• babba74

Jobbig 4-åring som jag inte vet hur jag ska hantera. Behöver hjälp!!

Jag har en 4-årig dotter (blir 5 efter jul) som jag inte längre orkar med här hemma. Hennes beteende börjar bli ohållbart och jag vet inte vad jag ska göra!! Har inget tålamod alls kvar med henne pga ständiga bråk och konflikter, och dessutom lite sömn pga av bebisen. Är en negativ spiral som ingen mår bra av och skulle behöva råd och tips hur vi kan ta oss ur detta. 

Några exempel:

Hon gråter och skriker för i princip allting och lyssnar absolut inte på tillsägelser. Hennes respons är att skrika ännu högre. Vad ska jag göra för att få henne att sluta skrika och respektera mig??!

Hon ligger och skriker och sparkar på väggen i sitt rum och när jag säger till henne svarar hon "men jag vill sparkar" och skriker ännu högre. Vad ska jag göra i en sån situation?!

På morgonen är det skrik och bråk för kläder, hon kan inte bestämma vad hon ska ha på sig och jag får inte bestämma. Hon håller på upp till 40 min VARJE morgon och det driver mig till vansinne. Jag fattar att det är ohållbart men jag har ingen bra strategi för detta. Några tips?!

Det har gått så långt att jag inte tycker om henne just nu, älskar henne absolut men tycker om, nej inte nu för det här förstör hela familjen. Jag vill att min dotter ska lyssna på mig och visa mig respekt. Hur ska jag nå dit??

Ska tillägga att hennes pappa curlar järnet för henne så han är ingen direkt hjälp.

• Svar på tråden Jobbig 4-åring som jag inte vet hur jag ska hantera. Behöver hjälp!!
  • Mom2006

Dottern har också haft ett häftigt humör men det har lugnat ner sig. Hon fick en lillebror för 7 mån och dess för innan hade vi många konflikter och en bit in efter lillebror kommit hem.

Det första jag gjorde var att välja mina strider. Jag kan inte ta strid i allt. Jag började välja de strider som var viktiga t.ex. i ditt fall kläderna. Antingen får hon t.ex. 10 min på sig att välja kl'dr eller så gör du det. Du kommer säkert att få strida de första gångerna men det hjälper.

Något som jag tycker hjälpte väldigt mycket vara att göra en belöningstavla. Jag har gjort 5 rutor med siffrorna 1-5 och sen rader under där det står DETTA VILL JAG GÖRA och så fick dottern vara med att skriva vad hon ville glra när hon hade fått sätta klistermärke på de 5 rutorna och då gjorde vi det hon ville. Sen var det en ny omgång med en ny sak hon ville göra. Hon fick sätta klistermärke för olika saker hela tiden och inte för allt bra hon gjorde men det hjälpte och hon började "skärpa" till sig för att kunna få sätta klistermärke på tavlan. En sak din dotter kan sätta klistermärke för är om hon väljer kläder snabbt så får hon det.
    Vi började även att ge enormt mycket beröm och se henne mer och det hjäpte också mycket.

Jag skickar in dottern på sitt rum när hon gör något dumt så får hon tänka över vad hon gjort och sen komma ut och prata med mig om det och vad hon kunde gjort istället och vad som kunde hänt när hon gjorde så.

Det är svårt att råda till något som fungerar men detta har fungerat för oss. Du får testa dig fram..
    Lycka till

• babba74

Mom2006: Tack för ditt svar, bra tips!  Jag är väldigt dålig på att ge henne tid och positiv uppmärksamhet just nu men det ska jag försöka bättra mig på.

• Mom2006

Det bästa med belöningstavlan är att det blir mer konkret för dottern att hon ser också att hon gjort något bra.. Tror det är den största boven i dramat att man missar ge positiv feedback till barnen..

• Gaztongirl

Jag hänger också med i denna tråden och hoppas du får många idéer. Tänkte själv skriva en liknande tråd för att få lite tips på en 5 åring som trotsar så in i bänken. Så ensam är du inte.
    Testade med belöningsystem för ett tag sedan, men då fungerade det inte.

• babba74

Gaztongirl: Häng gärna på här. Hur ser det ut för er med trotset? Vi kanske kan stödja och peppa varandra.

Ingen som har några fler tips eller råd??

• Machapuchare

Rekommenderar Jesper Juuls böcker, tex Konsten att säga nej med gott samvete. Även Lars H Gustafsson har mycket bra, tex "Växa -inte lyda".

Precis som Mom2006 skriver -välj dina strider. Vad är viktigt för dig? Känns det viktigt att hon inte sparkar i väggen? Varför gör hon det? Är hon arg? Kan ni gemensamt komma på någon annan strategi för att hon skall kunna få ur sig sin ilska. Det är ju viktigt att hon förstår att det är Ok att vara arg och att du respekterar hennes känslor!

• Psykologstudenten

Låt henne välja kläderna kvällen innan, gör hon inte det så förklarar du att du kommer välja åt henne då. Se till att det ligger framlagt kvällen innan så slipper ni ta det på morgonen med dåligt morgonhumör.

Se till att prata mycket med henne och ha neutral tid tillsammans. Inte bara en massa skäll eller beröm utan bara tid att umgås och prata om sådant ni tänker på. 

• tvillingpappa79
    Psykologstudenten skrev 2010-10-19 19:26:17 följande:
    Låt henne välja kläderna kvällen innan, gör hon inte det så förklarar du att du kommer välja åt henne då. Se till att det ligger framlagt kvällen innan så slipper ni ta det på morgonen med dåligt morgonhumör.

Se till att prata mycket med henne och ha neutral tid tillsammans. Inte bara en massa skäll eller beröm utan bara tid att umgås och prata om sådant ni tänker på. 
    Bra tips tycker jag. Det kan gå inflation i "belönings metoderna". Man kan ju se barnets utbrott som ett uttryck för något istället för en felinlärning. Mycket neutral tid tror jag också på. Bryt ert mönster på något sätt (bra råd va...) Försök svälja att du "inte tycker om henne just nu" (helt ok att känna så såklart) och försök hitta något hon skulle tycka om att göra med dig. Viktigt att du och pappan pratar om era upplevelser också (verkar som att ni ser lite olika på saken...). Lycka till!
  • Gaztongirl
    babba74 skrev 2010-10-15 08:23:08 följande:
    Gaztongirl: Häng gärna på här. Hur ser det ut för er med trotset? Vi kanske kan stödja och peppa varandra.

Ingen som har några fler tips eller råd??
    Ja du det jobbigaste är när vi ska gå iväg på morgonen till dagis, att få på kläder och verkligen komma iväg. Har provat med att hon får välja kläderna dagen innan, samma dag eller att jag väljer kläder. Sedan är det samma visa när vi ska gå ifrån dagis, då hittar hon på allt annat att göra så det tar verkligen tid. Det som brukar fungera då är att bara ta med henne och inte prata så mycket för det hjälper inte.
Svar på tråden Jobbig 4-åring som jag inte vet hur jag ska hantera. Behöver hjälp!!