• crazy mom

Ang. den unge killen som via flashback uppmärksammade sitt självmord!!!

I måndags läste jag en tråd här på FL där anonym uppmanade folk att gå in till flashback via hänvisad länk och hjälpa till att stoppa en kille som ville göra självmord.  Jag uppmanade TS att ringa 112 eller 114, gick sedan vidare och läste tråden på flashback som ingående beskrev hur han skulle ta livet av sig samt beskådade hur MÅNGA hetsade honom att genomföra självmordet...

Jag som många andra tänker att  FB är rätt oseriöst och släppte det hela...

Fram tills jag idag sitter i bilen och svänger in på min parkering med bilen och hör programmet på P3 som tar upp fallet med denna killen som genomfört sitt självmord och att det tagit 2 timmar innan någon hittade honom!!!

Jag blev kräkfärdig!!!

Det går inte att vrida tillbaka klockan, men tänk, tänk om jag eller någon annan av oss som hänvisade till 112 själva hade ringt medans det fortfarande fanns tid....

• Svar på tråden Ang. den unge killen som via flashback uppmärksammade sitt självmord!!!
  • MammaEmelie91

Polisen var där 14:05 ungefär, han skrev sitt sista inlägg på flashback och facebook vid 13:13. 20 minuter senare var hans syster utanför men hon kom inte in.

mammatillebbaa.blogg.se - 19år och blivande tvåbarnsmamma!
  • UntilTheDark

Han hade bestämt sig.

• UntilTheDark

Sedan tycker inte jag det var många som hetsade honom, det var ett par st.

• BillyX

Vad då många? Har du ens läst tråden?
    Sen tvivlar jag starkt på att någon startade en tråd här på FL om att han höll på att ta livet av sig. Visa mig gärna den tråden och motbevisa mig, för han tog livet av sig efter 3 sidor - så länge höll inte konversationen han/flashbackarna på alls!

• UntilTheDark

BillyX: Det var faktiskt en sådan tråd här på FL men den är borttagen för längesedan.

• BillyX
    UntilTheDark skrev 2010-10-13 21:29:07 följande:
    BillyX: Det var faktiskt en sådan tråd här på FL men den är borttagen för längesedan.
    Jag har svårt att tro det tyvärr.
    Fast det låter rimligt att FL censurerar ja.
  • UntilTheDark

Öh, ja du får ju tro vad du vill men jag såg den också.

• TjockKatt

Det är sjukt många troll på flashback som skriver att dom ska ta självmord på olika sätt, mest för att få sympatier och uppmärksamhet. Killen använde dessutom smileys som ";P" och ";)" vilket inte gör att man tar någon seriöst i en sån situation. När det väl blev på allvar så var det folk från flashback som såg till att han hittades genom att hitta hans profil på facebook, hans adress på eniro, och därifrån ge polisen en adress att åka till. Det var inte två timmar det handlade om.
    Killen hade bestämt sig, och uppenbarligen ville han att folk skulle se hans självmord. Han lyckades med både och.

• UntilTheDark
    BillyX skrev 2010-10-13 21:32:56 följande:
    Intressantast är ju hur TS tolkar några få personer som många som "hetsar" att ta självmord. Hon borde verkligen ta denna text och gå läsa den i lugn och ro:

www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/interne...
    Jag anser inte heller det var många...
  • crazy mom

Det är ju inte så att jag sitter här och hittar på!!! Det var som jag beskrev. Jag  beskriver min upplevelse av det hela.

Jag har ju några år på nacken så det var ju inte första gången jag läst liknande inlägg. Man blir ju lite mer "härdad" med åren...

Det var kanske inte så många olika som hetsade, men jag läste MÅNGA inlägg som gjorde det...

Ja FL tar bort inlägg som handlar om självmord. Jag har letat lite, men inte hittat tråden som jag själv skrev i...

• Anonym (...)

Jag kom oxå in på den tråden via inlägget här på fl... det var inga två timmar alls det handlade om innan han hittades, tycker att det är konstigt att det blir så många sakfel om just denna händelse när det finns tidsangivelser på allt, från det första inlägget tills det att man ser på bilderna hur polis kommer in i lägenheten.

