• Anonym

ni som bor i hus på ca 100 kvadrat

jag har lite frågor om el-kostnader. jag tycker vi får hem räkningar hela tiden och jag undrar om vi kanske överkonsumerar?
    jag kan inget om detta då vi har precis flyttat till hus så dessa nya kostnader är nya för oss då vi tidigare bodde i lägenhet.

* hur ofta betalar ni el-räkningar?

* hur mycket betalar ni vid varje tillfälle?

* vad skulle ni gissa på att ni betalar per år i rena el-kostnader?

• Svar på tråden ni som bor i hus på ca 100 kvadrat
  • Anonym

Det är ju omöjligt o svara på!

Vad har ni för uppvärmning? 

• Susanne905

Vi bor i villa och elräkningen är idag uppdelad så du betalar själva överföringen separat från det du använder (vanligtvis) vi får faktura på vår el varje månad.

• Anonym (Bostadsrätt)

Jag bor i bostadsrätt och elräkningen får vi varje månad det varierar från 600-700kr i månaden

• MammaG

Jag bor i en villa på 110 kvadrat och har direktverkande el kompletterat med vedeldning i kamin.

Under hösten, traditionellt sett så kryper elräkningen upp mot 2000:-, i vintras när det var som kallast gick räkningen lös på drygt 7000:- (vilket gör att jag numera fruktar vintern)
    Jag har Godel som leverantör och betalar därmed också nät avgift till E.on, vilket provocerar, eftersom överföringsavgiften ibland varit lika hög som den faktiska elräkningen (inte när den legat på på 7000:- naturligtvis, men runt tusenlappen kan den ligga på) Jag betalar månadsvis.

• MammaG

Ska säga också att det ligger en bra bit under tusenlappen sommarmånaderna.
    Jag har bott i villa i många år, och har lärt mig att snåla på värmen och ha sparsamt med belysning, sockor och varma tröjor får det bli istället, utom när det är mot 30 grader kallt :-/

• MammaG

En sak till. just när man bor i villa är det klokt att kolla upp de olika elbolagen för att se vilka som har de bästa avtalen och lägsta kilowattpriserna. Väljer man ett annat elbolag så åker man ju på att betala nätkostander till ett bolag man inte använder, men man kan ändå spara bra med pengar.

• vinterfrost

Vi betalar varje månad.

Vi betalar ca 19000/år. Den kalla vintern som väntas i år kommer garanterat göra elen mycket dyrare.

(Vi har direktverkande el kompletterat med luftvärmepump bor i radhus.)

• Hertha

Vi gjorde av med ca 4900 kwatt per år i vårt hus. Det var 105 kvm med källare och byggt 1954 med den tidens isolering.

Som uppvärmning hade vi pellets, den kostade ca 20 000 kronor per år (ingen större kostnadsskillnad förra året trots kylan). Då hade vi en ganska behaglig värme inomhus, eftersom barnen fortfarande kröp, på ca 22 grader.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-10-13 18:34:18 följande:
    Det är ju omöjligt o svara på!

Vad har ni för uppvärmning? 
    varför är det omöjligt att svara på vad andra villaägare har för elkostnader?

vi har vattenburen värme som sköts av en elpanna (luftvärmepump?) så det ska väl ligga lägre i pris än direktverkande el...?
  • Kjell2
    Anonym skrev 2010-10-13 20:17:42 följande:
    varför är det omöjligt att svara på vad andra villaägare har för elkostnader?

vi har vattenburen värme som sköts av en elpanna (luftvärmepump?) så det ska väl ligga lägre i pris än direktverkande el...?
    Ja - men samtidigt mycket högre än ett välisolerat hus i södra sverige med fjärrvärme.

Vårt hus på drygt 100 kvm har en elkostnad på drygt 700 kr/mån och vi får en räkning per månad.
  • Anonym (radhus)

Vi har ungefär 10 000 kwh/år på vårt radhus på ca 130 kvm. Direktverkande el. Högsta elräkningen förra rekordvintern var ca 4500 kr för två mån (totalt, både el och nät). Tror vi snittar ungefär en tusenlapp i månaden ett normalt år.

Vi är elmedvetna när det gäller värme och varmvatten men mer "slösiga" på hushållselen. Disk- och tvättmaskin körs ofta. TV och dator står mycket på när vi är hemma. Osv.

• Rottistjej

Vårt hus är på 110kvm och vi har direkt el med vedeldad kamin. I vintras så hade vi elräkningpå 1700/mån som mest när det var som kallast men då var jag föräldraledig så jag eldade hela dagarna. Vi hade inte några element igång utan det enda vi hade i gång var golvvärmen på toaletten. Ved har vi köpt för 6500 som ska räcka hela denna vintern så visst den ska väl oxå räknas in i uppvärmingen. Vi har eon som elbolag. På sommaren ligger räkningen på ca 1100/mån.

• Emmeliina

Vi bor i villa på 130 kvm. Har luftvärmepump men använder vanlig el till mycket annat. Har bland annat 1 pool som är igång på sommaren bara och en utomhus jacuzzi som är igång året runt. Vi lägger undan 3200 till el räkningar varje månad, men då kostar det ju inte 3200 på sommaren men så e där pengar till när vintern kommer.

• Anonym

1,5-plansvilla från 20-talet med 112 kvadrat boyta plus en hel del biytor som värms upp. bergvärme->vatten plus ett par direktverkade elelement i den delen av huset som de förra ägarna byggde till på 80-talet. vi betalade runt 6k/månad under rekordvintern men hade då bara 19 grader varmt. tror vi snittar på 2500:- i månaden.

Svar på tråden ni som bor i hus på ca 100 kvadrat