Vi hoppar av nu :-(
Nu var det några år sedan vi adopterade men jag var överviktig när vi gjorde vår hemutredning. Jag var jättenervös just gällande vikten. När vi gått flera gånger hos utredaren och hon inte ens tagit upp viktfrågan så tog jag upp det själv. Hon granskade mig uppifrån och ned och sade: Men du är ju frisk eller hur? Ja, jo, det är jag ju, min vikt stod ju dessutom på läkarintyget och hon brydde sig inte. Jag vägde dock ej över hundra kg, har aldrig gjort det men jag är kort och i BMI räknat så var jag gravt överviktig, hade stl 46. Hon sade däremot att vissa länder föll ju bort för oss eftersom de hade BMI-krav men eftersom jag var frisk trots övervikten och jag jobbade med att gå ned och att jag var en hälsosam person som var medveten om min övervikt och varför jag hade den osv så tyckte hon inte det var någon fara. Nu börjar jag bli normalviktig, har gått ned 18 kg i vikt och kommer rasa mer pga sjukdom. Jag träffade vår utredare för inte så länge sedan och hon sade att hon fortfarande inte dömer ut alla direkt pga övervikt utan tar reda på vad orsaken till övervikten är, hur medveten man är över den, osv.