• Anonym (J)

    Snälla hjälp ang. mediciner och graviditet!

    Hej!


    Jag och min sambo jobbar på barn och ska snart påbörja vårt fjärde försök!

    Jag vill egentligen bara kolla så att någon av mina mediciner inte gör det svårare att bli gravid, eller om det är någon som jag bör undvika om jag blir gravid;

    Astma: Oxis 4,5 2ggr/dag, Pulmicort 100 2 ggr/dag. 
    Allergi: Cetirizin 1 tab/dag året runt

    Vitamineral kvinna, zinktabletter 15-30mg (pga av dålig hy efter att ha slutat med p-piller), direkt jag slutar med zinktabletterna så kommer den dåliga hyn tillbaka med acne, kan hormonerna vara i obalans (det är snart 2 år sedan jag slutade)? Jag fick inga biverkningar när jag började med mina p-piller, men när jag slutade så fick jag hur många biverkningar som helst!

    Jag tänker även ge Rosenrot ett försök nu när vi inte har blivit gravida de första tre månaderna!

    Jag har som sagt tidigare tagit p-piller i 8 år (Neovletta) ÄL kom igång efter 2 mån och mensen blev helt regelbunden efter 1 år. Jag har även kollat med blodprov att ÄL fungerar som det ska då jag tidigare har haft en allvarlig hjärntumör och fick äta väldigt höga doser cortison under 1 års tid, jag har även tagit Temodal under 6 mån och genomgått strålbehandling. Jag är självklart rädd att något av detta ska ha påverkat min fertilitet, men om ÄL fungerar som det ska så borde det väl inte ha påverkat?

    Enligt mina läkare ska det inte finnas nåt hinder för att jag blir gravid nu, men vi har inte pratat mer ingående om det.

    Jag är jättetacksam för svar på alla mina frågor!

    /J

  • Svar på tråden Snälla hjälp ang. mediciner och graviditet!
  • Farmaceuten

    Hej!


    Först och främst råder jag er att kontakta en läkare så att ni kan få hjälp att reda i om vad som eventuellt kan göra det svårare för er att bli gravida. Med tanke på din tidigare sjukdom och den behandling du då fick genomgå tror jag det kan vara bra att prata med en läkare. Jag tycker inte att du ska vara för orolig, ibland tar det lite längre tid att bli gravid utan att det behöver betyda att något är fel.


    Vad gäller dina mediciner så är det bra att rådgöra med en läkare innan man använder Oxis, Pulmicort och Cetirizin under graviditet. Du ska förstås inte sluta med medicinerna - men ta upp det med läkaren så kan hon eller han göra en bra bedömning av hur du ska medicinera på bästa sätt när du blir gravid.

    Vitaminer går bra att ta under graviditet, men ska tänka på att inte ta mer än rekommenderad dos.

    Kosttilskott /hälsokost som rosenrot har man inte studerat hur det påverkar barnet vid en graviditet och därför ska man vara försiktig med sådana produkter när man är gravid. Det finns ingen specifik risk med rosenrot, men som sagt det är inte undersökt hur det eventuellt påverkar.

    Lycka till!

    Hälsningar Farmaceuten

Svar på tråden Snälla hjälp ang. mediciner och graviditet!