Sen är det väldigt tragiskt att han valde att avsluta sitt liv på detta sätt, men han hade nog bestämt sig och planerat detta.
    Sen förstår jag att man inte tog honom på allvar från början, både med tanke på hans nick och alla smileys han använde i sina inlägg, så fort folk började förstå att det var allvar så började man ringa polisen, folk hjälpte till att spåra personen så att polisen kunde få en adress att åka till.

• Anonym
    BillyX skrev 2010-10-13 21:27:25 följande:
    Vad då många? Har du ens läst tråden?
    Sen tvivlar jag starkt på att någon startade en tråd här på FL om att han höll på att ta livet av sig. Visa mig gärna den tråden och motbevisa mig, för han tog livet av sig efter 3 sidor - så länge höll inte konversationen han/flashbackarna på alls!
    Den blev bortplockad. Men jag läste den och gick in på fb. Då var det redan försent. Den som skapade tråden här uppdaterade ganska snart med att han var död. Men som sagt, hela tråden togs bort.
  • Julia08

Killen skrev inte inlägget på FB i rop på hjälp! Han hade bestämt sig. Flera stycken försökte avleda honom, men han svarade lugnt och sansat. Polisen fick in många sos-samtal och var på plats så snart dom lyckats spåra hans adress via IP-numret. Hela tråden finns kvar på FB, så vill ha bevis och klockslag så kan du kolla! De var några som "hetsade" på honom, men vem ville tro att det var sant?!?! Att han verkligen skulle genomföra det???

Det hela är oerhört tragiskt, och att försöka skuldbelägga någon efter hans död är fullkomligt meningslöst!
    Man kan bara önska att han har det bättre där han är nu ...
    RIP: M.J ...

• crazy mom
    BillyX skrev 2010-10-13 21:32:56 följande:
    Intressantast är ju hur TS tolkar några få personer som många som "hetsar" att ta självmord. Hon borde verkligen ta denna text och gå läsa den i lugn och ro:

www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/interne...
    Vad är många? Ja det kan vara 10 det kan vara 100. Skitsamma, jag skiter egentligen i vad de skrev, min poäng är att det känns knäppt idag att veta att jag själv kunde ringt 112 men inte brydde mig!

ANg. min tidsreferens med 2 timmar så var det så den sa på radion. Är det fel så helt fine för mig....
  • TjockKatt
    crazy mom skrev 2010-10-13 21:46:09 följande:
    Vad är många? Ja det kan vara 10 det kan vara 100. Skitsamma, jag skiter egentligen i vad de skrev, min poäng är att det känns knäppt idag att veta att jag själv kunde ringt 112 men inte brydde mig!

ANg. min tidsreferens med 2 timmar så var det så den sa på radion. Är det fel så helt fine för mig....
    Tonen i allmänhet är rå på flashback. De som inte klarar sånt låter bli att bli medlem helt enkelt, eller avslutar medlemskap om dom redan råkat bli medlem. Jag har sett många trådar där ledsna människor skrivit om sina problem och bara fått hån och elakheter tillbaka. Det fungerar så där. Kan man inte med sånt så blir man inte medlem. Men jag förstår att det utifrån ser illa ut med såna kommentarer eftersom man som "utomstående" inte känner till hur det är i vanliga fall. De som hänger där är knappast representativa för den "vanliga" människan, så att säga.
  • Anonym (Mm)

Jag läste tråden, inte när det pågick utan efteråt. Kollade dock inte på några bilder eftersom det bara skulle etsa sig fast och få mig att må jäkligt dåligt.

Tycker det är synd att en del kastar ur sig en massa onödiga kommentarer och "hetsar". Tror inte att det var avgörande för killen men samtidigt är det så onödigt. Han började ju tvivla på sitt beslut strax innan han fattade beslutet och jag kan inte låta bli att tänka på om de inte sagt si eller så, så kanske hans tvivel blivit starkare och han hade låtit bli. Tänker också på att han kanske kände sig pressad att genomföra det eftersom han trots allt gått så långt att han bjudit in folk att se på.. lite svårt att backa när man blir kallad feg osv.

