• Gunnell

Vinteroverall till nyfödd? Behövs det?

Funderar på om man ska köpa någon overall i strlk 56... Typ den här:

http://www.polarnopyret.se/Shop/Product/ProductDetails.aspx?id=4821&productidentifier=60036894&colorid=2504596&sectionid=clothes&subsectionid=forsta%20plaggen

Behöver man det? I vagnen har jag en bugaboo åkpåse som verkar rätt så varm så i vagnen behövs det ju inte. Men kanske i bilstolen? Bebisen är beräknad att dyka upp i början av nov. 

Om man har bebisen i vagnen utan ytterkläder så kan man ju inte ta upp honom ute om det är kallt, hur funkar det? 

• Svar på tråden Vinteroverall till nyfödd? Behövs det?
  • sarsparis

Jag tyckera absolut att att en fleeceoverall är bra, dock skulle jag aldrig köpa en på pop utan hellre en billigare på lindex.

• emme 86

Jag tycker nog att du ska köpa en overall till bebisen om du tänk gå ut på promenader i vinter för även i vagnen behövs det bra ytterkläder trotts åkpåse.
    Blir vintern lika kall eller kallare än förra året så måste bebisen skyddas från blåst och kyla.

• 6 Små Älsklingar

Ja en liten fleeceoverall brukar behövas, men inget tjockare.
    Dom ligger ju som du säger nedbäddade ordentligt så det har alltid räckt för våra barn.

Mamma till 4 prinsar och 2 prinsessor
  • Näckrosen

Jag skulle inte köpa en overall i storlek 56. Den växer de ur jättesnabbt. Den minsta vi har haft till våra barn var 68 och den har vi knappt använt. Däremot 74 använde vi destomer. Det gör ju inget om den är för stor när de är så små. Då har de lite plats att röra sig i.

• strojes

när mina tjejer var nyfödda hade jag en overall i strl 74/80 som jag använde i mjukliften ifall det var riktigt kallt ute med en fleeceoverall under. den overallen hade de sedan när de kröp omkring i snön vintern ett år senare!

• Gunnell

Jag bor i Malmö så det är inte så jättekallt. Jag har en liten overall som jag köpt på Åhlens kom jag på :) Den är ullig och gör att bebisen ser ut som en lite is-björn. Undra om den räcker... 

Ska kolla på lindex också!  

• Mary Jo
    Gunnell skrev 2010-10-14 21:36:19 följande:
    Jag bor i Malmö så det är inte så jättekallt. Jag har en liten overall som jag köpt på Åhlens kom jag på :) Den är ullig och gör att bebisen ser ut som en lite is-björn. Undra om den räcker... 

Ja,den räcker gott och väl. Tycker inte du behöver kolla nåt annat.
  • Mamma till två mirakel

Hade en sån vins fleece till min son från POP,rekommenderar den inte...tyckte den var hård och konstig...köp en mjuk gosig på Lindex eller HM eller så istället...den typen passar mer rärliga barn bättre... men overall behöver lillbebisen allt ska ju bli den kallaste vintern på 1000 år sägs det!!

Adam 090108 & Lillebror i magen Bf 101225
  • Ruggugglan
    Gunnell skrev 2010-10-14 21:36:19 följande:

Vi hade något liknande till båda barnen och det räckte, trots att det var många minusgrader
  • As mamma

Vi hade fleeceoverall, mössa o vantar :) Overallen var i stl 56 och sonen var stor och det var bra tycker jag, hade även en i 62 men den flöt han omkring i så den använde vi inte.

• Fröken85

Ja en overall behövs, typ fleece. Men ingen tjockare variant som är vattentät är nödvändigt för ett litet barn som bara ligger i vagn.

Sen fattar jag inte riktigt saken med att köpa alldeles för stora kläder till sina barn. Köp hellre begagnat och stolekar som passar, blir lite lättare att röra sig då. Och särskilt om man har barnet i bilstol, då ska det absolut inte finnas för mycket kläder mellan barnet och bältet.

TS: jag tipsar om Tradera. Jag hittade superfina fleeceoveraller till min flicka för 10-20 kr + frakt när hon var liten. I bebisstorlekar är de oftast inte ett dugg slitna heller.

• Kaosmamma

När de är så små behöver de inte funktionen med att kunna leka osv och då kan overallen vara lite större tycker jag, annars måste man ju typ byta overall tre gånger under vintern..

• Gunnell

Tack för alla tips!

Overallen jag har ser ut så här (det är inte den, men Åhlens hade en kass hemsida):

http://www.lindex.com/se/Product/ImageZoom.aspx?id=8557998

Räcker den? 

