• Anonym (livrädd)

Dra ut tand...HUR ont??

Jag har suttit här på fl o beklagat mig över min tandvärk tidigare i veckan. Idag var jag hos käftis som konstaterade kraftig infektion i tanden och fick en dunderkur av kåvepenin och stark smärtstillande, då jag inte kunnat äta och knappt dricka på en vecka, samt att det gör ont i käken vid beröring fram till hakan och ner i halsmandeln på den sidan och upp i huvudet. Tanden är en käktand och är den bredvid visdomstanden. Jag har en rotfyllning i den med porslinsfasad ovanpå denna. Det visade sig att fyllningen inne i tanden har lossnat och det är denna som ställer till det...Valet är att dra ut den eller rotfylla igen men det är risk att man måste ändå dra den sen inom ett år...Jag valde dra ut skiten...MEN nu undrar jag HUR ont gör det att dra ut en rotfylld tand??Eller rättare sagt den tanden? Från skala 1-10, hur ont hade du?

Jag lider av tandläkarskräck att jag brukar sövas hos min ordinarie tandläkare (som nu var på semester)...Hur lång tid tar det att dra ut en sån? Min domedag är på tisdag...

• Svar på tråden Dra ut tand...HUR ont??
  • MoneyMonkey

Det gör inte ont alls eftersom du kommer få lokalbedövning, men det känns väldigt äckligt när det knakar till i hela skallen och man känner hur hela tanden dras ur med roten...

• Anonym

Drog ut en fd rotfylld tand för lite sen, där själva rotfyllningen lossat, och det kändes typ inte alls, ingen smärta alltså, men visst kändes det att dom var där och "bökade" lite. När dom rotfyller tar dom ju bort nerver och grejer, tror det var därför det inte kändes, plus att man får massor med bedövning! Kan säga att om det är så här smärtfritt att dra ut tänder, så drar jag hellre ut 10 tänder till än att rotfylla en igen... (ok det gör jag väl inte, tänder är ju ganska bra att ha... Flört Men om man bara såg det ur smärtsynpunkt, skulle jag det lätt!)

• Frontline

Jag har dragit ut alla mina visdomständer då det vart för trångt i käken.
    Men jag ville inte ha bedövning så tandläkaren drog ut 2 ena veckan och dom andra 2 ett par veckor senare utan bedövning.
    Klart det kändes lite men jag tycker bedövningen är jobbigare en att dra ut tanden..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (livrädd)

Åh tack till er som tog er tid att svara!

• mclo

Har dragit ut några tänder och var själv rädd att det skulle göra ont, men det kändes ingenting!

• droppen25

Den första bedövningssprutan känns som vilken spruta som hellst .Sen kan det möjligen ila lite.
    Säger man till då så får man mer bedövning. För mig tog hela besöket 15 minuter varav det mesta gick åt till att sätta bedövning och låta den värka medan själva tandutdragningen tog mindre än en minut.

En tandläkare jag känner har själv låg smärttröskel och brukar lägga på bedövningssalva för att inte ens första bedövningssprutan ska kännas. 

• LilaRos

Jag har dragit 4 st kindtänder och ja, det gjorde inte ont någon stanns.
    De bedövar och på ena tanden gjorde det lite ont, så han stoppade och satte in en extra bedövningsspruta.

Man känner ju att en tand dras ut, men det är knorrande och tryckande, inget som gör ont.
    Det som känns är sprutorna, men det är över på 2sec. 

• Anonym
    Frontline skrev 2010-10-15 01:12:42 följande:
    Jag har dragit ut alla mina visdomständer då det vart för trångt i käken.
    Men jag ville inte ha bedövning så tandläkaren drog ut 2 ena veckan och dom andra 2 ett par veckor senare utan bedövning.
    Klart det kändes lite men jag tycker bedövningen är jobbigare en att dra ut tanden..
    Oj jösses vilken smärttröskel du måste ha!!! hade aldrig fixat att dra ut tänder utan bedövning! Förvånad Och speciellt inte visdomständer, som brukar sitta som berget! Imponerad!!!
  • Anonym (livrädd)

Åh tack så mkt! men jag fattar inte varför hon sa att det kan ta en timme (!)...Hoppas bara man får bra smärtstillande efter...Alvedon+ipren funkar inte på mig och hon var helt förstående med mig då hon såg vilken kraftig inflammation jag hade som sträckt sig i käken..Hon sa själv då att : herregud alvedon i detta fall är som att tugga på luft för att lindra smärtan...blev ett recept på citodon+brufen men jag vill ju inte knapra piller hela dagarna, men är illa tvungen nu...Men dessa hjälper inte heller så värst mkt utan de lindrar i 2 timmar sen kommer det tillbaka...

