• jessielarsson

En väldigt bra föreläsning om PCO

Hittade denna av en slump när jag googlade på pco.
    Del 2 handlar mest om pco men även den första delen är intressant.
    Tänkte att jag kunde dela med mig av vad jag sett och och hört.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-15 20:36
    Glömde ju att lägga in länken

media.medfarm.uu.se/flvplayer/anovulation/video1/part1

• Svar på tråden En väldigt bra föreläsning om PCO
  • keya12

Oj så mycket man lärde sig! Superbra föreläsning! Ingen gynekolog har hittills lyckats förklara detta för mig såhär bra!

• jessielarsson

Roligt att du uppskattde det!! Kände samma som du, har iofs inte haft så mycket läkarkontakt, fick min behandling och sen blev vi med barn. Men det var ändå skönt att få det förklarat för en hur det står till.

• keya12

Jo det gav faktiskt lite hopp. Jag fick min diagnos när jag var 19 och tänkte inte så mycket på det förän nu när vi börjat prata om att skaffa barn och då fick jag lite panik.

• jessielarsson

Ja det förstår jag. Jag fick min när vi skullle bli gravida. Men jag hade det på känn då min syster har samma. Men hon blev faktiskt gravid utan behandling. Hon fick sin diagnos när on var 16 men då sa läkaren till henne att hon inte kunde bli med barn, men jag sa till henne att skydda sig ändå för att man vet aldrig Men hon valde att inte göra det och nu är hon tre dagar över tiden. Dom väntar en liten gosse.

Jag har alltid ätit p-piller, så jag har inte märkt av min asymtom förrän jag slutade med dom för att bli gravid. Tusan vad mycket finnar jag fick, helt sannslöst. Och sen hade jag inte mens på ca 8 månader. Och jag var rädd att läkaren skulle säga till mig att gå ner i vikt för jag har några kilo för mycket men det var inga problem.

Har du påbörjat behandling??

• Japan87

Tack för att du la ut denna föreläsningen! Man lärde sig massa! Vissa grejjer visste man redan, men han förklarade det jättebra!

Efter denna föreläsningen så är jag rätt så glad över att vara pco-tjej =P konstigt nog!
    Men han var så positiv !

• jessielarsson
    Japan87 skrev 2010-10-17 11:24:52 följande:
    Tack för att du la ut denna föreläsningen! Man lärde sig massa! Vissa grejjer visste man redan, men han förklarade det jättebra!

Efter denna föreläsningen så är jag rätt så glad över att vara pco-tjej =P konstigt nog!
    Men han var så positiv !
    Hahahaha härligt!! Det är så det ska vara!!
    Roligt att du uppskattade det.
  • keya12
    jessielarsson skrev 2010-10-17 11:05:58 följande:
    Ja det förstår jag. Jag fick min när vi skullle bli gravida. Men jag hade det på känn då min syster har samma. Men hon blev faktiskt gravid utan behandling. Hon fick sin diagnos när on var 16 men då sa läkaren till henne att hon inte kunde bli med barn, men jag sa till henne att skydda sig ändå för att man vet aldrig Men hon valde att inte göra det och nu är hon tre dagar över tiden. Dom väntar en liten gosse.

Jag har alltid ätit p-piller, så jag har inte märkt av min asymtom förrän jag slutade med dom för att bli gravid. Tusan vad mycket finnar jag fick, helt sannslöst. Och sen hade jag inte mens på ca 8 månader. Och jag var rädd att läkaren skulle säga till mig att gå ner i vikt för jag har några kilo för mycket men det var inga problem.

Har du påbörjat behandling??
    Nej vi har inte ens börjat försöka, men idag kom vi överens om att börja försöka till årsskiftet. Ja jag har ju läst att de flesta får sin diagnos när de börjar försöka att skaffa barn och det sedan inte går. Men jag fick min mens när jag var 16 och den blev aldrig regelbunden. I början hade jag fruktansvärda smärtor vid mens också och svimmade i Ica-köer och annat roligt. Sen när mensen inte kom på 9 månader så blev jag orolig och gick till gynekolog som snabbt gav mig PCOS diagnos. Då gjordes det inget förutom att jag fick äta provera i 3 månader, men jag mådde rätt dåligt av dem. Mycket humörsvängningar. Så jag fick sluta. Annars lider jag inte mycket av min PCOS. Gick upp en massa i vikt, men har gått ner det mesta. Så när jag träffade sambon så fick jag minipiller utskrivet (har APC resisten = högre risk för blodproppar).

