• majlinsa

Är det lönt att stäva av apparater på standbye?

Det pratas mycket om att man inte ska låta saker stå på standby och dra onödiga pengar. Och här hemma har vi http://www.nexa.se/LYC1000W2pack.htm Är det verkligen lönt att sätta sådanna här på tex tv, hemmabio, dvd, ps3 ect?  Vi har då använt våra två till nått helt annat än att kunna stänga av standbye saker..

• Svar på tråden Är det lönt att stäva av apparater på standbye?
  • majlinsa

Men drar inte dessa "fjärrströmbrytare" ström också?

För säg att man kopplar en som stänger av tv och dvd. Två apparater utan ström men dosan drar väl ström så egentligen är det bara en aapparat som blivit utan? Eller tänker jag fel

• Birgitta2
    Jezamine skrev 2010-10-13 13:08:12 följande:
    Hemelektronik som TV, dator, dvd, digitalbox och andra apparater, fortsätter ofta att dra ström om du stänger av dem med fjärrkontrollen. Boven heter standby-läge.
    www.energimyndigheten.se/sv/hushall/Din-ovrig.../
    Stand by fortsätter dra 10% ström. Dessutom är det ökad risk för brandfara.
  • Bedan

När jag bodde ensam i lägenhet lyckades jag dra ner min elräkning med 30-50 spänn i månaden genom att se till att stänga av på grenkontakten eller dra den ur väggen. Från nästan 300 till 250 kr i månaden. Jag tar det som att det lönade sig för det var inget annat jag ändrade.

• explorer

Det drar mer stöm än man tror ,jag köpte en elmätare från clas olsson och blev förvånad hur mycket ex  data ,tv ,mobil laddare drar . Men är det stora pengar ?? några kronor om dagen typ.
    Dessutom har jag hört att tex tv inte mår bra av att stängas av helt för offta

• Birgitta2
    explorer skrev 2010-10-13 13:17:05 följande:
    Det drar mer stöm än man tror ,jag köpte en elmätare från clas olsson och blev förvånad hur mycket ex  data ,tv ,mobil laddare drar . Men är det stora pengar ?? några kronor om dagen typ.
    Dessutom har jag hört att tex tv inte mår bra av att stängas av helt för offta
    Att den slits av att stänga av för ofta gäller mycket gamla apparater, precis som datorer. De mådde inte bra av det. Dagens apparatur är mer sofistikerade.
  • M Y L F

Jag tänker mer på miljön iof än pengarna, men visst drar stand by apparater mer än vad man tror. Även olika sorters laddare drar en massa ström även om man inte laddar telefonen, kameran eller vad det nu kan vara.

Så om du inte vill stänga av för att du inte tror att det är lönsamt för ekonomin, gör det då för miljön.

Man kan ju köpa energibesparande grenuttag  

• majlinsa

Men hur är det med dessa "fjärrströmbrytare" drar de ström?
    Om man nu kopplar in sådanna för att stänga av standbye apparater.

Det bästa är väl att dra ut kontakter al skaffa grenkontakt med strömbrytare.

• Birgitta2
    majlinsa skrev 2010-10-13 13:55:41 följande:
    Men hur är det med dessa "fjärrströmbrytare" drar de ström?
    Om man nu kopplar in sådanna för att stänga av standbye apparater.

Det bästa är väl att dra ut kontakter al skaffa grenkontakt med strömbrytare.
    Varför springa och dra ur kontakter? Det räcker att stänga av med strömbrytaren på tv:n, daton och vad det nu är.
  • Bedan
    Birgitta2 skrev 2010-10-13 14:17:59 följande:
    Varför springa och dra ur kontakter? Det räcker att stänga av med strömbrytaren på tv:n, daton och vad det nu är.
    Om jag stänger av på strömbrytaren på min tv lyser det fortfarande en röd lampa eftersom den då är i stand by-läge. Samma sak med tv-spelskonsollerna.
  • Birgitta2
    Bedan skrev 2010-10-13 14:20:36 följande:
    Om jag stänger av på strömbrytaren på min tv lyser det fortfarande en röd lampa eftersom den då är i stand by-läge. Samma sak med tv-spelskonsollerna.
    Märkligt - mina apparater stängs av.
  • johandra

Jag undrar detsamma....vi har precis köpt oss en platt-tv utan strömbrytare som det så ofta är, så här måste det till nåt annat för att kunna stänga av den totalt. det är ju så bekvämt med dessa fjärr-strömbrytare men det kanske är samma lika? Hur är det med grendosorna som har en strömbrytare,drar dom tjyvström dom med??

jag har gett mig den på att försöka dra ner vår elräkning ytterligare så jag vill jättegärna veta om nån vet!?

