• Mummy

Reklamera utan kvitto? (Lindex)

Köpte en jacka och termobyxor till sonen på Lindex i januari. Han använde det resten av den säsongen och för två veckor sen tog jag fram jackan igen. Men dragkedjan har gått sönder så pass mycket att det inte går att använda jackan alls.
    Något kvitto har jag inte kvar. Är det någon idé att gå dit och försöka reklamera den?

• Svar på tråden Reklamera utan kvitto? (Lindex)
  • Jezamine

Jag skulle inte ens försöka reklamera det på det viset du beskriver.

Jag är INTE avstängd
  • eec82

jag fick inte ens byta till annan stl utan kvitto fast alla lappar fanns kvar, så tvekar att du skulle kunna reklamera. Men försöka går ju.

• Blablabla

Självklart kan du reklamera den & du får säkert tillbaka pengarna. Dock tycker jag moraliskt att det är fult. Kläder i den prisklassen håller bara en säsong. Vilket är ok till de priserna tycker jag.

• Mummy
    Blablabla skrev 2010-10-13 17:02:50 följande:
    Självklart kan du reklamera den & du får säkert tillbaka pengarna. Dock tycker jag moraliskt att det är fult. Kläder i den prisklassen håller bara en säsong. Vilket är ok till de priserna tycker jag.
    Varför skulle det vara moraliskt fel? En dragkedja ska väl ändå hålla mer än 2½ månads användande?
  • Mummy

Fick byta jackan. Fick tom mer för den än vad jag gett

• eec82
    Mummy skrev 2010-10-13 19:06:18 följande:
    Fick byta jackan. Fick tom mer för den än vad jag gett
    Super! Tur du hade, antar att vi inte har samma butik i närheten. =)
  • drömmer om ett barn
    eec82 skrev 2010-10-13 16:55:13 följande:
    jag fick inte ens byta till annan stl utan kvitto fast alla lappar fanns kvar, så tvekar att du skulle kunna reklamera. Men försöka går ju.
    Vad märkligt.. Man har rätt att få ett tillgodokort (ej kontanter) om kvitto saknas och absolut ska man kunna byta storlek! Förvånad
  • eec82
    drömmer om ett barn skrev 2010-10-19 21:56:09 följande:
    Vad märkligt.. Man har rätt att få ett tillgodokort (ej kontanter) om kvitto saknas och absolut ska man kunna byta storlek! Förvånad
    jo de var rätt otrevliga å påpekade att jag kunde ju gått in tidigare å tagit dem å sen kommit på att de var fel stl. Hum... visade även där larmet suttit då de var märken efter det. Så blev lite sur jag. Men de gick över men tog ett tag innan jag handlade på Lindex igen. Å handlar inte i den butiken iaf, haha löjlig jag vet de märker inte av det. Men kände mig lite kränkt eftersom de nästan påstod att jag skulle stulit dem. Detta var för ca 1,5 år sedan de har säkert blivit bättre. =)
  • Kjell2
    drömmer om ett barn skrev 2010-10-19 21:56:09 följande:
    Man har ingen generell rätt att byta varoror eller få tillgodkvitto odyl, köpt är köpt. Många företag erbjuder dock någon form av öppet köp men det är frivilligt från företaget. Är varan felaktig eller trasig är det en helt annan sak.

Vad som gör affärer tveksamma, speciellt kjedjor,  att ge pengarna tillbaka eller tillgodokvitto på oanvända varor utan kvitton, är att vissa har satt i system att snatta något och sen byta mot pengar eller tillgodkvitto i en annan affär i samma kjedja. Därför ofta ett hårt krav på kvitto.
  • Cecci78

Jag har två gåner varit tillbaka på Lindex med trasiga jackor från Fix och reklamerat utan kvitto, båda gångerna hade de använts ett par månader. Jag tycker absolut att de ska hålla mer än så, köper inte Fix mer.

• MammaMajs

Man behöver inget kvitto för REKLAMATION enligt konsumentköplagen, man behöver givetvis kunna bevisa att varan är köpt inom de tre senaste åren och i just den butiken, men har man handlat på hos en kedja som Lindex finns det ju inget tvivel om att plagget är deras.