Hur lång tid tog det från att du fick diagnosen till dess att du fick hjälp? Fick ni försöka på egen hand innan och hur länge i så fall?
  • jessielarsson

Jag slutade med mina p-piller juni 2006 och inget hände så i mars 2007 så fick jag en tid till gyn. La till några månader just för att jag var rädd att dom skulle säg att det kan ta upp till ett år innan man blir gravid så återkom du. Så jag sa att jag slutade april 2006. Iaf jag fick ingen mens alls under denna tiden. Var hos läkaren och fick min diagnos och han skrev ut Pergotime till mig vid samma besök. Och midsommar 2007 så hade jag min första ägglossning. Fick åka och ta blodprov och göra vaginala ultraljud varje månad när jag ätit min pergotime kur för att kolla så allt funka som det skulle. Sen efter det så körde jag med ägglossningssticka varje månad för att ha koll. Jag åt pergo i 5 dagar ca 14 dagar efter kuren så hade jag ägglossning och sen kom mensen och när den tog slut så började jag på en ny kur pergo och så höll det på tills jag blev gravid. Funkade riktigt bra. Blev gravid augusti 07 som blev missfall i v 6 och sen tog det någr månader efter det. Sambon var inte riktigt med på noterna varje månad så det tog fram till feb 08 innan jag blev gravid med Viktor, våran son som fyller 2 år i dec.

Och den 24 nov ska jag till gyn igen för att få påbörja behandlingen. Hoppas jag iaf, min förra läkare har gått i pension så jag hoppas att dennna jag får nu är lika snäll
    Men iom att du har fått diagnosen tycker inte jag att ni ska behöva försöka först i ett tag med tanke på att du inte har vare sig ägglossningen el mens, så mitt tips är att ringa gyn och få en tid, nämn att du har pcos så vet läkaren vad han har att jobba med så att säga. 

• keya12
    jessielarsson skrev 2010-10-17 22:23:38 följande:
    Jag slutade med mina p-piller juni 2006 och inget hände så i mars 2007 så fick jag en tid till gyn. La till några månader just för att jag var rädd att dom skulle säg att det kan ta upp till ett år innan man blir gravid så återkom du. Så jag sa att jag slutade april 2006. Iaf jag fick ingen mens alls under denna tiden. Var hos läkaren och fick min diagnos och han skrev ut Pergotime till mig vid samma besök. Och midsommar 2007 så hade jag min första ägglossning. Fick åka och ta blodprov och göra vaginala ultraljud varje månad när jag ätit min pergotime kur för att kolla så allt funka som det skulle. Sen efter det så körde jag med ägglossningssticka varje månad för att ha koll. Jag åt pergo i 5 dagar ca 14 dagar efter kuren så hade jag ägglossning och sen kom mensen och när den tog slut så började jag på en ny kur pergo och så höll det på tills jag blev gravid. Funkade riktigt bra. Blev gravid augusti 07 som blev missfall i v 6 och sen tog det någr månader efter det. Sambon var inte riktigt med på noterna varje månad så det tog fram till feb 08 innan jag blev gravid med Viktor, våran son som fyller 2 år i dec.

Och den 24 nov ska jag till gyn igen för att få påbörja behandlingen. Hoppas jag iaf, min förra läkare har gått i pension så jag hoppas att dennna jag får nu är lika snäll
    Men iom att du har fått diagnosen tycker inte jag att ni ska behöva försöka först i ett tag med tanke på att du inte har vare sig ägglossningen el mens, så mitt tips är att ringa gyn och få en tid, nämn att du har pcos så vet läkaren vad han har att jobba med så att säga. 
    Jag tänkte faktiskt kontakta gyn nästa vecka och be om en tid dit sambon kanske också kommer med. "Problemet" för oss är att vi fortfarande är studenter. Jag blir klar i juni och han nu i januari och det är därför vi sagt att vi ska börja försöka när han är klar så vi kan ha lite bättre ekonomi innan en liten bebis kommer in i bilden
  • jessielarsson

Ja det gör ni rätt i. Dumt att kanske få göra ett uppehåll i studierna när man nästan är klar.

Svar på tråden En väldigt bra föreläsning om PCO