• Wonderchild

Kväljningar

Har en fundering...
    Min bebis, 5 veckor, har kväljningar. Kanske 4-5 st, ser otäckt ut, men det kommer oftast ingen kräkning. Detta kommer inte direkt när han har ätit utan efter att han har sovit en stund. Kanske en timme eller mer....

Är det någon fler som har haft detta problem?

• Svar på tråden Kväljningar
  • Sebbes mamma

Så hade min son oxå, tyckte att det var väldigt otäckt ut! Kommer tyvärr inte ihåg när det slutade... men kan tippa på runt 4-5 månaders ålder.

Det kom när han hade sovit ca.1-2 timmar och en eller två gånger åkte vi upp till akuten, men då hade han vaknat till och hade inga symptom så de kunde inte ställa en diagnos... Endast vid ett tillfälle spydde han och då kom det bara lite slem.

* Är han ett "spybarn" dvs kräks han ofta?

*Måste fråga om du eller pappan till barnet har astma?

• Wonderchild

Nej han spyr inte ofta. Bara lite ibland och då kommer det oftast direkt efter han har ätit. Hans pappa hade ganska kraftig astma när han var liten.

• Sebbes mamma

Jag bara undrade för vi vet inte ännu anledningen till varför Sebastian fick kvälningar och det verkar inte som att barnläkarna förstod sig på det heller. Men Sebastian var ett "kräkbarn" och spydde mycket på dagarna - så vi tänkte om det kunde vara det, men det kom ju aldrig några spyor på natten...

• Lyckaa

så gör vår dotter också när hon sovit en stund.. ibland får hon nästan ingen luft och man blir jätte orolig! Men jag trodde det var normalt, men antagligen inte =/

• aug baby

min bebis gör likadant, hon är fyra månader, det ser jätte otäckt ut. Men jag tor det beror på att nån grej vid magmunnen inte är utvecklad, det är väl den som gör att dem spyr hela tiden, sen när man lägger ner dem för hastigt efter mat eller dem inte rapar så vaknar dem av att dem sväljer spyor och inte klarar att svälja ner allt ???? så har jag trott efter att ha läst lite i böcker om deras magar.

• aug baby

nån annan som vet?? låter läskigt om det skulle vara astma ju

• Pson

Skönt att inte vara ensam, våran son på 5 veckor har också så, ser jätte hemskt ut.
    Jag frågade på Bvc, men dom ryckte bara på axlarna och sa att det kan vara så.
    Men han har blivit lite bättre sista dagarna, skönt.
    Jag hade nämligen också kraftig astma som liten.
    Hoppas nån som vet varför det kan bli så.

*puff* *puff*

• aug baby

men om det är astma, har man inte hosta o pipningar i luftrören m,m då???
    Min dotter ser ut som hon sväljer samtidigt, hon blir liksom lite röd i ansiktet . Hon hade det redan nån gång på bb och då sa dem att hon inte fick upp spyorna.

• Sebbes mamma

Med min fråga menade jag inte att det kunde vara astma, jag tror mer att det beror på att magmunnen inte är färdigutvecklad. Min son fick efter ett tag även dessa "kvälningar" på dagtid då han var vaken (inte ofta men nån gång) när han tex låg i babysittern...

Min son var 7 månader när han fick astma och i och med astma medicinen har han inte fått dessa kvälningar någon mer gång.

• Wonderchild

Hittade detta när jag sökte runt lite på nätet:

Min son på 2,5 månad kväljer väldigt KRAFTIGT när han kväljer. Det händer cirka en gång per dygn, natt som dag, liggandes på sidan som på rygg eller upprätt. Kan uppträda när han hostar till eller gråter, men även i sömnen. Började när han var fyra veckor. Normalt sett kväljer man kanske en gång men han får som ett anfall med fem till sex kraftiga kväljningar på raken och får ingen luft. Det är som att när han får en kväljnig så kan det inte stoppa utan bara fortsätter. Ofta kommer det upp saliv. Han blir inte allmänpåverkad och när det går över är han som vanligt, skrattar och är glad. Han mår prima för övrigt, helammas, väger 6,8 kilo och är 62 centimeter - lite över kurvan. Vi var hos barnläkaren i veckan för två månaders koll, då inträffade det här när läkaren skulle kolla honom i halsen. Läkaren hade aldrig sett nåt liknande men tyckte inte jag skulle oroa mig eftersom han är så pigg och frisk för övrigt. Han kunde dock ej svara på varför han får dessa ?kväljningsanfall?. Jag vill veta vad detta kan bero på. Normalt verkar det ju inte vara eftersom barnläkaren aldrig upplevt det tidigare. Är orolig för att han ska kvävas eller fara illa på annat sätt. (2005-06-20)

Det finns många egendomliga symtom hos barn som man inte alltid kan ge ett klart svar på vad det beror på. Olika normala reaktioner kan yttra sig olika kraftigt från barn till barn utan att det är sjukligt. Ibland kan det vara ett omoget beteende som finns kvar första levnadstiden. Egentligen är det mera konstigt att det mesta fungerar än att det ibland finns lite ofarliga normala avvikelser. Det du beskriver som ?kraftiga kväljningar? tror jag inte är tecken på någon sjukdom eller missbildning. Du beskriver din son som pigg, glad och han ökar bra i vikt. Bara för att doktorn du träffat ?aldrig sett något liknande? måste det vara något onormalt. Jag tror inte att din pojke kommer att kvävas av det eller på annat sätt fara illa av det. Gläds åt allt det positiva hos ditt barn och oroa dig inte för de kraftiga kväljningarna, kanske har de redan blivit mindre eller försvunnit. Annars kommer det säkert snart att göra det.

Bara hoppas att det går över alltså...

• Sebbes mamma

Min son bv påverkad av kvälningarna. Hade panik och skrek hur mycket som helst en lång stund efteråt. När han inte kunde andas såg man verkligen paniken i hans ögon - det var nog mest därför vi blev så oroliga att vi åkte in till akuten.

Tror inte heller att alla som skrivit i tråden har varit med om "samma slags kvälningar". Min kille blev tom lite blåaktig om läpparna vid ett tillfälle när det tog ett tag innan han började andas, efter det skrek han som en galning och nästan tappade luften av skriket Det finns antagligen olika grader av kvälningar...

Tycker det är lite konstigt att de inte vet mer om det, verkar ju inte vara alltför ovanligt i alla fall. Men det är väl ett sånt område som ingen vill forska kring...

Svar på tråden Kväljningar