• Anonym (Blåst?)

SEB-konto, hur vet jag om det är minus?

Sambon sa imorse att han låg minus på kontot eftersom att han handlade lite för mkt igår när vi var på affären. 
    Hur vet jag om han talar sanning? Har kollat på hans konto och detta är det enda jag ser:

Saldo: 1.532,78
    Disponibelt belopp: 924,54
    Reserverat belopp: 608,24

Kan det vara en summa som inte dragits?
    Hjälp mig! 

• Svar på tråden SEB-konto, hur vet jag om det är minus?
  • tussill

Googlade på disponibelt belopp

"Disponibelt belopp är beloppet du har att röra dig med.

För att göra det enklare, tänk dig att du har ett bankkonto med 5000sek i.
    Du väljer sedan att sätta in ytterliggare 1000sek. Banken noterar att ditt konto har 6000sek insatt, däremot finns inte de fysiska pengarna där än förrän banken har stängt, kassan räknats och transporterats bort. Men du kan fortfarande fritt röra dig med dessa 6000kronor under tiden.
    Ditt disponibla belopp är 6000sek men saldot är 5000sek. Nästkommande dag är både ditt disponibla belopp och saldot likadant, för då finns pengarna på ditt konto på riktigt."

Och reserverat belopp är det han har handlat för men det har inte hunnit dragits än. Typ om man har handlat på kort säg ex ikea, så har inte köpet hunnit registrerats än men det dras ganska snart.

• Anonym (Blåst?)

Så alltså, han ligger inte minus på kontot? :(

• Anonym (Plutten)

Han kan handla för (Disponibelt) belopp: 924,54
    Dom håller på: (Reserverat) belopp: 608,24

Inget minus på det kontot  ialla fall.

• tussill

Disponibelt betyder väl vad man kan göra av med. Alltså du kan disponera 924.54
    Men dom kommer dra 608.24 som jag förstår det

• Anonym (Plutten)
    tussill skrev 2010-10-15 09:18:48 följande:
    Så är det!
  • tussill

1.532,78 minus 608.24 =924,54 Då ska han väl ha kvar det Disponibelt belopp

• Frontline
    tussill skrev 2010-10-15 09:18:48 följande:
    Det dras inte 608.24 från summan 924.54 utan den summan dras från det disponibla beloppet som är på 1500:-
    Efter att det har dragits så har du 924.54 kvar.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Kjell2

Om han har handlat något med kortet där de inte har ett on-line system utan bara gammalt papper har inte köpet hunnit registrerats ännu.

• tussill
    Frontline skrev 2010-10-15 09:26:26 följande:
    Det dras inte 608.24 från summan 924.54 utan den summan dras från det disponibla beloppet som är på 1500:-
    Efter att det har dragits så har du 924.54 kvar.
    Det var ju det jag mena. Skrev tydligare sen.
  • Frontline
    tussill skrev 2010-10-15 09:28:33 följande:
    Det var ju det jag mena. Skrev tydligare sen.
    Jo jag såg att du förtydligade det, jag läste tråden sen svarade och då hade du redan skrivit det vilket jag inte såg innan...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym

vad spelar det för roll egentligen?? fråga din sambo istället.

• Anonym (Blåst?)
    Anonym skrev 2010-10-15 09:45:36 följande:
    vad spelar det för roll egentligen?? fråga din sambo istället.
    Kan inte fråga honom... mer behöver jag inte säga! Det har ingenting med detta att göra, ville bara ha svar på min fråga
  • Anonym
    Anonym (Blåst?) skrev 2010-10-15 09:49:19 följande:
    Kan inte fråga honom... mer behöver jag inte säga! Det har ingenting med detta att göra, ville bara ha svar på min fråga
    ehh och detta är din sambo?? som du inte kan fråga.
    men ok.
    jag skulle tolka det som att han har 316 kr kvar.
    924-608 = 316
  • Anneli68
    Anonym (Blåst?) skrev 2010-10-15 08:58:34 följande:
    Sambon sa imorse att han låg minus på kontot eftersom att han handlade lite för mkt igår när vi var på affären. 
    Hur vet jag om han talar sanning? Har kollat på hans konto och detta är det enda jag ser:

Saldo: 1.532,78
    Disponibelt belopp: 924,54
    Reserverat belopp: 608,24

Kan det vara en summa som inte dragits?
    Hjälp mig! 
    Som det står här har han 925,54 kvar att använda på konton, men han kan ju ha handlat i en affär där onlinedragningen inte har fungerat så han fick skriva på. Då blir det inga reserverade belopp utan man får själv hålla kollen på att de pengarna finns på kontot.
  • Anjoviis

disponiblet är dem pengar du kan använda. Reserverat belopp är sådant som är draget från de disponibla men inte från saldot! Så pengarna som finns på de disponibla är dem pengarna ni har.

Jag har SEB själv och har lärt mig detta genom telefonbanken ;)

• Anjoviis
    Anonym skrev 2010-10-15 09:55:28 följande:
    ehh och detta är din sambo?? som du inte kan fråga.
    men ok.
    jag skulle tolka det som att han har 316 kr kvar.
    924-608 = 316
    Nej den 608kr är inräknade i saldot. 924kr är de han har på kontot som kan anänvdas :D
  • Raskask

Det kan ju vara så att han handlat för mer än 924 någonstans där de inte dragit summan än. Händer stup i kvarten att transaktioner bokförs några dagar senare än man handlat.

• Anonym
    Anjoviis skrev 2010-10-15 10:04:22 följande:
    Nej den 608kr är inräknade i saldot. 924kr är de han har på kontot som kan anänvdas :D
    aha...jag är skitkass på matte :( jag är mer förundrad över att man inte kollar med sin sambo istället. Gå in på hans konto är yes yes men att prata om det är no no ...
Svar på tråden SEB-konto, hur vet jag om det är minus?