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • M Y L F
    johandra skrev 2010-10-13 22:51:16 följande:
    Jag undrar detsamma....vi har precis köpt oss en platt-tv utan strömbrytare som det så ofta är, så här måste det till nåt annat för att kunna stänga av den totalt. det är ju så bekvämt med dessa fjärr-strömbrytare men det kanske är samma lika? Hur är det med grendosorna som har en strömbrytare,drar dom tjyvström dom med??

jag har gett mig den på att försöka dra ner vår elräkning ytterligare så jag vill jättegärna veta om nån vet!?
    http://www.kjell.com/
    Leta på -produkter / Starkström / Energibesparing / 67042
    Så får du upp en smart sak som stänger av tv helt och med den redan befintliga tv fjärrkontrollen.

Jag försökte att läsa om just sådana grendosor tjuvdrar ström, men på energimyndigheten så tycker man att man ska ha sådana dosor och det måste ju innebära att strömmen faktiskt slås av. 

Jag tycker att det är bekvämt att ha flera elektriska komponenter i grendosor med on/off knapp, för då vet jag att all elektronik stängs av när jag stänger av på knappen. Jag tycker att det är skit rent u tsagt att många nya tv inte går att stänga av helt utan att dessa bara går i standby. Nu har vi grendosor med knapp överallt  i lägenheten. Jag har även installerat timers på smålampor vi har i vissa rum. Behöver ju inte stå på när ingen är vaken ändå.
  • Anghammarad

Moderna apparater drar extremt lite i stand by läge. Det där med 10% nog en kvarleva från förr. En 46 tums plattv från Samsung exempelvis drar 0,06 W i standby vilket ger en årskostnad på 50 öre om den står i stand by hela tiden.

• Timmervik
    Anghammarad skrev 2010-10-14 15:22:20 följande:
    Moderna apparater drar extremt lite i stand by läge. Det där med 10% nog en kvarleva från förr. En 46 tums plattv från Samsung exempelvis drar 0,06 W i standby vilket ger en årskostnad på 50 öre om den står i stand by hela tiden.
    Helt sant!  nya moderna TV är ingen tjuv i standbye.

När jag startade mitt eget projekt i villan "jaga watt för det är kul med elmätare" så inser jag ju att de värsta tjuvarna som man ofta inte tänker på är

En avstängd dator drar ström
    Lampor som är avstängda men har en tillkopplad dimmer (beror på dimmern och skiljer säkert men jag hade en lampa som drog 7w utan att den var tänd)
    Aktiva högtalare som tex subbas var en katastrof att ha i standbye
    Aktiva högtalare som tex datahögtalare av större modell drar mycket i standbye
    TV-boxarna drog mycket i standbye
    sedan alla former av laddare drar ström, man kan ju lätta ha 5-6st inkopplade

Det är inte speciellt svårt att stänga av 100-200w med ovanstående genom att dra ur kontakterna eller ha en strömbrytare som bryter.

200w dygnet runt blir ändå över 1500kr/år och det kan man ju göra roligare saker för
  • Anghammarad
    Timmervik skrev 2010-10-14 16:54:13 följande:
    200w dygnet runt blir ändå över 1500kr/år och det kan man ju göra roligare saker för
    200 W per dygn blir totalt 73 kwh på ett år dvs lite drygt 75 :- 
  • Timmervik
    Anghammarad skrev 2010-10-14 17:39:35 följande:
    200 W per dygn blir totalt 73 kwh på ett år dvs lite drygt 75 :- 
    Nu läser du fel, eller om jag är otydlig
    "200w dygnet runt blir ändå över 1500kr/år och det kan man ju göra roligare saker för"

Alltså man stänger av 200watts förbrukning som bara står på i onödan dygnet runt

200wh så det blir 200*24*365 vilket är ungefär 1700kwh per år... men sedan används väl grejerna också så jag avrundade ner kostnaden lite för all tid är ju inte slöserri.
Svar på tråden Är det lönt att stäva av apparater på standbye?