Medicin mot panikångest?
Någon som fått någon medicin som fungerar bra?
Har ni fått biverkningar?
Är den beroendeframkallande?
Tacksam för alla svar!
Någon som fått någon medicin som fungerar bra?
Har ni fått biverkningar?
Är den beroendeframkallande?
Tacksam för alla svar!
Någon som fått någon medicin som fungerar bra? Medicinerna fungerade bra. Men de var enbart ett kompliment till min inre kamp tillsammans med en psykolog. Medicinerna hjälpte säkert till att hålla mig någolunda lugn. Men de var nog en liten liten del i min läkning bara..
Har ni fått biverkningar? Alla mediciner ger mer eller mindre biverkningar. Jag gick upp mycket i vikt och fick dålig hy. Jag blev dessutom väldigt väldigt trött dygnet runt.
Är den beroendeframkallande? Alla psykofarmaka är inte beroende framkallande. Men många är narkotikaklassade preparat och därför och vanebildande och beroendeframkallande. Dom ska man verkligen undvika att använda för lång tid då man kräver en större dos destu längre man använder dom. Man kan tillslut inte vara utan dom. Då har man ett nytt, kanske större problem att ta itu med?
Nozinan och atarax är bra, vidbehovs medecin..
Inga större biverkningar och inte beroendeframkallande.
Tack för svaren. Jag har fått atarax, den dämpar lite grann.
Jag åt sertralin ett tag och det dämpade faktiskt min panikångest. Men jag fick en konstig känsla i kroppen av likgiltlighet. Som om att jag visste att jag egentligen mådde dåligt men jag kunde inte känna det. Annars brukar jag knapra lergigan periodvis så gör jag det dagligen.
Det finns ångestdämpande preparat som man inte ska äta, benso. De ger inga roliga biverkningar och värst av allt så blir du beroende. Jag skulle aldrig rekommendera något att äta sådant. Benso räknas som den 6:e farligaste drogen i världen. Den ligger över många av de droger som är olagliga i sverige. Så undvik det så gott du kan. Dock tror jag att många läkare undviker att ge benso så länge som det är möjligt.
I övrigt så fick jag mer biverkningar av ssri (sertralin) än vad som var positivt. Slutade med dem efter några månader. Jag kände mest av likgiltligheten, blev mycket mer hungrig och jag darrade väldigt mycket. Men jag tror ändå att jag inte hade klarat den perioden utan de tabletterna. Sen har jag testat andra antidepp och de har gett mig huvudvärk får helvetet, viktuppgång osv. Dessutom gav de ingen effekt på mitt mående...
Tar Sertralin som fungerar bra. Men även Atarax när ångesten blir värre som på kvällen och liknande.
Jag var extremt dålig av panikångest i 4mnd, fick sedan seroxat utskrevet, det hjälpte mig kanon bra.
Saken är bara den att man måste äta medicinen i ca 4 veckor innan den ger full effekt, men den har inte gett mig några som hellst bivärkningar, och den är inte beroendeframkallande.
Jag var extremt dålig av panikångest i 4mnd, fick sedan seroxat utskrevet, det hjälpte mig kanon bra.
Saken är bara den att man måste äta medicinen i ca 4 veckor innan den ger full effekt, men den har inte gett mig några som hellst bivärkningar, och den är inte beroendeframkallande.
Har testat flera olika SSRI (Citalopram/Cipramil, Sertralin/Zoloft, Fluoxetin, Paroxetin) med varierande effekt. Har nu slutat med alla då jag inte tycker effekten väger upp biverkningarna (påverkan på sexuella funktionen för alla, apati med vissa).
Har bensodiazepiner (Oxazepam/Sobril) som jag är kluvet inställd till. Å ena sidan hör man ofta varningar om att de är beroendeframkallande. Å andra sidan är de en väldigt effektiv hjälp när man behöver "låsa upp" jobbiga tankar och lägga dem åt sidan. Tar dem när det krisar riktigt ordenligt; vilket ungefär betyder ett par gånger årligen.
Vad är det i livet du gått igenom som gett dig panikångest?
Venaflaxin. Icke beroendeframkallande, men hämmar sexuella prestationen ganska mycket.. Men för mig är det ett OK pris att betala, i jämförelsen med att leva med ångesten. Fungerar nästan bättre ju längre man äter det. Inne på månad 5. Skulle rekomendera den till vem som helst med ångest. Går inte att jämföra med livet innan!!