Det är jäkligt tragiskt alltihop. Det är tragiskt för killen som inte såg en utväg och det är tragiskt för hans familj. Däremot TS så bör du sluta anklaga/ifrågasätta dig själv. Vad jag kunde utläsa av kommentarerna i tråden så gick själva händelsen oerhört fort! Det var över blixtsnabbt och även om någon ringt efter hans första inlägg så är det tveksamt om man kunnat göra något för honom.

Jag har själv ringt polisen en gång ang en tråd här på FL. Som tur var använde personen inte sig av Anonym  utan skrev som sitt nickname. En uppgift personen gav i sin tråd gav mig en hint om vart i landet personen bodde och jag ringde 112. Hamnade först lokalt och polisen där var helt rådlösa och visste över huvud taget inte vad de skulle göra utan rådde mig att ringa ett annat nr. Två samtal senare var jag åtminstone i kontakt med polisen i rätt del av landet och fick prata med en polisman som verkligen tog detta på allvar. Klockan var närmare midnatt när jag stängde ner och gick och la mig. Då hade TS i den tråden inte skrivit på en bra stund. Ungefär runt 02-tiden ringer min tfn och det är polismannen som ringer. Han ville bara informera mig om att de lyckades lokalisera personen och att polispatrullen som var i kontakt med personen bekräftade att personen hade tänkt sätta sina planer i verket men valde att följa med dem för att söka vård istället. Polismannen sa till mig att han tänkte att jag nog ville veta det och så ville han ge mig cred för att jag reagerat. Det kändes skönt att somna om och veta att personen fått hjälp. Jag hoppas att personen mår bättre idag, och är i livet idag.

Men skillnaden här var att personen nog innerst inne inte ville dö. Kanske såg h*n inte heller någon utväg men jag tror att det i huvudsak var ett stort rop på hjälp. Den här killen gick ganska omedelbart till handling och att du inte ringde förändrade med största sannolikhet ingenting! De som skrev idiotiska kommentarer, de ska definitivt ifrågasätta sig själva och dra en jäkligt stor lärdom av detta. De som såg det och avfärdade det som troll och inte gjorde någonting, dessa kan inte klandras eftersom det var svårt att tro att han skulle skrida till verket på ett sådant sätt. Man tror det nog inte förrän man ser det, och då är det ju försent.

Hoppas du kan släppa detta och inte känna någon skuld över att du inte agerade. Hur tragiskt det än är så var valet hans, även om han fattade det utifrån en skev verklighetssyn. Men i de omständigheter som rådde kring just detta fallet så var det nog svårt för alla att ta in att han verkligen menade det.

• Dimisi
    Anonym (Mm) skrev 2010-10-13 23:29:17 följande:
    Två samtal senare var jag åtminstone i kontakt med polisen i rätt del av landet och fick prata med en polisman som verkligen tog detta på allvar. Klockan var närmare midnatt när jag stängde ner och gick och la mig. Då hade TS i den tråden inte skrivit på en bra stund. Ungefär runt 02-tiden ringer min tfn och det är polismannen som ringer. Han ville bara informera mig om att de lyckades lokalisera personen och att polispatrullen som var i kontakt med personen bekräftade att personen hade tänkt sätta sina planer i verket men valde att följa med dem för att söka vård istället. Polismannen sa till mig att han tänkte att jag nog ville veta det och så ville han ge mig cred för att jag reagerat. Det kändes skönt att somna om och veta att personen fått hjälp. Jag hoppas att personen mår bättre idag, och är i livet idag.
    Vilken solskenshistoria! Både att du ringde, och att polismannen ringde upp dig för att ge återkoppling. Härligt att det finns människor som orkar och vill bry sig!
  • crazy mom

@Mm - bra gjort!!!

Ja du fattade tydligt min poäng med att man ibland ska vara lite mer mindfulness och gå på sin magkänsla =)

Svar på tråden Ang. den unge killen som via flashback uppmärksammade sitt självmord!!!