Enda jag längtar till är att antibiotikan ska börja göra sitt och smärtan ska släppa

• Anonym

Drog också ut en kindtand med inflammation. Jag hade sån tandläkarskräck så jag hade gått med en halvrutten (usch) tand i två år och hade konstant migränvärk i halva huvudet. När de dragit ut tanden så bara släppte värken med en gång. Tydligen hade det bildats en cysta under den också, lika stor som tanden, hu!
    Jag kände mig liksom frisk och fräsch igen när den var borta, och vilken lättnad! Bedövningen släppte sakta och sen hade jag bara ont lokalt där tanden suttit, som ett sår helt enkelt. Det var inte alls som den dova smärta jag haft i hela huvudet innan. Så inte tror jag du behöver vara rädd. Att dra ut kändes överhuvudtaget inte, dvs, det gjorde inte ont alls. Det spänner lite och det knastrar, men du känner ingen smärta alls. Och för det mesta går det på högst en minut. Du blir snopen när de plötsligt säger att den är ute. Den gången tog det lång tid för dem att få ut den, men som sagt, det kändes inte. En annan gång tog det en minut högst och det är det normala.

Jag som inte har någon smärttröskel alls och som var så paniskt rädd att jag hellre gick runt med migränhuvudvärk i två år i väntan på att tanden helt enkelt skulle ruttna och ramla ut, du kan tryggt tro mig när jag säger att det inte gör ont alls.

• Anonym (livrädd)
    Anonym skrev 2010-10-17 22:10:12 följande:
    Drog också ut en kindtand med inflammation. Jag hade sån tandläkarskräck så jag hade gått med en halvrutten (usch) tand i två år och hade konstant migränvärk i halva huvudet. När de dragit ut tanden så bara släppte värken med en gång. Tydligen hade det bildats en cysta under den också, lika stor som tanden, hu!
    Jag kände mig liksom frisk och fräsch igen när den var borta, och vilken lättnad! Bedövningen släppte sakta och sen hade jag bara ont lokalt där tanden suttit, som ett sår helt enkelt. Det var inte alls som den dova smärta jag haft i hela huvudet innan. Så inte tror jag du behöver vara rädd. Att dra ut kändes överhuvudtaget inte, dvs, det gjorde inte ont alls. Det spänner lite och det knastrar, men du känner ingen smärta alls. Och för det mesta går det på högst en minut. Du blir snopen när de plötsligt säger att den är ute. Den gången tog det lång tid för dem att få ut den, men som sagt, det kändes inte. En annan gång tog det en minut högst och det är det normala.

Jag som inte har någon smärttröskel alls och som var så paniskt rädd att jag hellre gick runt med migränhuvudvärk i två år i väntan på att tanden helt enkelt skulle ruttna och ramla ut, du kan tryggt tro mig när jag säger att det inte gör ont alls.
    Tack så hemskt mkt för dina lugnande ord! jag är också paniskt rädd för tandläkare att jag alltid fått narkos. Även jag har gått konstant med huvudvärk som man inte vetat varför utan trott hormonellt, stress m.m...Numer tänker jag somså att har jag nu stått ut med en djävulsk konstant tanvärk i 10dagar så kan jag lika gärna stå ut med smärta max en timme bara för att bli av med skiten
  • Kenneth b

Nå, hur gick det hos tandläkarn?:)

• Anonym (livrädd)
    Kenneth b skrev 2010-10-20 00:23:34 följande:
    Nå, hur gick det hos tandläkarn?:)
    Det gick bra tack!Bättre än jag trodde. Men det gör fruktansvärt ont i käken än idag, tanden drogs torsdags kväll. Jag fortsätter penicillinkuren och där tanden satt är det ett väldigt djupt och stort sår ser ut som en krater. Jag har inte vågat äta ngt ännu pga rädsla att ngt ska hamna i det djupa hålet. Jag har fortfarande kompress på eftersom det gör sååå ont när jag tar bort kompressen och det känns som om kinden sugs in där...
  • Kenneth b

Kratern drar nog ihop dig snart. Hoppas du nu kommer vara lite mindre rädd nästa gång du ska till tandläkarn.

• magnus j

Har ont i en tand som har hål. Känns lite varigt. Har aldrig haft ont i tänder innan

Svar på tråden Dra ut tand...HUR ont??