får bli frisk och kry snart,  man blir sååå trött för minsta lilla och inte kul att bara vara hemma heller. har även börjat få lite svårt att andas.eller det känns tungt att andas.  jag gissar att jag blir hemma nån vecka till. doktorn skulle ringt mej i onsdas men inte ringt än. och dom borde prioritera det här. och ha en tid när dom kan ringa samtal.

hur mår ni nu ?

• sommar 77

Enenina,

vad skönt att du skrev för jag blir så frustrerad på min hälsa.

Jag tycker att det blivit lite bättre, men jag är ändå inte bra. Så himla trött, svag huvudvärk då och då, snytter mig fortf massor om dagarna eller täppt, hostar till och från.

Igår kväll tog jag mig ändå ut och var på korvgrillning med min sons skola, men jag märkte att jag började hosta mycket mer, så fort jag skulle prata med folk.

Varit hemma allt som allt 3 veckor, (jobbade en vecka mellan), och har nu varit hemma 2 veckor i sträck. Har sjukskrivning till på onsdag men hade verkligen tänkt jobba på måndag. Men nu vet jag inte längre. Känt som ett bakslag idag, trött och ledsen. Vet inte varför jag är ledsen, men det känns för att jag inte orkar med barnen riktigt.

Kan vi inte hålla kontakten, måste gå nu, sambon kom hem med pizza, skriver snart igen.

• Enenina

doktorn ringde igårkväll som tur var :) så fick ery-max och betapred och ventoline.. så hoppas Ery-max hjälper den här gången oxå som den gjorde när jag hade halsfluss förra året.
    första antibiotikakuren som jag fick för mycoplasma var doxyferm och den hjälpte inget.
    jag känner mej oxå ledsen och har lätt för att börja gråta. jag är inte snorig iaf och hostar väl en del. inatt sov jag typ 2-3 timmar bara. och hade så ont i mina ben. vet inte vad det beror på. kändes som sendrag i båda benen sammanlagt. har ont nu oxå. jag är ut och tar friskluft ibland och för någon dag sedan gick jag till netto och handlade lite.. och sen hade jag spagettiben och trodde jag skulle svimma. åkte dock bussen hem. såå jobbigt när man inte har den energi man vill ha. Jag har inga barn och jag är helt utmattad ändå. igår bjöd min pojkvän ut mej på asiatisk restaurang så jag fick komma hemifrån lite och det var skönt. jag är sjukskriven nästa vecka oxå. jag har ju fått svårt med andningen så därför fick jag ventoline och betapred. men känns konstigt att ta båda dom. så funderar på att skippa betapred faktiskt. och hålla mej till ventoline och ery-max.
    hoppas verkligen att man blir piggare nu. jag skulle komma in till doktorn på måndag eller tisdag och hämta läkarintyg och kanske prata med doktorn lite om det inte blivit bättre.

ta det lugnt när du börjar jobba sen.. det tänker jag göra.. för tror inte man kommer ha så mycket energi dom första dagarna och man kommer nog vara trött.

klart vi måste hålla kontakten :) jag försöker gå in här ofta nu när jag hittat nån att prata med här som vet hur jag har det . känns bra :)

• sommar 77

Enenina,

vad skönt att du fått byta antibiotika. Konstigt att vi fick olika antibiotika.

Denna helgen har vi lämnat bort barnen hos mina föräldrar. Jag har varit ute en stund på tomten med min sambo. Vi bygger mur. Jag hjälpte till och mätte lite och så, bara för att få frisk luft. Det gick bra men jag är SÅ trött hela tiden.
    Det där med sömn, jag har haft svårt att somna på kvällarna.

Det du berättade om att vara ledsen, jag vet inte vad det har med att göra eftersom vi inte ätit samma antibiotika men jag har känt mig väldigt ledsen, speciellt igår. Men jag undrar om det är för att man är så trött hela tiden och inte orkar, så man blir ledsenför det? Jag vet inte. Imorse tog jag sista tabletterna. Jag hoppas jag blir piggare nu när jag inte äter medicin.

Så himla skönt att ha hittat dig som också har detta, jag känner mig lite ensam i det. Ingen som riktigt vet eller förstår vad det är. Och det är svårt att förklara också tycker jag.

Jag tycker det är svårt att veta NÄR man ska börja jobba igen, jag mår ju bättre och är ju inte dödsjuk men heller inte pigg. Hur ska man må för att veta när det är dax att jobba?
    Jag jobbar på en särskola och det är högt tempo där, så man ska ju orka. Vad jobbar du med?

Tror du man ska ta något mer prov om man inte känner sig fit for fight eller ska man bara räkna med att vara trött och hängig lång tid?

Sköt om dig och bra att du ska vara hemma även nästa vecka.

Hur gammal är du? Jag är 33 år.

/A

Svar på tråden Mycoplasma infektion har jag...