Har man inte kvitto kan man reklamera hos tillverkaren, om man tex köpt något märke som säljs på många olika ställen. Skulle butiken kräva kvitto på en av sina egna märkesvaror så hänvisa till deras skyldighet att ta reklamationen via producentansvaret - de kan inte neka att ta tillbaks en vara som uppfyller kraven för reklamation.

Öppet köp och byte är däremot inget man har rätt till om inte butiken tillämpar det.

• Fimpen72
    eec82 skrev 2010-10-13 16:55:13 följande:
    Har du inte?
    Jag har aldrig haft problem att få tillgodokvitto på summan.
  • eec82
    Fimpen72 skrev 2010-10-21 11:59:10 följande:
    Har du inte?
    Jag har aldrig haft problem att få tillgodokvitto på summan.

har bara försökt en gång å fick nej. Trotts att lapparna var kvar, man kunde se märken efter larmet. Kollegan som sålde stod brevid, var 1 timme emellan i samma butik... Men de hade sina regler. Men antar att de är ändrade nu.

Arbetar själv i butik å vi har med haft strikta regler en tid flera år tillbaka, men om vi kom ihåg kunderna å de skulle byra stl el så gick de bra. Men aldrig pengar tillbaka.

Men jag fick skylla mig själv hade ju stressat bort kvittot. Mitt misstag å de får jag ju stå för. De inser jag.

• drömmer om ett barn
    eec82 skrev 2010-10-20 08:34:25 följande:
    jo de var rätt otrevliga å påpekade att jag kunde ju gått in tidigare å tagit dem å sen kommit på att de var fel stl. Hum... visade även där larmet suttit då de var märken efter det. Så blev lite sur jag. Men de gick över men tog ett tag innan jag handlade på Lindex igen. Å handlar inte i den butiken iaf, haha löjlig jag vet de märker inte av det. Men kände mig lite kränkt eftersom de nästan påstod att jag skulle stulit dem. Detta var för ca 1,5 år sedan de har säkert blivit bättre. =)

Tråkigt att bli behandlad som att man stulit plagget när allt man vill är att byta.. Förstår att du undviker butiken, man går inte gärna tillbaka till ett ställe där man blivit dåligt bemött. Ger dåliga vibbar LÅNGT efteråt.
  • drömmer om ett barn
    Kjell2 skrev 2010-10-20 08:49:45 följande:
    Man har ingen generell rätt att byta varoror eller få tillgodkvitto odyl, köpt är köpt. Många företag erbjuder dock någon form av öppet köp men det är frivilligt från företaget. Är varan felaktig eller trasig är det en helt annan sak.

Vad som gör affärer tveksamma, speciellt kjedjor,  att ge pengarna tillbaka eller tillgodokvitto på oanvända varor utan kvitton, är att vissa har satt i system att snatta något och sen byta mot pengar eller tillgodkvitto i en annan affär i samma kjedja. Därför ofta ett hårt krav på kvitto.
    Nu var det just Lindex jag tänkte på, eftersom jag jobbar extra i en av deras butiker. Har inte så bra koll på dom andra kedjorna men visst finns det olika regler gällande öppet köp och reklamation beroende på var man handlar.
  • eec82
    drömmer om ett barn skrev 2010-10-21 15:44:20 följande:
    Tråkigt att bli behandlad som att man stulit plagget när allt man vill är att byta.. Förstår att du undviker butiken, man går inte gärna tillbaka till ett ställe där man blivit dåligt bemött. Ger dåliga vibbar LÅNGT efteråt.
    haha nej jag vet, kände nästan att "ok, ta dem då om du tror de är era", men bet ihop iaf. Man känner sig lite löjlig med hon hade säkert en dålig dag men iaf tur att de finns många Lindexbutiker. =)  Å är inte i stan å handlar så ofta längre då jag har tre på närmre håll. =)
  • drömmer om ett barn
    eec82 skrev 2010-10-21 20:14:00 följande:
    haha nej jag vet, kände nästan att "ok, ta dem då om du tror de är era", men bet ihop iaf. Man känner sig lite löjlig med hon hade säkert en dålig dag men iaf tur att de finns många Lindexbutiker. =)  Å är inte i stan å handlar så ofta längre då jag har tre på närmre håll. =)
    Tur att det finns flera butiker på närmare håll du kan shoppa loss hos.. Skrattande
Svar på tråden Reklamera utan kvitto? (Lindex)