från tre till två sovstunder per dag
När började era barn sova två gånger per dag?
Hur långa är dessa sovstunder?
Vid vilka tider sover era barn på dagen?
Vid vilken tid sover era barn för natten?
När började era barn sova två gånger per dag?
Hur långa är dessa sovstunder?
Vid vilka tider sover era barn på dagen?
Vid vilken tid sover era barn för natten?
Elliot är snart 7 månader och har sedan någon vecka tillbaka bara sovit två gånger/dag. Hon vaknar vid 8-9, sover en timme vid 11-tiden och ca 1½ timme vid 14, 15-tiden. Sen somnar hon för natten någon gång mellan 20 och 21.
SilverEmma;
Varför eller snarare hur kom det sig att hon bara ville sova två gånger?
dottern är nu 9 1/2 mån och sover sedan drygt en månad tillbaka 2 ggr/dag.
Hon blev helt enkelt för svår att söva vid ett av henns sovpass och dessutom sov hon endast 40 min åt gången i vagnen, aldrig inne!!
nu sover hon 30-45 min vid 8.30 tiden. sen sover hon mellan 1 1/2 - 2 h runt 12.30 och bäst av allt, inne!! Nu är hon så trött vid dessa pass att hon somnar snabbt och sover ostörd till skillnad mot i vagnen. Underbart! :O)
dessutom sover hon ju allt som allt mer och är en gladare o piggare tjej!
somnar för natten runt 18-18.30 tiden.
Vid ca 6 månader började vår dotter sova två ggr per dag, samtidigt så flyttade vi fram läggtiden från kl 20 till kl 19. Hur länge hon sover varierar rätt mycket men i början var det korta pass på 40 min vardera. Nu när hon är 8 månader så blir det lite mer än en timme på ena passet och ca 40 minuter på det andra.
Första är runt 10.30 och det andra runt 15, inte benhårt men det brukar bli så.
Kör på det som känns bäst, finns inga regler!
Såklart det inte finns några regler och att det är induviduellt från barn till barn. Men det är allt intressant och höra hur andra gått/går tillväga :) Är skönt att få bekräftat att man är på rätt spår...
Funderar också lite över det här.. märkte ni någon skillnad på nattsömnen när ni bytte till två sovstunder istället för tre?
Runt 10 och 14 sov han när ahn bara sov 2 gånger per dag...kommer dock inte ihåg hur gammal han var.
Sen blev det 1 gång per dag och då var det vid 12.30-tiden. Kommer inte ihåg hur gammal han var då heller
vid 6 månader började sonen sova 2ggr i stället för 3ggr. Det var lite olika frn dag till dag och vid 7 månader var det "spikat" 2 sovpass.
Vakna ca 06,00
sov 10-11
sov 15-16
somna för natten 19,00
nu vid 9,5 månader börjar det luta mot ett sovpass i stället. Nu kan han sova 18,30-08 som bäst.
vid 8 mån+ började Joel sova 2 ggr/dag istället för 3.
då han sov 3 ggr/dag var det 45min varje gång kl 10, 13 och 16 ungefär!
Nu är det ofta 45min eller 1,5tim kl 10.30 och så 45 min runt 14.30 ca
Kl 19.30-20.00 somnar han för natten