Nu när jag ändå har samlat ett gäng experter så kan jag ställa lite mer nybörjarfrågor: Vad ska man ha för mössa? Hur varm behöver den vara? Någon som kan visa ett exempel? :) I vagnen räcker det kanske med en vanlig "hjälm-mössa" ? Jag har en sådan här:  

http://www.polarnopyret.se/Shop/Product/ProductDetails.aspx?id=4821&productidentifier=60009812&colorid=2504596&sectionid=clothes&subsectionid=forsta%20plaggen

Men om bebisen sitter i bilstolen? Behöver man en tjockare mössa då? Vi har en sådan där bilstol som man kan klicka på barnvagns-stommen så ibland kanske bebisen får åka ute en bit i den (med filtar på sig om det är kallt så klart). Men huvudet sticker ju upp :) 

• Mary Jo
    Gunnell skrev 2010-10-15 04:57:01 följande:
    Tack för alla tips!

Overallen jag har ser ut så här (det är inte den, men Åhlens hade en kass hemsida):

www.lindex.com/se/Product/ImageZoom.aspx?id=8...

Räcker den? 

Nu när jag ändå har samlat ett gäng experter så kan jag ställa lite mer nybörjarfrågor: Vad ska man ha för mössa? Hur varm behöver den vara? Någon som kan visa ett exempel? :) I vagnen räcker det kanske med en vanlig "hjälm-mössa" ? Jag har en sådan här:  

www.polarnopyret.se/Shop/Product/ProductDetai...

Men om bebisen sitter i bilstolen? Behöver man en tjockare mössa då? Vi har en sådan där bilstol som man kan klicka på barnvagns-stommen så ibland kanske bebisen får åka ute en bit i den (med filtar på sig om det är kallt så klart). Men huvudet sticker ju upp :) 

Ja,den overallen räcker bra.iaf i malmö och södra sverige!:)

Men jag hade personligen inte bara haft en hjälm mössa. Det är ju viktigast att vara varm om huvudet och barn kan ju inte reglera sin värme själv.  pop har ju sånna här mössor som skyddar mot blåst och då kan du ha hjälm mössan under så att det inte blir kallt om öronen.

http://www.polarnopyret.se/Shop/Product/ProductDetails.aspx?id=4821&productidentifier=60055922&colorid=2910366&sectionid=clothes&subsectionid=ENOVA_GLOVES_HATS
  • Gunnell
    Mary Jo skrev 2010-10-15 08:45:17 följande:
    Ja,den overallen räcker bra.iaf i malmö och södra sverige!:)

Men jag hade personligen inte bara haft en hjälm mössa. Det är ju viktigast att vara varm om huvudet och barn kan ju inte reglera sin värme själv.  pop har ju sånna här mössor som skyddar mot blåst och då kan du ha hjälm mössan under så att det inte blir kallt om öronen.

Tack för tipset :) Synd att mössan bara finns i grönt. Skulle vilja ha en röd... 
  • Mary Jo
    Gunnell skrev 2010-10-15 09:57:49 följande:
    Tack för tipset :) Synd att mössan bara finns i grönt. Skulle vilja ha en röd... 
    På pop här i stan finns den i grönt,blått och rött.
  • Jempajenny
    Gunnell skrev 2010-10-15 04:57:01 följande:
    Tack för alla tips!

www.lindex.com/se/Product/ImageZoom.aspx?id=8...

Räcker den? 

Vi väntar vårt andra barn i början av januari och har skaffat en liknande overall till bebisen. Och det får räcka. I vagnen kan man ju reglera värmen med filtar, åkpåse eller vad man nu har och i babyskyddet kan man också slänga på en filt om det blir riktigt kallt. Sedan kan du ju också välja att ha antingen bara body och byxa eller body, byxa och tjockare ullkofta under overallen.

Vi kommer att ha en stickad hjälmmössa i mjukt ullgarn och så kan man ju fälla upp luvan på overallen.

När de är nyfödda är man inte ute så himla mycket och när man är det så ligger bebisen oftast skyddad i vagnen (eller sitter i sjal, vilket min dotter gjorde). Jag tycker man ska tänka på att INTE bylsa på en massa kläder. Det är nog faktiskt vanligare att bebisen blir för varm än för kall... Iaf i södra Sverige.
    ♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • Kaosmamma

Overallen räcker.. Men den du visar är inte vindtät.. Så jag skulle nog ha en filt mysigt över bebisen också om den ska bäras ute i bilbarnstolen typ :) sen.. Ibland kan det vara bökigt att knäppa overaller och jackor högst upp när de är små.. Köp en mjuk och skön fleecekrage som man inte drar över huvudet. Pop har en bra variant. Sen precis som det står ovan.. Köp en tunn mössa men som har vindskydd. Se till att det inte blir för glipigt vid öronen. Pop har en superbra mössa med snörning. Och precis som det står ovan finns den i olika färger, även i naturvit. Sen har du lilla overallluvan över huvudet också :)

• Kaosmamma

By the way :) mössan du har som du visar på bilden.. Den är perfekt i tex köpcentrum där det kan dra lite eller ha den i bilen om ni ska köra lite längre strecka och den andra mössa. Blir för varm..

Svar på tråden Vinteroverall till nyfödd? Behövs det?