• Anonym (osäker.)

kan man kolla upp en människas brottregister hur som helst?

Killen som uppvaktar mig är/har varit grovt kriminell.

Är nu osäker men kan vara så att jag är gravid med denna människas barn.

Kan man kolla upp hans brottsregister? Helst utan att han får veta. Vill inte ha ett barn med en kvinno eller barnmisshandlare/mördare, eller något sådant.

Vill se och läsa allt. Jag har fått höra endel från hans sida av historier men vill se vad som blivit fällande dom, och anledningen till detta.

Vet att denna kille varit gängmedlem och så vitt jag vet får inte människor som har kvinnomisshandel och våldtäckt i registret vara med i gäng? Men jag är inte så särskilt insatt.

Kanske finns någon som vet?

• Svar på tråden kan man kolla upp en människas brottregister hur som helst?
  • Anonym (B)

Jag tror att olika gäng har olika "regler" så där ska du nog inte vara säker.

Spelar det nån roll vad killen gjort egentligen? Du har ju redan legat med honom. Som du själv uttrycker det så kan han ju vara en kvinnomisshandlare. Eller till och med pedofil.

Mig veterligen så är det bara polis och du själv som kan ta del av brottregistret som för övrigt bara sträcker sig 5 år tillbaka i tiden. Gör man ett nytt brott kan dock polis gå tillbaka längre.

Du kan däremot begära ut domar där även utredningar finns med. Men då är det bra att veta vilken tingsrätt du ska vända dig till.

• Anonym (osäker.)

okej, ja fast pedofil kan jag nästan vara säker på att han inte är.

men vet att han misshandlat människor i sitt liv innan, han har varit helt öppen och berättat massor med saker, men jag är ju alltid lite misstänkssam som människa så jag säger att det finns olika sidor av saker. vill veta den andra sidan av hans historier.

jag kunde egentligen ha litat på det han säger, men jag är inte naiv.

dock så har han varit helt ärlig från dag ett. och jag tycker att människor kan få en andra chans..

..så länge det inte är extremt. och det är det jag vill kolla upp. om han är värd en andra chans genom mina ögon. vill inte vakna upp en dag då jag är 40 eller äldre och veta att jag valde fel genom att tro denna människa på hans ord.

• Anonym (B)
    Anonym (osäker.) skrev 2010-10-13 14:07:39 följande:

okej, ja fast pedofil kan jag nästan vara säker på att han inte är.

men vet att han misshandlat människor i sitt liv innan, han har varit helt öppen och berättat massor med saker, men jag är ju alltid lite misstänkssam som människa så jag säger att det finns olika sidor av saker. vill veta den andra sidan av hans historier.

jag kunde egentligen ha litat på det han säger, men jag är inte naiv.

dock så har han varit helt ärlig från dag ett. och jag tycker att människor kan få en andra chans..

..så länge det inte är extremt. och det är det jag vill kolla upp. om han är värd en andra chans genom mina ögon. vill inte vakna upp en dag då jag är 40 eller äldre och veta att jag valde fel genom att tro denna människa på hans ord.

Å ena sidan så kan du välja att tro på honom och leva resten av ditt liv så. Å andra siddan så kan du välja att misstro honom ochh kolla upp honom. Men vad händer då? Ett barn är inget man "skaffar" hur som helst.
    Tänk om allt går bra men så återfaller han i brott, dett är en trolig utgång också.

Vad jag menar är att du aldrig kan veta. Du kan inte ens veta med någon som har ett tomt register.
    Har han varit ärlig från början så ta det som en ordentlig tillit från hans siida. Han verkar mena allvar. Men sen finns det fler aspekter av det hela.

Jag har "bara" åkt på några misshandelsdomar. Men alltid varit ärlig med det. Dock sprider ju folk så mycket skit och hittar på saker soom aldrig hänt.
    Jag antar att han inte vill att skitsnack ska komma ifattt honom och förstöra mellan er.

Sen får du fråga dig om han är en PERSON du vill ha barn med.
  • Anonym (osäker.)
    Anonym (B) skrev 2010-10-13 19:16:36 följande:
    Å ena sidan så kan du välja att tro på honom och leva resten av ditt liv så. Å andra siddan så kan du välja att misstro honom ochh kolla upp honom. Men vad händer då? Ett barn är inget man "skaffar" hur som helst.
    Tänk om allt går bra men så återfaller han i brott, dett är en trolig utgång också.

Vad jag menar är att du aldrig kan veta. Du kan inte ens veta med någon som har ett tomt register.
    Har han varit ärlig från början så ta det som en ordentlig tillit från hans siida. Han verkar mena allvar. Men sen finns det fler aspekter av det hela.

