Gunnell skrev 2010-10-15 04:57:01 följande:
Tack för alla tips!
Overallen jag har ser ut så här (det är inte den, men Åhlens hade en kass hemsida):
www.lindex.com/se/Product/ImageZoom.aspx?id=8...
Räcker den?
Nu när jag ändå har samlat ett gäng experter så kan jag ställa lite mer nybörjarfrågor: Vad ska man ha för mössa? Hur varm behöver den vara? Någon som kan visa ett exempel? :) I vagnen räcker det kanske med en vanlig "hjälm-mössa" ? Jag har en sådan här:
www.polarnopyret.se/Shop/Product/ProductDetai...
Men om bebisen sitter i bilstolen? Behöver man en tjockare mössa då? Vi har en sådan där bilstol som man kan klicka på barnvagns-stommen så ibland kanske bebisen får åka ute en bit i den (med filtar på sig om det är kallt så klart). Men huvudet sticker ju upp :)
Vi väntar vårt andra barn i början av januari och har skaffat en liknande overall till bebisen. Och det får räcka. I vagnen kan man ju reglera värmen med filtar, åkpåse eller vad man nu har och i babyskyddet kan man också slänga på en filt om det blir riktigt kallt. Sedan kan du ju också välja att ha antingen bara body och byxa eller body, byxa och tjockare ullkofta under overallen.
Vi kommer att ha en stickad hjälmmössa i mjukt ullgarn och så kan man ju fälla upp luvan på overallen.
När de är nyfödda är man inte ute så himla mycket och när man är det så ligger bebisen oftast skyddad i vagnen (eller sitter i sjal, vilket min dotter gjorde). Jag tycker man ska tänka på att INTE bylsa på en massa kläder. Det är nog faktiskt vanligare att bebisen blir för varm än för kall... Iaf i södra Sverige.