• Osiris75

Vi hoppar av nu :-(

Orkar inte längre...... Vi har bestämt oss för att lägga allt på is under ca 1 år.....  Sen får vi se vad vi bestämmer oss för....
    Valde att dra tillbaka vår ansökan om medgivande då utredaren lagt avslag som förslag till nämnden. Orsak till avslag?? Jo, min övervikt...

Jag väger tresiffrigt (men inte såå mycket över 100-gränsen) MEN man kan faktiskt vara överviktig OCH frisk!!!

Orkar inte längre diskutera med henne, besviken på att inte kunna få konkreta råd från adopt.byrå, socialstyrelsen, förvaltningsrätten m m.
    Inget liknande fall har tydligen blivit prövat - alltså vet de inte om det är lagligt att ge avslag pga övervikt..... MEN vi orkar inte vara försökskaniner!
    Alla är intresserade av vad som händer men ingen kan ge bra råd - vi vågar inte riskera att få ett avslag, det kan ju se "dåligt" ut i papperna till akten och vem vet hur landet ser på att vi fått avslag....

Är bara så less på allt just nu......
    Kanske vi hörs ingen... eller inte..... det får tiden utvisa.....

Lycka till önskar jag er alla!

/C

• Svar på tråden Vi hoppar av nu :-(
  • Krickita

Hej
    Krickan med vikttipsen igen. Som jämförelse så har jag stl 44-46 i byxor och vill helst ha 48-50 upptill (jag är bystig och har lite mage, så det är skönt om det inte sitter åt för mycket) Bra så du vet som jämförelse. Se till att komma i ett par 44-46 byxor, så skall du se att resten ordnar sig.

Jag vet att det är superskämmigt med viktproblem, men det är bara du som känner så. Dra ut trollen i solljuset så skall du se att dom spricker!

Du behöver inte vara supersmal! Huvudsaken är att du tar tag i problemet, tio kilo gör all skillnad i världen. För det är farligt för hälsan att väga för mycket. Så är det bara. Och kilona runt 100 är farligare än kilona runt 70 eller 80.

Hälsningar från en annan som behöver ta tag i sina bilringar och bli av med dom

Lycka till

• Petra123

Jag vet, sånt där är så stört. Det pratas om rasdiskriminering osv, men det är inte många som vet HUR diskriminerad man blir i bla vården, som  överviktig. Då borde alla vi överviktiga som fått barn, få en utredning på oss. Helt sjukt. Jag vet inte vad jag ska säga för att få dig att må bättre, men hoppas allt ordnar sig för er.

• KimKatt

Man kan ju må direkt illa över hur utredningen kan skötas så olika från kommun till kommun.

• strandsnäcka

Undrar om man blir godkänd som rökare? Är inte det en minst lika stor hälsorisk?

• Osiris75

Tack alla – både för stöd, åsikter och tips!

Jag är 173 lång och har grov benstomme, och om jag fick önska så skulle jag gå ner 20-30 kg – då skulle jag nog se ”normal” ut (i mina ögon). Om hemutredaren får bestämma så handlar det nog om 40-50 kg, vilket är helt galet… Jag vill inte bli trådsmal…

Nej, vi har inte frågat henne om exakta kilona hon vill att jag ska gå ner och just nu vill jag inte ha mer kontakt med henne – hon har gjort och utsatt oss för en massa andra ”dumheter/elakheter”… Vissa omständigheter gör att vi inte bara kan byta utredare heller...

Ja, jag har kämpat med vikten i stort sett hela mitt liv och jag vet VAD och  HUR jag ska gå ner – att gå ner funkar bra MEN det stora problemet är sedan att BEHÅLLA viktminskningen.

Hemutredaren har angett ETT skäl till förslaget om avslag och det är ”att barnet har rätt till sina båda föräldrar under hela uppväxten och att jag löper risk att avlida i förtid”. I övrigt så säger hon att vi är helt godkända på alla plan….

BMI-riktlinjerna gäller både män och kvinnor, men observera att det är SVERIGE som har BMI-kravet (i vårt fall) – INTE landet.

//

• Osiris75
    strandsnäcka skrev 2010-10-14 11:37:48 följande:
    Undrar om man blir godkänd som rökare? Är inte det en minst lika stor hälsorisk?
    Visst är det, men jag antar att om proverna man tar hos läkaren inte visar att man röker så går det ju alltid att ljuga o säga att man INTE röker. Svårt att bevisa annat.....

Går ju liksom inte att ljuga o säga att jag är smal
  • KimKatt
    Osiris75 skrev 2010-10-14 14:04:25 följande:

Tack alla – både för stöd, åsikter och tips!

Jag är 173 lång och har grov benstomme, och om jag fick önska så skulle jag gå ner 20-30 kg – då skulle jag nog se ”normal” ut (i mina ögon). Om hemutredaren får bestämma så handlar det nog om 40-50 kg, vilket är helt galet… Jag vill inte bli trådsmal…

Nej, vi har inte frågat henne om exakta kilona hon vill att jag ska gå ner och just nu vill jag inte ha mer kontakt med henne – hon har gjort och utsatt oss för en massa andra ”dumheter/elakheter”… Vissa omständigheter gör att vi inte bara kan byta utredare heller...

Ja, jag har kämpat med vikten i stort sett hela mitt liv och jag vet VAD och  HUR jag ska gå ner – att gå ner funkar bra MEN det stora problemet är sedan att BEHÅLLA viktminskningen.

Hemutredaren har angett ETT skäl till förslaget om avslag och det är ”att barnet har rätt till sina båda föräldrar under hela uppväxten och att jag löper risk att avlida i förtid”. I övrigt så säger hon att vi är helt godkända på alla plan….

BMI-riktlinjerna gäller både män och kvinnor, men observera att det är SVERIGE som har BMI-kravet (i vårt fall) – INTE landet.

//

Om allting annat är bra så verkar det ju lite absurt. Man kan ju dö av annat oxå, sådant som man inte vet kan komma.
  • Makrill

Hej Osiris!

Jag vet inte var du bor någonstans. Jag har själv vägt nästan tresiffrigt men gått ner 22 kg som mest. (idag väger jag 17 kg mindre och räknas som normalviktig.

Jag har fått hjälp från Itrim att gå ner, jag gillar deras koncept. Tyvärr finns de inte i alla städer, men det kanske är värt att kolla upp?

• M2003

Så trist, men ge inte upp!
    Jag vet att det är svårt att gå ner i vikt men det finns bra sätt ex. LCHF. Jag antar att om du kommer ner en bit under 100 kg kommer ni att få positivt besked. Kämpa på!

• Längtanväntan

Osiris: Det är helt sjukt.. förstår att ni nte orkar mer.. Har inget vettigt att säga mer än att jag tänker på er och hoppas ni orkar komma igen på ett ellet annat sätt.

Kram

Vi är tre i familjen!!!
Svar på tråden Vi hoppar av nu :-(