Jag har "bara" åkt på några misshandelsdomar. Men alltid varit ärlig med det. Dock sprider ju folk så mycket skit och hittar på saker soom aldrig hänt.
    Jag antar att han inte vill att skitsnack ska komma ifattt honom och förstöra mellan er.

Sen får du fråga dig om han är en PERSON du vill ha barn med.
    nej verkligen inte, ett barn är inte som att skaffa en vandrande pinne direkt. så vill inte sätta ett barn till världen med vetskap om att detta barns far inte vore en värdig person att bli förälder.
    vill ge mitt barn bara det bästa förutsättningar, det som gör mig så orolig.

du sa mycket vettiga saker. och det tåls att tänkas igenom mycket i denna situation.
  • Anonym (B)
    Anonym (osäker.) skrev 2010-10-13 21:31:26 följande:
    nej verkligen inte, ett barn är inte som att skaffa en vandrande pinne direkt. så vill inte sätta ett barn till världen med vetskap om att detta barns far inte vore en värdig person att bli förälder.
    vill ge mitt barn bara det bästa förutsättningar, det som gör mig så orolig.

du sa mycket vettiga saker. och det tåls att tänkas igenom mycket i denna situation.
    Men vad är värdigt? Det finns bevisligen massvis med människor som borde kastrerats men ändå skaffar barn.

Är värdighet när man fuckat upp men skärper sig? Eller är värdighet att aldrig göra fel?

Det är bara DU som kan svara på om du vågar eller inte.

Vad säger han själv? Beskriv lite mer runt. Jag får känslan av att du är ung, stämmer det?

Kram
  • Anonym (osäker.)
    Anonym (B) skrev 2010-10-13 22:09:45 följande:
    Men vad är värdigt? Det finns bevisligen massvis med människor som borde kastrerats men ändå skaffar barn.

Är värdighet när man fuckat upp men skärper sig? Eller är värdighet att aldrig göra fel?

Det är bara DU som kan svara på om du vågar eller inte.

Vad säger han själv? Beskriv lite mer runt. Jag får känslan av att du är ung, stämmer det?

Kram
    jag vet inte. jag är egentligen helt vilse i det här och vet inte vad jag ska göra eller tycka om något. min egen syn på kriminella och sånt är rätt hård. men sammtidigt vill jag kunna ge någon en möjlighet att vara ärlig och rätta till om man gjort fel. men det finns gränser.

han säger att han vill lämna det livet bakom och att han nu vill skaffa familj och rätta till sitt liv.

ja det är sant, rätt ung. men det beror lite på vad man anser vara ungt. 21
  • Anonym (B)
    Anonym (osäker.) skrev 2010-10-13 22:53:59 följande:
    jag vet inte. jag är egentligen helt vilse i det här och vet inte vad jag ska göra eller tycka om något. min egen syn på kriminella och sånt är rätt hård. men sammtidigt vill jag kunna ge någon en möjlighet att vara ärlig och rätta till om man gjort fel. men det finns gränser.

han säger att han vill lämna det livet bakom och att han nu vill skaffa familj och rätta till sitt liv.

ja det är sant, rätt ung. men det beror lite på vad man anser vara ungt. 21
    21 är ungt tycker jag. Följ din magkänsla. Om jag sitter här och talar om för dig vad du ska göra och du lyssnar, så kan du inte skylla på mig om det blev tokigt sen. Det är bara DU som kan bestämma om du vågar eller inte.
    Du verkar ha huvudet på skaft och fortsätt ha det. Alla "bad boys" kan man tyvärr dock inte omvända.

Lycka till tjejen =)
  • Anonym

Har han blivit dömd för något, så är dommarna offentliga. Hur man går tillväga för att få tag i dem vet jag dock ej. Men det kan du säkert googla dig fram till.

• Kjell2

Du kan inte få ut hans brottsregister.
    Däremot kan du få ut hans domar men du måste ringa till rätt domstol, troligtvis närmsta tings och hovrätt, och fråga. Underlättar massor om du har hans pnr och namn.
    Du kan också be att han begär ut sitt brottsregister och att du sen får se det.

• Thursday

Om du vet var han är dömd senast så ringer du till den domstolen (eller går dit) och ber att få ut alla domar som finns på honom. Det finns terminaler på de flesta domstolar som man kan söka i om du kan hans personnummer. Har de ett ganska nytt mål så kan du be att få se det utdrag som finns ur belastningsregistret (man tar in ett sådant i alla brottmål) som finns i akten.

Sen kan du ju fundera på... om du upplever att han vill vara ärlig mot dig, och beter sig bra mot dig - varför inte vara ärlig tillbaka? Tala om att du inte gillar hans bakgrund, och att du gärna själv vill bilda dig en uppfattning och be honom om hjälp med att hitta domarna och belastningsregisret? Och så kan ni prata om det tillsammans?

Svar på tråden kan man kolla upp en människas brottregister hur som helst?