• ViFrånLandet

Recept på kokt lax "utan allt" önskas!

Min son på 14 månader är allergísk mot en hel del och hans mat blir därför ganska tråkig och enformig. Har nu köpt hem laxfiléer som jag tänkte jag kanske kunde göra något gott av men hjärnkontoret står still och därför ber jag er om hjälp Flört Han är allergisk mot mjölkprotein, ägg, majs, ärtor, havre, vete, soja, ananas och nektarin... Någon som har något recept utan detta att dela med sig av? Tack på förhand!

• Svar på tråden Recept på kokt lax "utan allt" önskas!
  • Callistrate

Oj, svårt... Kanske lite asiatiskt med ris och wokade grönsaker. Sås kan göras med vatten som bas och redas med potatismjöl. Smaksatt med vitlök, ingefära och lime kanske... Man får nog testa sig fram. Många barn är ju inte så förtjusta i sås, så ni kanske kan göra en till er andra för soya skulle nog passa bra med det övriga.

• HannaS83

Kanske nagot med kokosmjölk? Nu vet jag inte om det är för avanserade smaker i t.ex  en mild curry. Men typ cocosmjölk, limeblad, (eller lime) lite brunt socker. paprika? och lite färdig gröncurry pasta om det inte finns natt han är alergisk mot i det?

Annarskan du ju bara marinera laxen med citron och örter och olja och baka i folie och servera med ris.

• Heavenlyfaith

En sås på pesto och reda med rismjölk blandar med glutenfritt mjöl...

Annars kan man göra en dillsås på bechamel gjort på mjölkfritt margarin, glutenfritt mjöl och rismjölk  

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • ViFrånLandet

Tack för era svar!

Callisrate: Måste erkänna att jag inte har en susning om vilka grönsaker man wokar, men visst måste man kunna fräsa på färska morötter och palsternacka? Det är de rotfrukterna vi vet att han tål.. Vill inte provocera med mer än en ny ingridiens åt gången, förstag på en tredje? Aldrig testat ingefära eller lime heller Obestämd

HannaS83: Det lät riktigt gott det där men det är tyvärr alldeles för många nya ingridienser för att testa till lillemannen samtidigt... Men en enkel marinad kanske jag ska prova!

Heavenlyfaith: Glutenfritt mjöl tål han tyvärr inte, är antingen baserat på vetestärkelse eller majs... I mjölväg tål han rismjöl, teff, potatismjöl och bovete... Så bechamel gjort på något av dem skulle kunna funka Glad

• Miralicia

Om du bara ska koka den så kan du koka upp vatten, lite salt, ett par (vit)pepparkorn och lägga i och sjuda laxen ett par minuter. Som lite extra smaksättning lägga i ett par skivor citron (eller lime som tydligen ska vara "snällare citrusfrukt" än citron), en/ett par dillkvistar och ev lite strimlad purjolök.

När laxen sjudit klart så kan du ta upp laxen och sila kokspadet som du kan använda som buljong till såsbas - lite mjölkfritt margarin och rismjöl/bovetemjöl till bottenredning, späd med kokspadet och smaksätt på lite olika vis - lite rivet citronskal & pressad citron eller hackad dill till dillsås, även lite riven pepparrot brukar fungera bra som smaksättare till lax.

Kokosmjölk går ju också i tex wok, men kombinationen kokosmjölk & fisk är lite klurig vad gäller tillagningen. Då måste kokosmjölken tillsättas som typ det sista och får inte koka utan bara bli varm annars så skär den sig lätt när man har det i fiskrätter.

(Såväl ingefära, lime och dill är kryddor som sällan brukar orsaka allergiska reaktioner, även wasabi som är en sorts pepparrot  brukar räknas till dessa)

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2010-10-17 11:58:28 följande:
    Om du bara ska koka den så kan du koka upp vatten, lite salt, ett par (vit)pepparkorn och lägga i och sjuda laxen ett par minuter. Som lite extra smaksättning lägga i ett par skivor citron (eller lime som tydligen ska vara "snällare citrusfrukt" än citron), en/ett par dillkvistar och ev lite strimlad purjolök.

När laxen sjudit klart så kan du ta upp laxen och sila kokspadet som du kan använda som buljong till såsbas - lite mjölkfritt margarin och rismjöl/bovetemjöl till bottenredning, späd med kokspadet och smaksätt på lite olika vis - lite rivet citronskal & pressad citron eller hackad dill till dillsås, även lite riven pepparrot brukar fungera bra som smaksättare till lax.

Kokosmjölk går ju också i tex wok, men kombinationen kokosmjölk & fisk är lite klurig vad gäller tillagningen. Då måste kokosmjölken tillsättas som typ det sista och får inte koka utan bara bli varm annars så skär den sig lätt när man har det i fiskrätter.

(Såväl ingefära, lime och dill är kryddor som sällan brukar orsaka allergiska reaktioner, även wasabi som är en sorts pepparrot  brukar räknas till dessa)
    Tusen tack =)
  • Sorbus
    Heavenlyfaith skrev 2010-10-15 20:22:44 följande:
    En sås på pesto och reda med rismjölk blandar med glutenfritt mjöl...

Annars kan man göra en dillsås på bechamel gjort på mjölkfritt margarin, glutenfritt mjöl och rismjölk  
    Pesto innehåller ju en hel del parmesanost så det blir inte så bra om man är allergisk mot mjölkprotein.
  • ViFrånLandet
    Sorbus skrev 2010-10-17 13:07:37 följande:
    kan han äta havremjölk?

ett förslag i såfall:
    www.allergimat.com/recept.asp?id=519

receptet ligger på en hemsida som heter allergimat.com. Om du inte redan hittat den så kanske du kan få lite mer tips och idéer där
    Han kan ju tyvärr inte det... Men det kanske går att modifiera receptet och använda risdryck istället, ska kolla det!
    Har varit in på allergimat.com några gånger men hittills har jag inte hittat något recept som jag kan följa rakt av, men ska ge det en till chans. 
  • Sorbus
    ViFrånLandet skrev 2010-10-17 13:23:57 följande:
    Han kan ju tyvärr inte det... Men det kanske går att modifiera receptet och använda risdryck istället, ska kolla det!
    Har varit in på allergimat.com några gånger men hittills har jag inte hittat något recept som jag kan följa rakt av, men ska ge det en till chans. 
    Äh, du har ju skrivit att han är allergisk mot havre i trådstarten *doh*
    Alla recept kan ju alltid modifieras så det är antagligen så ni ofta får göra..

Jag tycker annars att lax är jättegott när man bara klappar in lite olja, kryddar med citronpeppar och lagar till i ugnen. Potatis till.
Svar på tråden Recept på kokt lax "utan allt" önskas!